Svenskene satte ny verdensrekord

Koenigsegg har luftet hyperbilen Regera dypt inne i desvenske skogene, noe som har resultert i en ny verdensrekord. Se video.


Det er bokstavelig talt et kappløp om å ha de raskeste
bilene, og det renner jevnlig inn nye meldinger om en eller annen bil som har
satt ny rekord.

Men det er litt som i bokseverden, for selv om det er kult å være mester i din klasse ‒ er det tungvektstittelen som henger høyest.

-->
Og i bilverden er det noen skikkelige tungvektere som
kjemper om å ha den raskeste modellen.

Det er dog flere måter å måle den raskeste på.

Den som kanskje folk flest tenker på er 0-100 km/t, og her sitter
foreløpig Porsche 918 Spyder på tronen. Denne ekstreme hybriden ble laget i 918
(døh!) eksemplarer, og er offisielt den raskeste serieproduserte bilen opp til
100 km/t med 2,2 sekunder.

Kanskje overraskende, eller, overraskende, er det Tesla som
er nummer to med sin ekstremt raske sedan Model S P100D.

Den andre metoden man tenker på er toppfarten.

Her er det Bugatti som regjerer, for de brøt nylig drømmegrensen
på 300 miles per hour som den aller første.

Hyperbilen Chiron ble målt til formidable 304,773 mph, noe
som tilsvarer 490,484 km/t. Den neste drømmegrensen på 500 km/t nærmer seg
altså med stormskritt.

Men mange anser et tredje alternativ for det beste for å
måle hvem som egentlig er den raskeste, nemlig 0-400-0. Altså fra 0 til 400
km/t for deretter å stanse helt opp.

Da kommer også den videre akselerasjon fra 100 km/t i spill,
og ikke minst bremseegenskapene som jo er særdeles viktig for en slik bil.

Denne rekorden tok Chiron i 2017, og klarte da øvelsen på 42
sekunder.

Men Koenigsegg, som ikke har vært veldig interessert i fartsrekordene,
fant endelig ut at de også skulle sjekke hva bilene var gode for.

Så de tok med seg Koenigsegg Agera RS til ørkenen utenfor
Las Vegas, og der hanket den inn ikke bare 0-400-0-rekorden, men rasket med seg
fire andre i samme slengen.

Men svenskene har andre modeller også, inkludert en som er
kalt Regera. Uttal det ordet på svensk, så skjønner du hvor Koenigsegg vil med
navnet ‒ nemlig å regjere.

Da de utviklet Regera kom de også opp med en helt ny
girkasseløsning. Det er alltid komplisert å forklare girkassesystemer, men for
å si det enkelt består Koenigsegg Direct Drive (KDD) kun av ett gir ‒ litt som
elbilene har. Og ja, Regera er en hybrid.

Christian von Koenigsegg mente at Regera med sin KDD kunne
gjøre det bedre enn Agera RS, og nå har besøktet stengt militær flystripe i
Råda utenfor Lidköping for å sjekke det ut.

‒ Dette var en fin mulighet til å vise hva som virkelig bor
i Regeras unike Direct Drive-kasse, sier grunnleggeren.

‒ Ettersom Regera kun har ett gir måtte vi bruke dette fra stillestående til toppfarten på 403 km/t som er begrenset av omdreiningene.

Regera skyter altså fart til 400 km/t som om fanden selv er
i hælene, men uten flere gir er det også helt stopp.

Men det passer filosofien bak Regera bra, ettersom den ble
laget med tanke på at «den som kommer først til 400 km/t vinner».

Og vinner gjør den.

Svenskene understreker at bilen de tok til den militære flystripa
på drøyt 2 kilometer var en helt original Regera med alt innvendig utstyr og
seter på plass.

Været var også perfekt, med sol og tilnærmet vindstille.

Men ikke alt var perfekt.

Flystripa som ligger på 70 meters høyde er stengt, og dermed
byr den ikke på optimalt grep. Den har også sine hull og dumper, noe som gjorde
at testfører Sonny Persson ikke kunne kjøre i en rett linje. Ha måtte rett og
slett svinge unna hullene på stripa ‒ makan!

Uansett brukte bilen kun 22,87 sekunder til å nå 400 km/t, og hadde da tilbakelagt 1.613 meter. Bremsingen tok kun 8,62 sekunder og 435 meter.

Totalt brukte bilen 2.048 meter på 0-400-0, og Koenigsegg
tror at den hadde klart det hele under 2 kilometer med litt bedre forhold.

‒ Hva som virkelig er imponerende er hvor utrolig Regera
bremser ‒ 8,62 sekunder fra 400 km/t til 0 er uhørt. Det er et testament til
Regeras balanse, oppheng, aerodynamikk og selvsagt våre egenutviklede Koenigsegg
bremse-kalipre. Tallene viser med all tydelighet Regeras storhet, sier von
Koenigsegg.

Testfører og rekordpilot Persson framhever den unike girkassen
som også er lettere enn en tradisjonell en.

‒ Rekorden er et bevis på hvordan Direct Drive-kassen gir føreren
sømløs kraft hele tiden. Bilen er en drøm å kjøre, og stabiliteten under
akselerasjon og bremsing er av en annen verden, sier svensken.

Regera har en twin-turbo V8 og tre elmotorer, og totalt byr
den på 1.500 hestekrefter.

Og den er altså verdens raskeste fra 0-400-0, og under kan du
se når den klokkes inn til utrolige 31,49 sekunder på øvelsen.

Det er 1,8 sekunder enn den tidligere rekordholderen, Agera RS, og det er dermed en ny tungvektsmester på tronen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene