Gjett hvilket land denne topper salgslisten


USA er billandet nummer 1. På en god 2. plass kommer Japan, hvor en ganske så snål bil har vært bestselgeren i to år nå.

USA har merker som Ford, Chevrolet, Dodge og Tesla, og blir fortsatt kalt billandet framfor noen. Over dammen solgte da også de tradisjonelle bilene best i 2018, med Ford F-Serien på topp etterfulgt av Chevrolet Silvardo, Ram, Toyota RAV4 og Nissan Rogue, viser tall fra Focus2Move.

Japan følger som en god toer når vi skal rangere billand, og de kan by på merker som Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Mazda og Mitsubishi ‒ alle giganter.

Men når alt kommer til alt er folket i Nippons rike kanskje ikke så interessert i biler, for det er nesten ikke til å tro hvilken bilmodell som har solgt best de to siste årene. Bare sjekk dette bildet:

Ja, den kassa der, i stylet utgave på bildet, er altså Japans mest populære bil. Hvem skulle trodd det?

For de i Japan er ikke dette overraskende, for Honda N-Box har vært populær helt siden den kom.

Det skjedde i 2011, og ettersom lanseringen skjedde i desember det året ble den kun Japans 165. mest solgte bil i sitt første salgsår.

I 2012 begynte det å bli sving over N-Box, og allerede i juni det året bikket salget 100.000. I november var 200.000 passert, og den endte som Japans 4. mest solgte bil det året.

I 2013 ble den 3. mest solgt, og i 2014 den 5. mest solgte.

Så ble det 2. plass både i 2015 og 2016, før den gikk helt til topps i 2017 med 218.478 solgte eksemplarer.

Det er nå fulgt opp med en ny salgsrekord på 241.870 biler i 2018, og totalt er det solgt vanvittige 1,46 millioner N-Box siden desember 2011.

Ja, av denne!?

Så hva er det for en bil?

Vel, det er en såkalt kei-bil, på japanske keijidōsha. Løst oversatt betyr dette «lette biler», og er den minste bilklassen som også får lov til å kjøre på motorveiene. De kan maks være 3,4 meter lang og 1,48 meter bred.

Det er flere incentiver knyttet til kei-biler, og vi ser jo hva slikt gjør i Norge med salget rundt elbiler. I Japan er det mindre skatt, enklere parkeringsregler (du må ha parkeringsplass for i det hele tatt få kjøpt en bil) og andre forsikringsvilkår knyttet til slike biler.

Dermed eksploderer salget, og for eksempel en Honda N-Box starter på litt over 100.000 kroner.

Heller ikke de andre modellene på den japanske salgstoppen drar vi kjensel på.

Nest mest solgte ble Suzuki Spacia, etterfulgt av Nissan Dayz og Daihatsu Tanto ‒ alle små kei-biler.

Først på 5. plass finner vi en bil med et kjent navn, Nissan Note. Denne var også tilgjengelig i Norge tidligere, men ble presset ut da Nissan lanserte den lille Micraen for noen år siden.

Den første bilen på topplisten som også selges i Norge i dag er Toyota Prius, som endte opp som Japans 8. mest populære bil i 2018.

Honda har også flere andre små biler som begynner på N, som denne N-Van.

Den billigste utgaven av denne koster faktisk under 100.000 kroner, men av en enkel grunn vil den ikke nå de samme slagstallene som søsteren N-Box.

Den er nemlig designet som en «håndverker-bil», den kommer altså kun med to forseter. Resten er lasterom, og faktisk går passasjersetet også an å slå ned slik at det blir ekstra stor plass i denne lille bilen.

Slik ser en N-Van ut innvendig, og ja, dette er veldig deprimerende å se.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter