Lille snertne Audi TT er en av de mest gjenkjennelige bilmodellene i historien, og det er selvsagt på grunn av den uvanlige formen. Dette var nemlig en litt fjern slektning av selveste Volkswagen Boble, en annen svært så gjenkjennelig modell.
Den aller siste Bobla ble laget i 2019, og nå går det mot samme skjebne for den litt rare bilen med fire ringer. Og dermed forsvinner nok en fargeklatt fra markedet.
Audi introduserte TT i 1998, og designet var både en nikk til de svært gamle racerbilene og ikke minst til Auto Union ‒ forløperen til dagens Audi. Dette ble fulgte opp med en Roadster-modell bare ett år senere.
Det uvanlige modellnavnet er løftet direkte fra motorsporten, for dette stammer fra det britiske løpet Isle of Man TT (Tourist Trophy) ‒ en av verdens farligste løp. Der hadde Auto Union-merkene NSU og DKW stor suksess med sine motorsykler, og navnet hyller også den lille og litt sportslige bilmodellen TT Prinz.
Audi TT ble en umiddelbar kulthelt, og har blant annet blitt brukt i en rekke filmer opp gjennom årene. Men det betyr ikke automatisk at folket vil ha en slik.
For stjernestatusen har dessverre ikke hjulpet noe særlig på salget, som har vært dalende til tross for at tyskerne introduserte en ny 3. generasjon i 2014. Og nå er det altså slutt.
Tidligere i år kom Final-versjonen for Europa, og nå er det på tide å vise den siste i USA. Den aller siste TT Roadster.
Audi klinker selvsagt til med en TT Roadster Final som har det meste av utstyr som er mulig å montere i en TT, og som den hør og bør nikker den også tilbake til sine røtter.
Lakken er Goodwood Green med perleeffekter, noe som også var et fargevalg for den aller første generasjonen med TT. Det er også grå elementer for aller første gang, og det er også en grå topp som kun er brukt på 20-årsutgaven i 2019.
På innsiden har TT Final-utgaven et Palomino Brown-skinn, noe som hyller den 1. generasjonens ikoniske baseballsømmen. Så sammen med Audis eksklusive Goodwood Green-eksteriør skaper den en tidløs kombinasjon og er en hyllest til 1. generasjon TT Roadster.
Felger er som kjent viktig, og Audi har satt noen 20-tommere på denne utstyrt med dekk med dimensjonen 255/30. Og ja, bilen er også senket 10 mm, slik at kjøreegenskapene bør være på plass.
I motorrommet har TT Roadster 2-liters 4-sylindret turboladet motor med 228 hestekrefter og 350 Nm dreiemoment, og kreftene sendes via en 7-trinns S tronic dobbelclutch girkasse og quattro firehjulsdrift. 0-100 km/t går unna på godt under 6 sekunder.
TT har ikke bare vært en kulthelt, men også en viktig bil når det kommer til nye løsninger og ny teknologi. Den har blant annet banet vei for den elektronisk utplasserbare bakspoileren, Audis virtual cockpit og var den første Audien tilgjengelig med OLED-baklykter.
Men nå er det altså slutt. Audi TT Roadster Final er i salg på det amerikanske markedet med en startpris på 67.800 dollar, og disse blir det kamp om. For totalt er det kun 50 TT Final tilgjengelig, og etter dette takker altså modellen av ‒ 25 år etter at den lagde bruduljer for første gang.
Les også: