Flere norske importører velger nå å gå helelektrisk, og det inkluderer både Hyundai, Volkswagen og Lexus. Sistnevnte har foreløpig kun to elbiler, den helelektriske utgaven av UX og den nye RZ-modellen. Men det har likevel sett at de aller fleste norske kundene velger en av disse når de skal ha en ny bil.
En utfordring er selvsagt at ikke alle kunder har egen parkering og dermed har ikke disse mulighet til hjemmelading, og en annen er at langt fra alle har en hjemmelader. I mai sjekket NAF hvor mange som hadde muligheten til å lade hjemme, og i den undersøkelsen kom det fram at 80 prosent av dagens bensin- og dieselbilister har mulighet til å lade der de bor. Videre kunne de melde at hver tredje bilist allerede hadde muligheten til å lade hjemme, mens annenhver diesel - og bensinbilist hadde mulighet til å installere lader på egen parkeringsplass. Kun 13 prosent av samtlige av de spurte oppga at de ikke hadde mulighet til å lade hjemme, mens 83 prosent svarte at de kunne hjemmelade. Lexus har bitt seg merke i dette, og kjører nå en kampanje som innebærer en gratis ladeboks til alle privatkunder som kjøper elbil fra Lexus før nyttår. – Hjemmelading av elbilen med ladeboks er det beste alternativet for elbileiere, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge som importerer Lexus i Norge. ‒ Dette gjør at du kan lade gjennom natten på en enkel og trygg måte. Det er for mange også den rimeligste ladeformen. Vi ønsker å bidra til å fjerne barrieren som pekes på at diesel- og bensinbileiere som mangler lademulighet hjemme, men har mulighet for å installere dette.
