En SUV er i utgangspunktet en fleksibel bil som skal passe
til å kjøre både i byer, på landeveien og på mer humpete veier til hytta. I tillegg til at disse er svært fleksible, har de også en
annen fordel. De på innsiden sitter høyere enn i en personbil, og dermed blir
oversikten også bedre. Det liker mange.
svært så populære, og både i Norge og i resten av Europa kobler disse et stadig
sterkere grep rundt det generelle bilsalget. Så da skulle man kanskje tro at det var et greit og oversiktlig
marked rundt dekkene til slike biler også. Men den gang ei. NAF har i form av bladet Motor tatt et dypdykk inn i dekkjungelen,
og funnet ut at ting er ganske så uoversiktlig. Dekktesten avdekte nemlig at både resultatene og spesifikasjonene,
som slitasjemerking og hastighetskoder, spriker mye mer enn når Motor tester
personbildekk. ‒ Dette viser at behovet for forbrukerveiledning er viktigere enn noen gang, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Motor har testet sju forskjellige dekk samt et
referansedekk. Og de fant raskt ut at produsentene ikke klarer å lage dekk som
fungerer godt på forskjellige underlag.
grusveien til hytta, er de som har dårligst sikkerhet på vanlig vei, sier Sødal. Dekk til SUV-modeller skiller seg ut fra vanlige
personbiler, ettersom disse skal håndtere biler som generelt er tyngre og har
et høyere tyngdepunkt. Dekkene er dermed generelt større, har hardere
gummiblanding og forsterkede sidevegger som blant annet skal beskytte mot steiner. Testen avslørte at kvaliteten på dekk som er tilpasset SUV-modellene
og hadde dimensjonene 225/60 R 18 spriket i alle retninger, hvor Michelin Pilot
Sport 4 SUV på topp noterte seg for en poengsum på 91 mens Nankang AS-1 på bunn
kun scoret 43 poeng. Michelin-dekket var best i fem av åtte kategorier, mens
Nankang endte sist om man fjerner referansedekket i sju av åtte kategorier. Det er altså god grunn til å sjekke ut dekkene nærmere om du skal bytte dekk på SUV’en, for disse er åpenbart ikke like fleksible som bilene selv.