Ringbrothers viser fram en vanvittige utgave av selveste Dodge Charger. (Fotos: Ringbrothers)

Skjønnheten og udyret

Disse bildene av en svært så ombygd 1969 Dodge Charger vil du ikke gå glipp av!


«Who you gonna call?». Hva med Ringbrothers, for dette er en av de aller mest imponerende tunerne i verden. Spesielt er det verd i slå på tråden til dem om du er i besittelse av et amerikansk ikon som du gjerne vil ha pimpet opp. Eller om du rett og slett vi kjøpe et ferdig produkt, slik som for eksempel en nygammel Dodge Charger.

Dette er en av de originale muskelbilene fra 1960-tallet og selvsagt et ikon over i USA, og ringbrødrene har nå kastet seg over en 1969-versjon og gjort denne til et smykke på fire hjul. Et vilt smykke.

-->
For her snakker vi om en bil med en motor med det skumle navnet Hellephant, og denne er minst like sterk som en ekte elefant og kan flekse med utrolige 1.000 hestekrefter. Det bør heller ikke stå på dreiemomentet den 7-liters V8-motoren genererer, for det er formidable 1.288 Nm.

Og for å gjøre dette skikkelig spektakulært sendes alle kreftene kun til bakhjulene via en 6-trinns manuell girkasse, for vi snakker tross alt om en klassiker.

At det bor en elefant i motorrommet kan man også se fra utsiden, for det er nemlig en diger kul i panseret som gir et klart og tydelig signal om at noe virkelig stort har funnet veien under dette.

Resten av drivsystemet har selvsagt også fått seg et løft for å kunne takle de enorme kreftene, og bilen er skodd med Michelin Pilot Sport 4S-dekk.

Denne er så uvanlig at den også trenger et eget navn, TUSK, og kan selvsagt by på mer enn ville krefter.

Det går selvsagt i moderne materialer, og Ringbrothers-teamet har faktisk tatt for seg hver eneste del av TUSK. Foran er det for eksempel en synlig karbonfiberramme med et enkelt stykke maskinert kromkant som fremhever «blind-eye»-grillen, og videre bakover gir også den svarte lakken, gulldetaljene og de bolete linjene en opplevelse av en slags skrekkblandet fryd.

Den ser vitterlig skummel og pen ut på samme tid. Skjønnheten og udyret kledd i en pakke.

Vi prøvde oss på en slags referanse til filmen «Ghostbusters» lengre opp, og vi har mer i ermet. For man kan si at denne bilen er «Black to the Future».

Ok, nok tull, nå må vi høre hva en av sjefene sier om dette kunstverket.

‒ Chargers «koksflaske»-kropp er det perfekte lerretet for å flytte grensene for hva vi kan gjøre og vise fram vårt talent og evner, sier Ringbrothers medeier Jim Ring.

‒ TUSK tok over 5.000 timer å fullføre og er en radikal ombygging av den klassiske Charger, som kombinerer estetikken til et 1900-tallsikon med den strenge byggekvaliteten og signaturberøringene Ringbrothers har blitt kjent for.

Som alle seriøse ombyggere har Ringbrothers selvsagt også kastet seg over innsiden, hvor det ikke overraskende går i svart og sølvblanke deler. Her er det både et spesialtilpasset skinninteriør og en karbonfiberkonsoll, og det går selvsagt i eksklusive og komfortable materialer.

‒ Ytelse og design formet denne konstruksjonen. Det viser virkelig hva som kan oppnås når banebrytende teknikker fungerer sammen med møysommelige nivåer av detaljer og fantasi, sier Ring.

‒ 2. generasjons Charger er en av de bilene som er så ikoniske og toppen av amerikansk muskelbil-styling og ytelse, og det er det vi har satt oss for å gjenskape med denne konstruksjonen. Selvfølgelig må vi takke våre partnere HRE Wheels, BASF, Miller Welding og andre for å støtte oss hele veien.

 

Begrenset til 100 eksemplarer skal denne hylle Charger-navnet som ingen andre utgaver, for i elbilæraen skal muskelbilen fases ut i nåværende form.

Det går dermed ut med et smell, for dette er virkelig en hyllest med futt i. Se selv resultatet i bildeserien under, for disse bildene må du få med deg.

Les også: 

Bildeserie
Debatt