I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)
Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid
Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig flere får nemlig økt reisetid gjennom en slik overgang.
Politikerne har brukt det verste virkemiddelet de har i skuffen for å få bilistene over til kollektiv-transport, nemlig å gjøre bilturen dyrere.
I mange byer skal bilistene tvinges over på kollektiven gjennom bomavgifter, og som vi vet har også strømmen og drivstoffet blitt dyrere.
-->
På samme tid har politikerne har oversett gulroten, nemlig et bedre kollektivtilbud og kortere reisetid. Resultatet er at svært få har gjennomført en slik overgang.
‒ Dette er nedslående for alle bypolitikerne som har prøvd å jage folk over til kollektivtransport ved å skru opp bompengene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Forbundet etterlyser ikke overraskende en bedre kollektivpolitikk i byene, for dagens fungerer åpenbart ikke. NAF sier at i løpet av to år har andelen som oppgir at de bare benytter kollektivtransport på hverdagsreisen økt med knappe 3 prosentpoeng.
Og like ille. Hele 57 prosent svarer at de får økt reisetiden hvis de kun skal bruke kollektivtransport på hverdagsreisen. Tallene kommer fra NAFs Trafikantbarometer 2023, og andelen som svarte at de får økt reisetid i 2021 var på 55 prosent. En oppgang der, altså.
‒ Til tross for at bompengene øker og politikerne i byene sier de vil få flere til å reise kollektivt, lykkes de ikke med å redusere reisetiden med buss, trikk og tog, sier Handagard.
NAF sier at i flere av de største byområdene står tallene stille sammenliknet med for to år siden, og unntaket er Oslo ‒ her er det tegn til at noen flere kan benytte kollektivt uten å tape reisetid på det.
‒ Når hverdagsreisen går raskere med bil enn med kollektiv, forblir bilen løsningen for mange, slår Handagard fast.
På samme tid som kollektivbruken står på stedet hvil, har bompengeregningene til nordmenn økt med 21 prosent det siste året, ifølge tall fra Fremtind Service som er landet største AutoPass-utsteder.
For større familier blir tallene enda verre. For husholdninger med mer enn to personer, svarer hele 2 av 3 at reisetiden deres vil øke.
‒ Har du barn, er det vanskelig å kutte ut bilen. Det viser tallene fra trafikantbarometeret med all mulig tydelighet. Familier med barn bruker både mer tid på hverdagsreisene i dag og vil streve med økt reisetid om de skulle satt fra seg bilen, sier Handagard.
NAF sier at tiltak for å bedre kollektivtilbudet inkluderer flere avganger, kortere reisetid og fleksible billetter.
‒ Spesielt i de store byene der det er satt mål om å kutte biltrafikken, må politikerne ta tak i kollektivsatsningen og se på hvordan man får tilbudet bedre og mer attraktivt for folk, sier Handagard.
I Trafikantbarometer har over 4.000 personer over hele landet deltatt på undersøkelsen, og slik ble spørsmålet rundt kollektivtransport stilt:
Andel som svarer at hverdagsreisen vil ta lengre tid enn i dag dersom de kun skal benytte kollektivtransport på hverdagsreisen:
Les også: