Lexus har virkelig tenkt å sette farge på årets Japan Mobility Show, for de er på plass med to veldig spennende elbiler. En sportslig sedan og en SUV som forhåndviser det som kan bli et nytt flaggskip.
Og det er kanskje ikke så rart. Lexus har nemlig ganske dårlig tid, for de skal bli et rent elbilmerke her i Europa innen 2030 og i resten av verden i 2035.
Begge bilene har selvsagt neste generasjons digitale og intelligente cockpit via den nye Arene programvaren med OS-grensesnitt, og ting som den jevne drivkraftkontrollen via Direct4 firehjulsdriftsystem som allerede tilgjengelige i RZ 450e og det nye steer-by-wire-systemet blir selvsagt viktig.
Det utvendige designet er omtalt som «Provokativ Enkelhet» og er en videreføring av Lexus' unike identitet, og målet her er aerodynamisk ytelse kombinert med særegne trekk og strukturer spesifikke for elbiler. Det ser man ikke minst gjennom LF-ZC som har en luftmotstandverdi på kun 0,20.
Den bilen er svært så aerodynamisk kombinert med skarpe kanter, og bak brer hjulbuene seg ut for å gi den en bred og litt røffere holdning.
På innsiden av de nye elbilene har Lexus plassert funksjoner tidligere spredt over et bredt område på digitale pads innenfor førerens armlengdes rekkevidde, og her er operasjonelle funksjoner som girskift, sikkerhet og førerassistansesystemer (ADAS) og kjøremodusvalg plassert på venstre side og bekvemmelighetsfunksjoner som lyd, klimakontroll, telefon og AI-funksjoner på høyre side.
Videre støttes prinsippet «øyne på veien» av en fjernsynsmåler som projiserer informasjon på frontruten som et head-up-display, og det er også digitale sidespeil som skal gjøre føreren enda mer fokusert.
En ultra-bred monitor på passasjersiden foran kan brukes som en åpen plattform for underholdning og diverse mobilitetsapplikasjoner.
Innsiden preges også av et bambus interiørdesignkonsept som skal ta resirkuleringen til nye høyder, men uten at det går utover den luksuriøse følelsen som en Lexus skal ha.
Den gode nyheten med neste generasjon Lexus (og Toyota) er gruppens fokus på rekkevidde, og aerodynamiske LF-ZC sikter på dobbelt så lang rekkevidde som konvensjonelle elbiler. Her er målet enkelt og greit å dempe rekkeviddeangsten, og dermed gjøre kjøreturen enten det er på langtur eller kun til butikken enda mer avslappende.
Bilen er også utstyrt med neste generasjons talegjenkjennelsessystemet som bruker kunstig intelligens (AI) for å tilby en tjeneste som gjør at man vil snakke med en oppmerksom og imøtekommende personlig tjener, med rask respons på kommandoer og hjelpsomme, fleksible forslag, melder Lexus.
Her vil bilens hjerne lære å kjenne de på innsiden, og dermed bli enda bedre og effektiv både når det kommer til kjøring og forslag og tilbakemeldinger. Her vil erfaringene baseres på ting som førerens daglige aktivitetsmønstre og nåværende humør spille inn.
Neste generasjon elbiler vil også ha en ny modulær struktur som deler bilens karosseri inn i tre deler ‒ front, senter og bak. Dette vil bli muliggjort gjennom gigastøping som Tesla har vært en pådriver av, og dette er en prosess som gir større formfrihet. Samtidig vil integrasjonen av deler øke stivheten, noe som bidrar til lineær, naturlig kjøredynamikk, opplyser Lexus.
Når det gjelder LF-ZL, SUV-flaggskipet, kan Lexus melde at kabinen er romslig og avslappende, og drar nytte av friheten i elbil-spesifikk innpakning og optimalisering av innvendig plass.
Her skal teknologi også bidra til å gjøre tradisjonelle Omotenashi-funksjoner enda mer avanserte, noe som sikrer en enda mer behagelig opplevelse i bilen.
Når det gjelder den innvendige komforten byr denne på noe som er kalt Reality in Motion, og dette inkluderer sensorer i bilen som jobber sammen med data fra bilens omgivelser.
Her viser Lexus for eksempel til når sjåfører peker på objekter eller steder av interesse under reisen, leverer bilens display raskt informasjon sammen med stemmeveiledning. Dette tar selvsagt den interaktive forbindelsen mellom mennesker og bilen opp til et nytt nivå.
Hva bilene konkret byr av spesifikasjoner sier ikke Lexus noe om, men de opplyser i det minste om størrelsen til de to helelektriske konseptene.
Dimensjoner Lexus LF-ZC:
- Lengde: 4,75 meter
- Bredde: 1,88 meter
- Høyde: 1,39 meter
- Akselavstand: 2,89 meter
- Cd-verdi: Mindre enn 0,2 (mål)
- Lengde: 5,30 meter
- Bredde: 2,20 meter
- Høyde: 1,70 meter
- Akselavstand: 3,35 meter