Endelig er det klart for den finske helelektriske snøscooteren eSled. (Fotos: Aurora Powertrains)

Endelig klart for den nordfinske el-snøscooteren

Etter fem år med tester både i Nord-Finland og på Svalbard er Aurora Powertrains klar til å tilby den helelektriske snøscooteren eSled.


Den elektriske boomen har nådd biler av alle størrelser, båter, motorsykler og scootere. Så hva med scootere med et belte og to ski? Jo, også de er på vei over til helelektriske drivverk.

Som vi vet kan mange skiløpere irritere seg over både lyden og eksosen som snøscootere står bak, mens hytteeiere noen ganger hisser seg opp over at stillheten blir brutt. I så fall bør en elektrisk snøscooter dempe konfliktene betraktelig.

Men produsentene har hengt litt etter for eksempel de scooterne på to hjul, selv om noen har vist vei. Canadiske Taiga hadde allerede i 2020 klar sine første elektriske snøscootere, men dessverre kom pandemien og klusset til de store eksportplanene for merket. For selvsagt er både Sverige, Finland og Norge viktige markeder for Taigas snøscootere.

Nå er ikke elektriske snøscootere noe helt nytt, og de første eksemplarene ble vist fram allerede i 2008. Over i julenissens hjemby, Rovaniemi, har også Aurora Powertrains (APT) utviklet elektriske snøscootere som har vært testet av turoperatører.

Det hele startet med at Lapland University of Applied Sciences (Lapland UAS) fikk støtte til forskning og utvikling av elektriske snøscootere, og allerede i 2011 ble det lånt en slik bort til en guide slik at de kunne få tilbakemeldinger.

I 2015 var Lapland UAS for første gang på plass under SAE Clean Snowmobile Challenge i Nord-Amerika som den eneste fra Europa, og de vant like godt konkurransen. I 2016 gjentok de bedriften, og inspirert av suksessen sprang selskapet Aurora Powertrains ut av det hele i mars 2017. Siden har de jobber med å utvikle snøscooteren som har fått navnet eSled.

Og det er en stor fordel med å utvikle en elektrisk snøscooter i Nord-Finland. De som har vært innom julenisselandet midtvinters vet at det kan bli bikkjekald i Rovaniemi, og kvikksølvet kan faktisk krype helt ned til -40 grader. Så når de endelig får eSled på plass bør denne kunne fungere optimalt uansett temperatur.

Den utviklingen nærmer seg nå slutten, for APT sier nå at den nye eSled-utgaven debuterte på Kelekkamessut-messen i Rovaniemi i helga.

En annen fordel foruten at de helelektriske snøscooterne ikke forstyrrer verken andre naturentusiaster eller dyreliv er at man slipper unna svindyre bensinutgifter, mens den store bakdelen selvsagt er at det ikke akkurat kryr med ladere langt ute i villmarken.

APT kan fortelle at eSled som veier 270 kilo kun bruker rundt 21 kWh energi på en 100 kilometers tur, og at dette tilsvarer en utgift på mindre enn 2 euro. I tillegg til versjonen med 21 kWh skal det finske merket også tilby en utgave med 7 kWh, og her er rekkevidden 40 kilometer. Denne utgaven veier mindre enn 200 kilo.

‒ Våre pre-produksjonsutgaver av elektriske snøscootere har vært i bruk i finsk Lappland og norsk Svalbard i omtrent fem år. Tusenvis av internasjonale eventyrreisende har kjørt våre elektriske snøscootere totalt over 200 000 kilometer, sier APT’s administrerende direktør Matti Autioniemi.

Han kan også opplyse at eSled-funksjonene styres med nettilkoblet programvare, noe som optimaliserer energiforbruket og åpner for trådløse oppdateringer og vedlikehold.

‒ Ved guidet turbruk kan strøminnstillingene justeres for uerfarne sjåfører. I tillegg kan guiden overvåke plasseringen til hver eSled på skjermen, og sørge for at gruppen holder seg trygt sammen, sier Autioniemi.

APT sier at de nå er ferdig med utviklingen, og dermed setter de i gang produksjonen av eSled ved fabrikken som ligger i Mikkeli langt sør i Finland. Startprisen for Aurora eSled er 15.000 euro, noe som ifølge valutakalkulatoren er 177.580 kroner i skrivende stund.

De første kundeleveransene skal starte allerede i desember, så kanskje pensjonerer nå julenissen sin utrettelige hjelper Rudolf og gjengen som drar med seg julegavesleden og erstatter dette med en helt annen ‒ nemlig eSled.

Les også:

Debatt