Volvo-eiere advarer mot et tøft år

Kinesiske Geely Automobile la mandag fram skuffende tall for 2019, og advarer nå mot at 2020 kan bli de tøffeste i selskapets historie.


Geely har seilt opp som den kanskje viktigste aktøren i kinesisk
bilproduksjon, og merkene de eier har på gang viktige modeller for framtiden.

Polestar er snart klar med elbilen Polestar 2 som de selv
mener blir en Tesla Model 3-utfordrer, Volvo har på gang en helelektrisk versjon
av XC40, mens Lynk & Co har vist fram en kompakt SUV-modell kalt 05.

Alle disse tre modellene har sitt utspring fra den samme plattformen,
nemlig Volvos CMA-plattform.

Denne trioen kan muligens bidra til det økonomiske resultatet
i framtiden, men de hjelper Geely-konsernet fint lite akkurat nå.

Geely har publisert tallene for 2019, og de var dårligere
enn det som var forventet på forhånd. De sier at nettoprofitten rettet mot
aksjeeierne falt med -35 prosent i forhold til 2018, fra 1,78 milliarder dollar
til 1,16 milliarder dollar.

Totalt solgte gruppen 1.361.560 biler, en nedgang på -9
prosent fra 2018.

Og motvinden har intensivert seg i 2020, hvor
korona-utbruddet stoppet det meste de første månedene av 2020. Og da hjelper det
svært lite at bilmarkedet i Kina også har slitt med nedadgående salg før
korona-viruset begynte å spre seg.

Den store kinesiske gruppen har uansett satt seg tøffe salgsmål
for 2020.

‒ Gitt den rådende usikkerhet i Kinas personbilmarked, har konsernets styre satt et foreløpig salgsmål for 2020 på 1.410.000 enheter. Dette representerer en økning på rundt 4 prosent fra det totale salgsvolumet som ble oppnådd i 2019, sier en talsperson for gruppen.

Det virker som at Kina er over det verste når det gjelder
korona-utbruddet, men den kinesiske bilindustrien vil føle ringvirkningene i
lang tid framover.

De fleste bilmerkene har startet opp produksjonen igjen
etter at fabrikkene ble midlertidig stengte, men situasjonen er fortsatt ikke
helt normalisert.

Korona-utbruddet får også følger for produksjonsleddene til
merkene, og selv om for eksempel Geely får sine fabrikker opp til full produksjon
er de også avhengig av underleverandører som leverer sine produkter.

Det er også knyttet stor usikkerhet til hvordan virusutbruddet
vil slå ut for kinesiske salget, og ikke minst hvordan korona-pandemien slår ut
for den kinesiske eksporten. For både i Europa og USA er samfunnet mer eller
mindre stengt ned, og mange er allerede blitt arbeidsledige og permitterte og
går tøffe økonomiske tider i møte.

Alle de store bilutstillingene som skulle vært arrangert i
vår og tidlig sommer er også avlyst, og den foreløpig siste er Detroit Auto Show
som skulle vært arrangert i juni. New York Auto Show som skulle vært arrangert
i april er foreløpig utsatt til august.

Også store bilutstillinger i Beijing og Genève er kansellert, mens Frankfurt Motor Show som vanligvis arrangeres i september allerede er lagt ned og skal flyttes til München i 2021.

Les også:

Les mer om:

Nyheter