Anført av tidenes formel 1-førerer Lewis Hamilton skal nå en rekke stjerner sette fokus på miljøendringer i sårbare områder, og det skal de gjøre med en spektakulær motorsport-serie.
Det er ingen riktig konsensus rundt hva som forårsaker klimaendringene, men det de aller fleste uansett er enig om er at vi mennesker må ta i et tak og hjelpe til for et renere miljø. Og ikke tro at motorsporten som er mest kjent for digre motorer som sluker bensin ikke bryr seg, for det gjør de virkelig.
En av de som bryr seg aller mest i dette sirkuset heter Alejandro Agag, en spansk forretningsmann og tidligere politiker.
-->
Agag tok steget inn i motorsporten da han var med på å kjøpe de spanske TV-rettighetene til formel 1, og ble raskt venner med tunge formel 1-navn som Flavio Briatore og Bernie Ecclestone. Disse er også fotballinteresserte, så Agag endte plutselig opp som eier av London-klubben QPR blant annet sammen med disse to.
Men siden FIA-president Jean Todt kom til han med en idé om en elektrisk formel-serie, har det meste handlet om utslippsfri motorsport.
Spanjolen tente nemlig på ideen til Todt, og fikk stablet på beina den elektriske motparten til formel 1 ‒ formel E. Den første sesongen startet i 2014, og med 2020/2021-seongen har FIA gitt denne serien verdensmesterskap-status ‒ den første singelseter-serien utenom formel 1 med en slik status.
Men Agag nøyer seg ikke med dette.
I 2018 møtte han nemlig Gil de Ferran, en tidligere racingstjerne i USA, for en kopp kaffe, og ideen om en ekstrem rallyserie som skulle settes fokus på menneskeskapte klimaendringer ble sådd.
Deretter ballet det bare på seg, og Agag som åpenbart er en som får gjennomført sine planer startet på jobben med å realisere dette.
Planen var å sette fokus på fem utsatte områder når det kommer til klimaendringer, ørkenen, isbreene, regnskogen, havet og arktisk, og det med ekstreme elektriske rallybiler. Og siden har det handlet om akkurat dette.
Han fikk raskt med seg flere partnere, og deriblant en viktig hovedpartner i dekkgiganten Continental som selv er opptatt av nye miljøvennlige løsninger.
Nå handler ikke lenger om kun å skape oppmerksomhet rundt klimaendringer, men det er også to andre elementer serien som har fått navnet Extreme E fokuserer på. Nemlig å vise at elektrisk mobilitet fungerer overalt i verden, og ikke minst vise at kvinner og menn kan konkurrere mot hverandre på like vilkår.
Ja, det er tre svært så noble grunner.
Agag har som vi skjønner et svært bredt kontaktnett i motorsporten, Extreme E er blant annet allerede godkjent av FIA, så siden har gikk offentlig med planene har det strømmet på med stjerner som vil være med på dette ville og edle eventyret.
Vi nevnte sju ganger formel 1-verdensmester Lewis Hamilton, som eier et av de 10 lagene som skal delta i serien. Han får konkurranse av en tidligere lagkamerat og verdensmester, for tyske Nico Rosberg, sønn av den finske F1-mesteren Keke Rosberg, har også et team i Extreme E. Men det er enda mer stjernetrangt blant førerne.
Tidenes rallyfører Sébastien Loeb skal kjøre for Hamilton, Rosberg har sikret seg rallycrosskongen Johan Kristoffersson, tidligere F1-mester Jenson Button kjører for sitt eget team, og legender som Carlos Sainz og Mattias Ekström er også på plass.
Disse skal kjøre løp i Saudi-Arabia, Senegal, Grønland, Brasil og Argentina, og den første runden kjøres denne helga. Extreme E skal også jobbe sammen med lokale interesseorganisasjoner for å samle inn penger til klimaarbeid under løpene.
Det hele innledes med ørkenetappen som skal kjøres i AlUla-ørkenen i Saudi-Arabia, så venter havetappen ved vakre Lac Rose rundt 30 kilometer unna Dakar i Senegal. Deretter setter sirkuset kurs for Grønland og byen med det enkle navnet Kangerlussuaq for den arktiske etappen. Så forflytter de seg til ned til Santarem og Amazonas i Brasil, før det hele avrundes med isbre-etappen i Tierra del Fuego i argentinske Patagonia i desember (se kalanderen helt nederst for datoer).
Å reise over hele kloden med en masse biler, personell og materiell høres ut som en oppskrift på å forurense ganske så mye mer, men dette har selvsagt Extreme E tenkt på. Så de har kjøpt se en gammel postbåt som tidligere har gått i rute mellom Cape Town i Sør-Afrika og Saint Helena, og bygd den om til en flytende garasje og laboratorium.
For ikke bare skal dette skipet dempe karbonavtrykket til Extreme E, for på plass er også 14 forskere som skal jobbe med sju prosjekter innen havforskning.
Ombord på St. Helena som båten heter er selvsagt alle bilene kalt Odyssey 21, telt som utgjør lag-garasjene, premiepallen, startportalen, TV og kringkastingsutstyr, tre store maskiner som skal gjøre plastavfall om til mesterskapets trofeer, to støttebåter, en hydrogenbrenselcelle for nullutslippslading av elbilene samt en rekke annet verktøy.
Skipet har 62 lugarer med plass til 175 personer, to salonger, en 80-seters restaurant, et 100-seters utvendige dekk, et 80-seters presentasjonsområde pluss kapasitet til å frakte 90 stykker 20-fots fraktcontainere.
Et mannskap på 50 personer skal bo og jobbe ombord på St. Helena i løpet av reisen, og hele ombygningsprosessen har kostet mange millioner euro.
Bilene som skal brukes under løpene er også noe helt for seg selv.
Alle teamene bruker i utgangspunktet de samme bilene, akkurat som formel E fungerer. Dette skal gjøre det hele jevnere og selvsagt også kutte kostandene betraktelig, men lagene kan selv komme med egne løsninger rundt drivkomponenter som elmotor, drivaksel, bremsesystem, kraftoverføring, oppheng og kjølingen. Så det blir mulig å få et lite forsprang for de som kommer opp med smarte og nye løsninger.
Selskapet Spark fikk oppgaven med å lage bilene Odyssey 21, og det de har kommet opp med er ganske så spektakulært.
Dette er et 2,3 meter bredt elektrisk terrengmonster med digre dekk (ja, fra Continental) som ikke stopper for noe, og den 1.650 kilo tunge bilen kan skilte med 550 hestekrefter som gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Men det er langt fra det mest imponerende.
Bilene kan nemlig klatre opp hellinger på hele 130 prosent ‒ godt over 50 grader. Det er sjukt bratt. Og dette skal de visstnok klare både under sommer- og vinterforhold.
Som vi nevnte er det fullstendig likestilling i lagene, hvor hver av de 10 består av to førere ‒ en mann og en kvinne.
Hver av de fem etappene består av kjøring både lørdag og søndag, hvor lagene først kjører to kvalifiseringsrunder lørdag. Søndag er det klart for to semifinaler, det siste spennende nok kalt «Crazy Race», og til slutt kjøres det en finale.
Alle løpene består av to runder rundt en løype, hvor en runde skal kjøres av den mannlige føreren og en av den kvinnelige.
Som i rallycross teller ikke tiden, så her gjelder det rett og slett å være blant de første som kommer i mål.
I og med at vi har en koronapandemi gående er kanskje ikke 2021 det smarteste året å kjøre i gang en ny motorsportserie, men ingen tilskuere er ikke noe problem for Extreme E. Her skal det kjøres på så fjerne strøk at de i utgangspunktet ikke hadde tatt høyde for tilskuere, men serien er designet for filmformatet og dramatikken skal vises på skjermene.
Extreme E har inngått en lang rekke lokale TV-avtaler, og vi nordmenn trenger ikke å frykte at vi går glipp av dette. Eurosport er nemlig blant de som skal vise løpene, så her er det bare å benke seg foran skjermen når sendingene starter.
Det hele starter altså med et ørkenløp i Wadi Rum i Saudi-Arabia lørdag og søndag, og den som er aller mest spent er nok Alejandro Agag.
‒ Vi skal kjøre løp i ørkenen, på isbreer og i jungelen. Sport er den største underholdningsindustrien i verden, og det er trolig flere som følger motorsport enn som ser vitenskapelige dokumentarer på TV. Motorsport er den eneste idretten som kan utvikle teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre, så med Extreme E kan vi markedsføre elektrisk mobilitet, vi kan få økt oppmerksomhet rundt klimaendringer og utdanne millioner av mennesker om hva man er nødt til å gjøre for å ta vare på planeten, sier Extreme E-sjefen.
Norge leder som kjent an når det kommer til elbiler, og Continental Norge er da også stolte over å være med en motorsportserie som skal sette fokus på miljøutfordringene.
‒ Extreme E vil vise at elektrisk mobilitet er en del av klimaløsningen, og vil også skape mer oppmerksomhet om at klimaendringer allerede fører til dramatiske konsekvenser flere steder i verden. At mesterskapet i tillegg går i front i kampen for likestilling med både kvinnelige og mannlige deltakere gjør det bare enda mer interessant for oss som samarbeidspartner, sier kommunikasjonsansvarlig Ida Maria Sætre.
Selv om miljøet står sentralt i Extreme E, så kommer det nok også til å bli ekstremt mye konkurranse i serien. For en rekke av dagens aller største motorsportstjerner har altså kastet seg på, og alle disse har blitt gode fordi de hater å tape.
Dessverre er det ingen norske med, men svenskene har fått med hele fire deltakere ‒ Mattias Ekström, Timmy Hansen, Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Under kan vi se et bilde av sistnevnte som kjører på lag sammen med selveste Jenson Button, og som har vært med på å utvikle de ekstreme dekkene Continental CrossContact Extreme E som må håndtere både brennende hete og isende kulde, gjørme og sand.
Hvem som kommer seirende ut av det hele er komplett umulig å spå, men for en gangs skyld er det jo heller ikke det aller viktigste med Extreme E.
For her handler det altså om å rette fokus på miljøet og hva vi kan bidra med, slik at vi alle kan bli vinnere.
Her er kalenderen: