Annonse
Hjem Hydrogen BMW kjører på med hydrogenbil

BMW kjører på med hydrogenbil

En miks av teknologi fra iX3, X5 og Toyota(!) gjemmer under skallet til BMW i Hydrogen Next. Se hvordan det fungerer.

Ok, la oss ta det med Toyota først. BMW og Toyota, og da spesielt det litt mer luksuriøse merket Lexus, er vitterlig rivaler ‒ men også gode venner. De har blant annet sammen utviklet to nye modeller på samme plattform, sportsbilene BMW Z4 og Toyota Supra.

Den japanske giganten har stort sett droppet elbilsatsingen til nå, og heller fokusert på hybrider og en liten dose hydrogen i modellen Mirai.

Den japanske produsenten har fortsatt stor tro på hydrogenbiler, faktisk så mye at de prøver å lokke flere med på satsingen. I 2015 friga ga 5.680 patenter rundt hydrogen-teknologien, og dette fulgte de opp med å frigi ytterligere 2.380 brenselcelle-patenter i fjor ‒ inkludert 680 rundt hydrogentanker.

Dette gjør de slik at andre produsenter slipper å forske seg fram til hydrogen-løsninger, men kan bruke patentene til Toyota helt gratis. Verdens største produsent gir altså bort hemmelighetene.

Saken fortsetter under Annonsen

BMW er en av pionerne innen elbiler, og har kjørt på med elbiler siden de presenterte i3 i 2013. Men de er ikke villig til å plassere alle eggene i samme kurv. De vil satse på flere hester.

I dag har de både hybrider, ladbare hybrider og elbiler, og om noen år har de også hydrogenbiler.

Tyskerne fikk med seg Toyotas satsing på hydrogenbilen Mirai lansert i 2014, og det pirret interessen. Allerede året før ble de enig med Toyota om et samarbeid, hvor den japanske produsenten utvikler brenselsceller og BMW syr sammen kompakte og skalerbare moduler til drivverket.

Det første resultatet så vi allerede i 2015, for da viste BMW fram en BMW 5-serie GT som hadde en hydrogen-drivlinje fra BMW og Toyota.

Dette partnerskapet lever i beste velgående, og BMW har fått såpass sansen for hydrogenteknologi at de også har meldt seg inn i Hydrogen Council som nå har over 80 medlemmer inkludert norske Equinor og Nel.

I det stille utviklet BMW et nytt konsept etter hydrogenbilen i 2015, og under sist høsts Frankfurt Motor Show kunne de stolt vise fram et konsept kalt BMW i Hydrogen Next.

Dette er et konsept som skal ende opp i en hydrogendrevet BMW X5, og denne skal vises fram i 2022.

Deretter skal BWM fortsette utvikling, og dersom alt går etter planene skal de til slutt kunne tilby en hydrogenbil på det åpne markedet en gang etter 2025.

De stresser altså ikke, for det er fortatt mye som må på plass før hydrogenbiler kan bli et alternativ for framtidens biler.

‒ Etter vårt syn må hydrogen som energibærer først produseres i tilstrekkelige mengder til en konkurransedyktig pris og ved bruk av grønn strøm. Hydrogen vil da bli brukt hovedsakelig i kjøretøy som ikke kan elektrifiseres direkte, for eksempel langtransport, sier Klaus Fröhlich, styremedlem hos BMW-gruppen.

Her snakker han om ganske nær framtid. Men en hydrogendrevet X5 vil også kunne bli konkurransedyktig med tiden.

‒ Vi er overbevist om at forskjellige alternative drivlinjesystemer vil eksistere ved siden av hverandre i framtiden, ettersom det ikke er en eneste løsning som dekker hele spekteret av kundenes mobilitetskrav rundt i hele verden. Hydrogenbrenselcelle-teknologien kan ganske mulig bli den fjerde søylen i vår drivlinjeportefølje på lang sikt. De større modellene i vår ekstremt populære X-familie vil være spesielt gode kandidater her, sier Fröhlich.

En annen viktig ting som må på plass er infrastrukturen, og foreløpig bygges det ikke så veldig mange nye hydrogenstasjoner rundt om i verden.

Men det kan endre seg, og det er blant annet planlagt flere store lastebiler som trenger fyllstasjoner i nær framtid. Her er Nel en av de største aktørene.

BMW i Hydrogen Next er utstyrt med et par hydrogentanker lokalisert under gulvet der de fleste elbilene har batteriene, og vil by på rekkevidder langt over det dagens elbiler har. Og tankene fylles like raskt som en bensinbil.

Hydrogenet mikses med oksygen i en brenselscelle og konverteres til elektrisitet og vanndamp, og ut av eksosstussen kommer det kun vann. En hydrogenbil drives i prinsippet som en elbil med strøm.

Sammen med hydrogentankene og brenselscellen fra Toyota har bilen et elektrisk drivverk fra den femte generasjonen av BMW’s eDrive. Den nye generasjonen eDrive debuterer i iX3, en kompakt og helelektrisk SUV som skal lanseres i år.

Hydrogen Next er en ganske så sterk bil også, og systemeffekt er opplyst til hele 374 hestekrefter.

Hvordan løsningen fungerer kan du sjekke i videoen under, for her forklarer BMW det hele ganske så enkelt og oversiktlig.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker