Sviktende salg for europeiske favoritter


Tyske Volkswagen dominerer bilsalget i Europa, og hadde tre modeller innen blant de 10 mest solgte i 2018. Men den store favoritten solgte dårligere enn i 2017.

Bilindustrien i EU avsluttet 2018 med å bokføre fire måneder med fallende salg målt mot 2017, noe som skyldtes innføringen av den nye teststandarden WLTP 1. september.

Dette har gjort at en del bilmodeller rett og slett har blir trukket fra markedet, noe som blant annet har ført til store problemer hos Audi.

Men de åtte første månedene «berget» bilindustrien, og totalt i EU gikk salget opp 0,1 prosent, viser tall fra bransjeorganisasjonen ACEA.

Dette har også gått utover de to største europeiske favorittmodellene.

Ser vi på alle 44 land i hele Europa, er det ingen overraskelse at Volkswagen Golf topper statistikken.

Med 502.752 biler holdt det til en soleklar førsteplass, men WLTP-innføringen sørget også for å barbere av -8,8 prosent av salget sammenlignet med 2017, viser tall fra Focus2Move. I rene tall snakker vi dermed om en nedgang på rundt 50.000 biler.

Her i Norge var modellen nest mest solgt etter elbilen Nissan Leaf, og elbilvarianten e-Golf var den foretrukne varianten her hjemme.

Også nummer 2 på listen opplevde et sviktende salg. Renault Clio endte på 365.508 biler, noe som er knappe 3.000 dårligere enn i 2017 og ned -0,7 prosent.

Den tredje pallplassen i 2018 tok Volkswagen Polo, og denne hadde den største økning blant de ti mestselgende. Det ble solgt 313.449 Poloer, noe som er en oppgang på 5,3 prosent målt mot 2017.

Deretter fulgte Ford Fiesta og Volkswagen Tiguan, begge med økning, mens Nissan Qashqai på 6. plass gikk på en smell med -7,0 prosent.

Også Skoda Ocatvia på 7. plass og Peugeot 208 på 8. plass opplevde en liten nedgang i salget, mens Dacia Sandero på 9. plass gikk opp med 3,7 prosent.

Den siste modellen som slo seg inn på listen over de 10 mestselgende modellene i 2018 var Opel Corsa, som tross en nedgang på solide -7,7 prosent endte opp med å selge 222.953 biler i fjor.

Ikke bare hadde Volkswagen tre modeller inne blant topplisten, men de hadde også den modellen med den soleklart største økningen.

T-Roc kom nemlig sent i 2017, og nådde da å selge 5.172 biler før vi bikket over i 2018. Men i fjor ble det solgt hele 134.269 slike biler, og oppgangen ble dermed på 2.496 prosent. Slå den!

Den største nedgangen blant Europas 100 mest populære biler i fjor sto Opel Mokka for. Den modellen fikk en knekk på -41,8 prosent, og endte opp på 83.422 biler ‒ om lag 60.000 færre enn i 2017.

Og for de som lurer, nei, det var ingen elbiler inne blant de 100 mest solgte bilene i Europa i fjor.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter