Det er ikke bare Norge som har opplevd et oppsving i bensin- og dieselprisene, for dette har rammet de aller fleste landene. Men det er et problem.
Norge har nemlig allerede så høye avgifter at det sender oss langt ned mot bunnen på oversikten over literpris, og av 168 land har 159 billigere bensin- og diesel. Jepp, oljenasjonen Norge har verdens 9. dyreste pumpepris.
NAF har regnet på det, og mener økte avgifter kan utgjøre hele 1.200 kroner. Og dette altså i en tid hvor det meste blir dyrere.
‒ Økte drivstoffavgifter er distriktsfiendtlig og bør ikke slippe gjennom forhandlingene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Sp liker som kjent å si at de er et distriktsparti, og for dem bør dette være problematisk ‒ for det er ifølge NAF betydelig flere diesel- og bensinbiler utenfor de store byene. Distrikts-Norge vil altså blø mer, og av den grunn bør ikke dette gå igjennom, mener NAF.
Forbundet er dog mer fornøyd med to andre ting som foreslås i det alternative budsjettet. SV vil kutte i både omregistreringsavgiften og trafikkforsikringsavgiften for elbiler.