En uke etter at festrusen rundt 17. mai hadde lagt seg kunne importør Stellantis Norge komme med nok et festlig høydepunkt. De viste nemlig fram en helt ny Opel Astra, og denne hadde et spennende tilnavn ‒ Electric.
For gode, gamle Astra som ble presentert allerede i 1992 som en arvtaker til selveste Kadetten skal også få leve i den helelektriske tidsalderen, og kommer nå også som en ren elbil. Og her tenker Opel at alle skal med.
Så de kjører på med både en «vanlig» Astra og en Sports Tourer, og sistnevnte benevnelse viser at dette handler om en stasjonsvogn. Og her har Opel en god nyhet.
For aller første gang i historien er det nemlig ikke noe forskjell på prisen for de to utgavene, så ja, uavhengig av hva kunden velger så betaler de like mye. Eller like lite, for startprisen er ganske hyggelig.
‒ Introduksjonen av Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er et bevis på hva Opel mener når de snakker om «Greenovation» av mobilitet, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
‒ Den er en viktig milepæl på veien mot å bli et helelektrisk merke i Europa. Vi tror norske kunder savner en ekte tysk stasjonsvogn i kompaktbilsegmentet, og Astra Sports Tourer Electric vil passe markedet perfekt.
Opel benytter bokstaver for å vise hvilke generasjoner bilene er inne i, og Astra befinner seg på L-bokstaven. Denne ble introdusert i 2021 og inkluderte en ladehybrid for kombinversjonen, men Opel har altså større planer for L-generasjonen.
Modellen skal nemlig ta samme rute som Corsa og Mokka, og dermed komme i en utgave som heter Electric. En ren elbil.
Opel Astra Electric blir utstyrt med den velkjente drivlinjen som består av en elmotor med 115 kW (156 hk) og et dreiemoment 270 Nm, og batteripakken er på 54 kWh. Dette åpner for en WLTP-rekkevidde på 418 kilometer, mens ladingen åpner for en effekt på 100 kW. Det gir ifølge Opel 80 prosent batteri via en halvtimes lading, mens hjemmeladingen som vanlig er på 11 kW.
Det begynner som kjent å bli ganske så hard kamp om elbilkundene, men det er fortsatt ikke så veldig mange stasjonsvogner på markedet. En slik blir altså Astra Sports Tourer Electric, og bakerst vil denne by på et bagasjerom som rommer 516 liter. Legges baksetene ned åpenbarer det seg et voldsomt rom med 1.553 liters lagringsplass.
I tillegg til at Astra Electric også blir tilgjengelig som stasjonsvogn er det en annen ting som skiller Astra Electric fra mange av de andre elbilene, nemlig toppfarten. Opel er som kjent tysk, og der har de motorveier som åpner for høye hastigheter. Det tyske merket vil ikke at Astra Electric skal være en sinke på autobahn, og hever toppfarten fra vanlige 150 km/t til 170 km/t.
Det er også mulig å velge mellom tre selvforklarende kjøremoduser ‒ Eco, Normal og Sport.
På innsiden har Opel fokusert på komfort og ergonomi, og setene er som vanlig sertifisert av Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) og byr ifølge Stellantis Norge på unik stabilitet, og komfort.
På innsiden finner man også to skjermer på til sammen 20 tommer som viser all viktig informasjon, og mange setter nok pris på at Opel også har beholdt mange av de fysiske knappene.
Opel Astra Electric blir også tilgjengelig med et head-up-display samt norsk stemmegjenkjenning, og sammen med kjente fysiske knapper gjør alt dette at føreren kan holde enda mer fokus på trafikken.
Her i Norge er lys viktig nå som vi går inn i en ganske mørk periode, og Opel Astra Electric vil i tillegg til nyeste generasjon førerstøttesystemer også komme blendingsfrie Intelli-Lux LED Pixel Light som inneholder totalt 168 LED-elementer.
Fem og en halv måned etter at det kom nye bilder av Astra Electric nærmer den seg altså Norge, og den norske importøren sier at de første bilene etter planen skal komme til Norge allerede denne måneden ‒ og være på plass ute hos forhandlere i god tid før jul.
Startprisen? Jo, 388.900 kroner. Og det er altså uavhengig om du går for Opel Astra Electric eller Opel Astra Sports Tourer Electric.
Her er bilder av de to elbilene som nærmer seg med stormskritt:
Les også: