Mazda 3 runder 20 år, så vi må selvsagt sjekke ut litt av historien til denne populære bilen. (Fotos: Mazda)

20 år med Mazda 3

Vi sjekker ut bildene og historien til den kompakte favoritten som runder 20 år.


Ok, når vi er på tallet 20. I 2020 var Mazda 3 med i kampen om å bli årets bil i verden, men den tittelen glapp akkurat.

Men den 4,46 meter lange bilen trengte ikke å kjøre tomhendt fra det som er den største bilprisutdelingen i verden, for takket være de smekre Kodo-linjene stakk Mazda 3 av med prisen som årets design. Jepp, den ble kåret til årets flotteste bil.

Forhistorien til denne utgaven startet da vi gjorde oss klare til et av de største marerittene verden noen gang hadde opplevd, og en som skulle sende oss ut i en bunnløs krise. Nemlig Y2K-overgangen.

For dere som er for unge eller som rett og slett har fortrengt «krisen», så hadde dette noe med at dataprogrammene kun tok høyde for de to siste årstallene, altså 99 for året 1999. Dermed trodde mange at datamaskinene ikke ville takle overgangen til år 2000, år 00 i dataverden, og verden som vi kjenner ville gå under. Datasystemene som vi allerede den gang var helt avhengig av ville nemlig kollapse av forvirring.

Det skjedde selvsagt ikke. Faktisk skjedde det svært lite, og vi kan trygt slå fast at dette var en krisemaksimering vi knapt har sett maken til.

I 1999 bekymret nok ikke Mazda seg så mye om den kommende Y2K-krisen, for de hadde nok med å fokusere på et annet stort prosjekt de hadde på gang. De skulle nemlig erstatte 323-modellen, også kjent som Familia og Protegé. Det skulle de gjøre med noen helt nye kombi- og sedandesigner.

Mannen som fikk hovedoppgaven til å overse denne prosessen het av alle ting Suzuki, nærmere bestemt Hideki Suzuki, og jobben involverte samarbeid mellom Mazdas designsentre i USA, Tyskland og Japan.

To år senere, i 2001, valgte Mazda til slutt designet av Hasip Girgin, og han brukte deretter seks måneder på å finjustere dette i Hiroshima før godkjenningen kom. Dermed var det grønt lys for en helt ny modell.

Det endelige produktet ble avduket i 2003 på det 60. Frankfurt Motor Show, og 1. generasjons Mazda 3 ble lansert i Japan kun en måned senere.

Mazda fikk raskt bekreftelsen på at de hadde truffet blink, og bilen ble populær takket være sin rimelige pris, de morsomme kjøreegenskapene og sin generelle gode byggekvalitet.

I 2006 introduserte Mazda en enda litt sprekere utgave som noe kryptisk var kalt MPS. Bak disse bokstavene skjuler det seg Mazda Performance Series, og denne ble vist fram på bilutstillingen i Genève.

Den sportslige i familien kom med en differensial som begrenser spinningen og en kraftigere 2.3-liters turboladet motor ‒ akkurat den samme som brukes i Mazda 6 MPS. Bilen ble godt tatt imot av både media og kunder.

2. generasjons Mazda 3 ble avduket i 2008, med premiere på Los Angeles Auto Show og Bologna Motor Show. Mens den fortsatt brukte C1-arkitekturen utviklet i fellesskap av Ford, Mazda og Volvo, fikk denne modellen oppdateringer i løpet av sin levetid. Blant annet introduserte den Skyactiv-teknologi og det kom selvsagt også ytelsesversjoner.

MPS-utgaven av 2. generasjon hadde forbedringer både gjennom ECU-justeringer, girforholdsjusteringer, forbedrede bremser, oppgraderinger av fjæring, stempelforbedring, forbedringer av styresystemet og kosmetiske endringer.

Nok en gang satte både media og kunder pris på MPS-utgaven.

I midten av 2013 kom 3. generasjon Mazda 3 som tok spranget fra den opprinnelig delte C1-plattformen, og med et mer komplett sett med Skyactiv-teknologier.

Bilen ble nå basert på et nyutviklet Mazda Skyactiv-chassis som ble delt med 1. generasjons CX, og dette er også første Mazda 3 som tok i bruk designspråket kalt Kodo, og introduserte innovasjoner som GVC og Skyactiv girkasser og motorer.

3. generasjon Mazda 3 tok også et skritt mot bærekraften med sitt «Skyactiv-CNG»-konsept som kjører på komprimert naturgass og dermed viser allsidigheten til Skyactiv-G-motoren.

En «Skyactiv-Hybrid»-drivlinje, som delte teknologi med Toyota Hybrid Synergy Drive-systemet, ble også produsert og solgt til kunder i Japan, noe som viser at Mazda allerede den gang var i gang med elektrifisering av modellutvalget.

Ved å bruke konseptbilen Kai som et designgrunnlag, ble 4. og nåværende generasjons Mazda 3 introdusert i november 2018 på Los Angeles Auto Show. Dette var det første kjøretøyet fra Mazda som representerer «road to premium»-ambisjonen, denne generasjonen var også første Mazda 3 som har en stor visuell forskjell mellom kombi- og sedanversjonene.

Åh, du har lyst til å se konseptet som førte til de to 2013-utgavene over? Selvsagt skal du få lov til det:

Det slående designet hanket inn en rekke bransjepriser – inkludert 2020 World Car Design of the Year – det samme gjorde den nylig introduserte Skyactiv-X Spark Controlled Compression Ignition-motoren (nå oppdatert til e-Skyactiv X). I kombinasjon med en ny 24-volts mildhybrid-system tilbyr denne en miks av diesel- og bensinegenskaper.

4. generasjon Mazda 3 hadde også mer høyfast stål i strukturen, noe som gjør dette til en enda mer kollisjonssikker bil. Den introduserte også GVC Plus, en forbedring i forhold til GVC-systemet i 3. generasjon.

For å feire 100-årsjubileet til Mazda Motor Corporation i 2020, kom det en spesialutgave av Mazda 3. Denne utgaven var basert på toppmodellen, og inkluderte designelementer inspirert av Mazdas første personbil, R360 Coupé.

Med sin Snowflake White perlemorsfargede lakk, fyldige burgunder interiør og minnemerker skilte denne begrensede opplagsmodellen seg virkelig ut fra mengden.

Ifølge Mazda har Mazda 3 spilt en betydelig rolle i å forme merkevareimage siden introduksjonen, og har også vært en stor kommersiell suksess. Totalt har det globale salget rundet 6 millioner, og den har dermed vært en av Mazdas bestselgende modeller.

Så får vi se hva de neste 20 årene bringer, og Mazda sier at vi kan forvente oss en bil som både fokuserer på sikkerhet, design, innovasjon og førerglede. Det høres jo bra ut.

Les også: 

Debatt

Les mer om:

Featured Mazda Mazda 3