- Annonse -
HjemNyheterDaimler bak verdens første bensindrevne båt

Daimler bak verdens første bensindrevne båt

Vi vet at Mercedes har en historie som strekker seg helt tilbake til verdens første bil, men forgjengerne dukket også opp en bensindrevet båt på ganske eksakt samme tid.

Vi kan tenke oss hvordan mye oppsikt og oppstandelse det må ha vært da Bertha Benz gjennomførte sin testtur på mer enn 100 kilometer i 1888.

- Annonse -

Den bedre halvdelen til Karl Benz skulle nemlig sjekke om det var mulig å bruke disse automobilene over lengre avstander, og det må ha fortonet seg som ren magi da hun passert forbi i en hestevogn som lagde lyder de aldri hadde hørt og som dro seg selv framover.

To år tidligere hadde nok de som sto ved elvebredden den samme følelsen.

For de kunne ikke skjønne hva som beveget båten som cruiset på Neckar nær Cannstatt så uanstrengt denne august-dagen. Kanskje en elektrisk motor var gjemt i huset foran styrmannen?

Vel, nei, den lille båten hadde faktisk en forbrenningsmotor signert Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach som sørget for hastigheten.

- Annonse -

Allerede før Daimlers aller første bil, automobilen, hadde tilbakelagt en eneste meter, lanserte han et innovativt drivsystem på vann for 135 år siden.

Det var i ledd i den store drømmen til mobilitets-pioneren, nemlig en visjon om motorisering «på vann, på land og i luften».

August 1886. Gottlieb Daimler (3. fra høyre) og Wilhelm Maybach (2. fra høyre) fortar første testtur.

Sommeren 1886 utstyrte Daimler tre forskjellige båter med den lille og kraftige 1-sylindrede motoren, som på grunn av sin særegne form også ble kjent som «bestefarsklokken». Båtene hadde plass for 2 til 10 personer.

«Neckar» var den største av de tre, «Rems» var den mellomste og «Schwaben» den minste. Motoren, som Daimler og Maybach hadde jobbet med siden 1882, og som først ble vist i verdens førte motorsykkel, Reitwagen i 1885, viste seg raskt til å fungere ganske så bra også i en båt.

- Annonse -

Imidlertid som Bertha Benz opplevde under sin testtur, var folk svært så skeptiske til disse nye motorene. Men Daimler visste råd. Sønnen, Paul Daimler, rapporterte følgende:

«I denne [første] båten, som til og med var utstyrt med elektriske isolatorer og ledninger i løpet av dagen, for å holde det faktum at den ble drevet med bensin hemmelig, ble motoren fjernet og installert daglig. Min fars forklaring på dette: «Den går på olje-elektrisitet».

Så ja, dette betyr at Daimler med sin forkledning sommeren 1886, også var først med kamuflering. Ja, slik som alle bilprodusenter nå benytter seg av når de tester ut nye modeller.

I oktober 1886 registrerte Daimler patent på sin nye båtmotor, og denne fikk han i juni 1887. I USA gikk det litt raskere, så det fikk han patent på en «eksplosiv motor» i april 1887.

En Daimler-båt fotografert mest sannsynlig mot slutten av 1880-tallet.

En annen ting som Daimler også må få æren av å ha funnet opp, er reverseringen. Han gjorde det nemlig mulig for en båt å bli kjørt bakover, for eksempel når den skulle inn og ut av båtplass.

Etter at patentet var i boks, offentliggjorde oppfinnerne sitt nye produkt. Wilhelm Maybach stilte opp med Daimlers kompakte motorbåt i Frankfurt am Main våren 1887, og under en ro-regatta freste mannen som ble kjent som «designer-kongen» fram og tilbake på vannet.

Selv politiet lurte fryktelig på hva dette var for noe, og fant ut at de måtte sjekke ut denne motoriserte skapningen på elven Main. Maybach var nok bare glad for nettopp dette, for det ga helt sikkert enda mer PR.

I oktober 1887 ble «Rems» deretter presentert for utvalgte tilskuere på Waldsee-sjøen nær Baden-Baden. Daimler presenterte også sin motoriserte «håndbil» umiddelbart etterpå, som var en av de første jernbanekjøretøyene som ble drevet av motoren hans.

Serieproduksjonen av motorbåter begynte endelig i 1888. Det unge selskapet bygde til og med sitt eget verft.

Foto mest sannsynlig fra 1892.

Skroget ble levert av eksterne båtbyggere og Daimler monterte motorene og drivsystemet. Denne produksjonen ble også brukt for motorbåten «Marie», bygget i 1888, tilhørende familien til den tyske rikskansleren Otto von Bismarck.

Båten, med et skrog laget av Anderssen fra Neckarsulm, var rikt dekorert. Kunstmalmstøperiet fra Stuttgart, Paul Stotz & Co, leverte den fantastiske innredningen.

Med sin 1,1 kW (1,5 hk) motor nådde «Marie» en hastighet på 11 km/t. I dag er det en del av den permanente utstillingen til Mercedes-Benz-museet. Størrelsen og grunnkonseptet til drivsystemet og roret ligner på «Neckar».

«Marie” bygd for Otto von Bismarck.

Motorbåter ble raskt en salgsfavoritt for Daimler. Etter ytterligere demonstrasjoner i Hamburg, ved Bodensjøen og på Sicilia var kundene bokstavelig talt solgt. De små båtene med forbrenningsmotorer ble levert til så langt unna som sultanen i Marokko i 1892.

Denne, meget godt utstyrt, ble demontert i seks stykker og transportert på kameler til denne tidlige VIP-kunden av Daimler.

Benz & Cie, Karl Benz’ selskap, produserte også båtmotorer. Den første Benz-motorbåten kunne allerede sees på elven Spree i 1887.

Etter sammenslåingen av Daimler-Motoren-Gesellschaft og Benz & Cie i 1926 leverte daværende Daimler-Benz AG forbrenningsmotorer for båter langt inn på 1900-tallet. Dette inkluderte kraftig marin diesel og høyhastighetsdrev for motorsport på vannet.

Annonse fra 1950.

Et høydepunkt i denne utviklingen var to rekordstore båter som tilhørte den tidlige Daimler-Benz storaksjonær Herbert Quandt. På slutten av 1950-tallet ble de utstyrt med den 6-sylindrede motoren til Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) ‒ en svært eksepsjonell kombinasjon.

I dag har fortsatt Mercedes-Benz et godt øye til sportslige båter, og kunne blant annet vise fram luksuscruiser «Arrow460 – Granturismo» fra Silver Arrows Marine i 2016.

«Arrow460–Granturismo».

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her