Vauxhalls aller første bil

5 hestekrefter, et ror, ingen revers og en toppfart på 40 km/t.


Om du er veldig lokalkjent i London eller en stor fan av
James Bond-filmene vet du kanskje at Vauxhall er et distrikt i London. Det er
der den hemmelige britiske tjenesten MI6 holder til, og den store bygningen har
vært vist fram i en rekke Bond-filmer på 2000-tallet.

Men de aller fleste som hører navnet Vauxhall tenker umiddelbart
på en britisk bilmodell.

Selskapet ble stiftet så langt tilbake som i 1857, og den
gang produserte de pumper og marine maskiner.

Men i 1903 fant selskapet ut at de ville utvide driften, og kom
opp med en skikkelig lettvekts-modell av en bil med en rorkult som styring.
Jepp, ikke noe vanlig ratt på denne, men denne måtte styres som en gammel båt.

Resten av designet var av den klassiske sorten på den tiden, og det var sitteplass til enten tre eller fire personer.

Revers var også en luksusdetalj de ikke vil vite om, så det droppet
de også. Men bilen hadde faktisk to gir gjennom et kjede, og de som var heldig
og klarte å finne det øverste giret kunne på en heldig dag presse bilen opp i
40 km/t.

Ganske så bra nå vi vet at motoren var en 1-sylindret, men
den var på hele 978 kubikk som de klarte å presse ut 5 hk ut av.

Totalt satte de sammen 84 slike biler i 1903 og 1904, før de
pakket sammen sakene og flyttet til Luton året etter. Der har de vært siden.

De første bilene ble altså satt sammen i Sør-London, og da
selskapet fikk skikkelig sving på sakene vil de også hedre arven på en
skikkelig måte. Så i 1907 ble selskapet som da het Vauxhall Iron Works endret
til Vauxhall Motors, et navn de fortsatt har.

Vauxhall er kanskje litt forvirrende for oss nordmenn, for
dette er et merke som kun selges i noen få land rundt om i verden. Og grunnen
er ganske så enkel.

Vauxhall ble kjøpt opp av General Motors i 1925, og fire år
senere sikret den amerikanske giganten seg også det tyske merket Opel.

Fra 1960-tallet delte Vauxhall stadig mer med Opel, og det toppet seg med to nye biler på midten av 70-tallet ‒ Vauxhall Chevette var stort sett basert på Opel Kadett og Opel Ascona ble lagt til grunn for modellen Vauxhall Cavalier.

Vauxhall-salget var da dalende, og GM bestemt seg rett og
slett for å lage tilnærmet identiske Vauxhall-modeller som det Opel produserte.

I dag er samtlige Vauxhall-modeller ganske så enkelt Opel-modeller,
slik som Vauxhall Astra, Vauxhall Crossland X og Vauxhall Insignia.

Og det er også lenge siden de ble produsert i Vauxhall, men
det ble altså de 84 første.

Den på bildene over er den aller eldste som finnes, og er alltid på plass når det årlige løpet fra London til Brighton avvikles som du kan se i bildeserien under. Ikke verst for en som nærmer seg 120 år…

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter