Toyota har rundet 300 millioner biler. Her spesialutgavene GR Corolla Morizo Edition og GR Corolla RZ. (Fotos: Toyota)

Toyota passerte vanvittig milepæl

Indonesia er verdens 4. mest befolkete land. Toyota har laget flere biler enn det er mennesker der.


Ok folkens, vi har nå passert 8 milliarder mennesker her på kloden. De to landene som leder an er Kina og India, som begge har rundt 1,4 milliarder innbyggere. Nummer tre på listen er USA, som har rundt 334 millioner, mens Indonesia er nummer fire med rundt 280 millioner personer i sine registre. Det viser tall fra United States Census Bureau, for jepp, det finnes et slikt.

Lurer du på hvordan raten er? Ja, selvsagt gjør du det. Vel, det fødes et menneske hvert 9. sekund, mens det dør et menneske hvert 10. sekund. Da vet du det, men vet du hvor mange biler Toyota har produsert?

Jo, anført av folkebilen Corolla er det vanvittige mange, og nå har de også passert en stor milepæl. Toyota Motor Corporation kan nemlig melde at den globale produksjonen passerte 300 millioner ved utgangen av september.

Dette fordeler seg på 180,52 millioner biler produsert i Japan og 119,6 millioner fra fabrikker i andre land. Og ja, du trenger ikke å gjette på den mestselgende modellen ‒ det er satt sammen 53,4 millioner Toyota Corolla opp gjennom årene.

– Det ble sagt av vår grunnlegger at bilproduksjon er noe vi gjør sammen. Jeg mener tallet på 300 millioner produserte biler står som et bevis på den harde jobben våre kolleger i Toyota, våre leverandører og forhandlere gjør hver dag, sier Toyotas styreleder Akio Toyoda.

‒ Denne historien startet ikke da de bygget den første bilen. Det ble prøvet og feilet gjentatte ganger og deres innsats førte til dagens Toyota. Jeg elsker også biler, og vi vil fortsette å produsere hver eneste bil med omhu sammen med våre bilglade kolleger.

Toyota-sjefen ble for øvrig kåret til årets navn i bilindustrien for to år siden, og slenger seg mer enn gjerne med på rallyer og annen motorsport. Mottoet er også ganske kult: «Veier bygger mennesker, og mennesker bygger biler». Da må de testes ut i de mest krevende forhold, noe styrelederen altså selv gjør.

Men han er ikke sjef for Toyota Motor Corporation ‒ det er nemlig Koji Sato.

‒ Jeg vil uttrykke min dypeste takknemlighet til kundene som har valgt Toyota-biler, og til dem som har bygget hver bil med hjerte og sjel, samt til leverandørene og forhandlerne som har levert dem med omhu, og til alle våre andre interessenter, sier han.

Toyota som selskap runder faktisk 100 år til neste år, for i 1924 fant Sakichi Toyoda opp en automatisert vevstol, og i 1929 ble patentet solgt til et britisk selskap og dannet dermed et økonomisk grunnlagt for det som skulle komme.

For sønnen Kiichiro Toyoda hadde nemlig bitt seg merke i noe nytt som var på gang, disse automobilene. Rett før grunnlegger Sakichi døde i 1930 oppfordret han sønnen til å følge sin lidenskap, og i 1933 opprettet Kiichiro en bilavdeling.

Resultatet ble vist fram i 1934, for da kunne Toyota stolt presentere sin første bil med det kongelige navnet A1. Toyota ble varemerket som navn i 1937, så det er dette som er startpunktet for bilmerket.

Siden har Toyota vokst til et av de viktigste bilmerkene i verden, og det ikke minst takket være Corolla-modellen.

Tilbake på 1960-tallet passerte Japan 100 millioner innbyggere, og Toyota følte at noe var i endring. De været en ny tid hvor det å forflytte seg over avstander kom til å spille en viktig rolle i den moderne verden.

Den gang var ikke Toyota en stormakt i bilindustrien, og satte sammen rundt 50.000 biler i måneden. Men de tok sats inn i den nye tiden. Skikkelig sats.

Byggingen av et stort fabrikksområde i Takaoka ble satt i gang, hvor det kun skulle produseres den nye modellen kalt Corolla. Da Toyota meddelte pressen at de ville produsere 30.000 Corolla i måneden ble de møtte med vantro og sjokk.

Men Toyota traff blink. Etterspørselen for en moderne familiebil eksploderte, og Toyota kunne altså levere akkurat det.

Den første utgaven kom i 1966, og siden har det altså bare ballet på seg. Og vi skjønner jo at det japanske folket lot seg forføre, for sjekk ut denne 1. generasjons Toyota Corolla!

Så sent som i 2022 var Corolla verdens mestselgende modell med et salg godt over én million, og ikke nok med det ‒ Toyota Rav4 var like godt det nest mest populære nybilen i fjor. Nummer tre var for øvrig Ford F-serie, mens Tesla Model Y som så langt i år er den mest populære nybilen var 4. best i fjor.

Når det gjelder produsentene var Toyota-gruppen best med et salg som rundet 10 millioner med ganske god klaring, mens Volkswagen-gruppen fulgte noen millioner bak med Hyundai-Kia på den siste pallplassen.

Vi må selvsagt avslutte med et bilde av Corollaen, og hva er bedre enn et av de nyeste medlemmene av 12. generasjon i form av en Corolla Touring i GR-Sport-utgave. Den ser ok ut den og, gjør den ikke?

Les også: 

Debatt

Les mer om:

Toyota Toyota Corolla