På 1880-tallet var det et realt kappløp om å lage den aller første bilen. Karl Benz vant dette, og fikk patent på den første «moderne» automobilen 29. januar 1886.
Mindre enn 100 kilometer unna bygde Gottlieb Daimler med hjelp av makker Wilhelm Maybach sin første automobil bare noen måneder etter, men duoen skrev seg likevel inn i motorhistorien. Året før hadde duoen nemlig satt sammen verdens første motorsykkel kalt Reitwagen.
-->
Gottlieb Daimler og Karl Benz kjente selvfølgelig til hverandre, men de samarbeidet aldri. Daimler opprettet Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) i 1890, mens Benz hadde grunnlagt Benz & Cie sammen med to andre allerede i 1883.
Vi har allerede stiftet bekjentskap med tre veldig historiske motornavn; Daimler som selskapet som eier Mercedes-Benz heter, Benz som utgjør det siste navnet til det tyske merket, og Maybach som de aller mest luksuriøse Mercedes-utgavene er kalt.
Så hvor kom Mercedes fra?
Jo, en diplomat, forretningsnavn og salgsrepresentant for DMG, Emil Jellinek, ville gjerne bruke motorsport som en reklameplattform. Daimler og Maybach hadde allerede prøvd på dette, bare for å oppleve at ingeniøren Wilhelm Bauer kjørte seg i hjel under et løp i 1900.
Men Jellinek overbeviste de to, og dermed laget DMG en liten serie med racerbiler. Navnet fikk han selv bestemme, for dette var jo tross alt hans idé. Han foreslo at bilene like godt fikk navnet etter sin egen datter som han også hadde gitt sitt tidligere racerbil-team.
Og hun het Mercedes.
Bilene vant en del løp, og Daimler og Maybach syntes åpenbart at navnet klinget så bra at de registrerte det som et eget varemerke 23. juni 1902. 26. september samme år ble det lovlig beskyttet.
Med de trengte ikke bare et navn. Alle bilmerker med respekt for seg selv måtte ha en logo.
Valget var ganske enkelt for DMG.
For de to sønnene til Gottlieb Daimler, Paul og Adolf, har senere fortalt at de husker faren hadde lagt til en stjerne på et postkort som viste familiens hjem for mange år siden. Gottlieb Daimler døde i mars 1900.
DMG fulgte opp denne ideen, og Adolf Daimler tegnet selv en stjerne som skulle symbolisere farens visjon ‒ motorisert kjøretøy på land, vann og i luften. Tre tagger, altså.
Daimler sto for øvrig også bak verdens første bensindrevne motorbåt, og det kan du lese om via en av lenkene helt nederst.
DMG registrerte den karakteristiske 3-taggede stjernen som en merkevare 24. juni 1909, og den innført i varemerkeregisteret i 1911.
Også hos rivalen Benz & Cie skjedde det ting, og nok en gang på samme tid.
«Benz»-bokstaven innrammet av en laurbærkrans ble nemlig registrert som et varemerke 6. august 1909. I oktober 1910 ble det ført inn i symbolregistrene.
Laurbærkransen – i stedet for tannhjulet som hadde blitt brukt til da – var tilsynelatende ment som en referanse til de betydelige seirene som Mannheim-selskapet hadde innen motorsport.
DMG hadde på sin side sin stjerne som de måtte passe på, og for ganske eksakt 100 år siden gjorde de nettopp det.
5. november 1921 sendte Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) en søknad til patentkontoret om bruksbeskyttelse for denne og andre varianter av sitt varemerke.
Det ble registrert som et varemerke i august 1923, og de begynte å bruke symbolet aktivt.
På samme tid hadde Tyskland havnet i økonomisk krise etter 1. verdenskrig, noe som også gikk hardt utover bilmerkene. Det viser tallene fra de to bilprodusentene.
I 1923 produserte totalt DMG og Benz & Cie nemlig under 3.000 biler, og noe måtte åpenbart gjøres. Så hvorfor ikke slå sammen selskapene til to av bilens gudfedre?
En forverring av krisen satte fart på samtalene mellom merkene, og under sommeren 1926 slo de to selskapene formelt seg sammen. Det hadde da allerede skjedd med logoen.
18. februar 1925 plasserte en grafiker stjernen inne i laurbærkransen, og siden har stjernen skint. På samme dag ble det nye emblemet og deretter ordmerket «Mercedes-Benz» registrert.
Siden har symbolet vært tilnærmet uforandret.
En Mercedes-Benz, spesielt tidligere, var ganske enkel å skille fra andre merker ved å se på desginet. Nå er ikke det nødvendig like enkelt, men da er det bare å se etter stjernen. Eksempelvis på radiatorgrillen, på panseret, på rattet eller til og med på felgene.
For den er ganske vanskelig å overse.
Stjernen ledet også vei for det tyske merket når det kommer til teknologisk innovasjon, ingeniørkompetanse, design og luksus.
Sammen med sola, som jo er vår egen skinnende stjerne, og Polarstjernen, er Merce-stjernen en av de aller mest kjente, og har gjort sitt til at Mercedes-Benz nå er den 8. beste merkevaren i verden.
Dette viser Interbrands årlige og anerkjente listen over globale merkenavn, og de har satt verdien på Mercedes-Benz til solide 50.866 millioner dollar. Kun Toyota med sin verdi på 54.107 millioner dollar er verd mer av dagens bilmerker.
Så ja, stjernen viste vei.
Og til slutt.
Parallelt med den 3-taggede stjernen hadde DMG også en 4-tagget stjerne varemerke-beskyttet i 1921. Det tok imidlertid mange tiår før den ble brukt.
19. mai 1989 ble den et varemerke for det tidligere flyprodusenten DASA som Daimler opprettet, som siden ble en del av flygiganten Airbus.
Så man kan si at Daimlers visjon som førte til en stjerne med tre tagger til slutt ble en realitet. Daimler hadde erobret landet, vannet og luften.
Les om vann-erobringen i en av lenkene under bildene av stjernen.
Les også: