Daimler bak verdens første bensindrevne båt

Vi vet at Mercedes har en historie som strekker seg helt tilbake til verdens første bil, men forgjengerne dukket også opp en bensindrevet båt på ganske eksakt samme tid.


Vi kan tenke oss hvordan mye oppsikt og oppstandelse det må ha vært da Bertha Benz gjennomførte sin testtur på mer enn 100 kilometer i 1888.

Den bedre halvdelen til Karl Benz skulle nemlig sjekke om det var mulig å bruke disse automobilene over lengre avstander, og det må ha fortonet seg som ren magi da hun passert forbi i en hestevogn som lagde lyder de aldri hadde hørt og som dro seg selv framover.

To år tidligere hadde nok de som sto ved elvebredden den samme følelsen.

For de kunne ikke skjønne hva som beveget båten som cruiset på Neckar nær Cannstatt så uanstrengt denne august-dagen. Kanskje en elektrisk motor var gjemt i huset foran styrmannen?

Vel, nei, den lille båten hadde faktisk en forbrenningsmotor signert Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach som sørget for hastigheten.

Allerede før Daimlers aller første bil, automobilen, hadde tilbakelagt en eneste meter, lanserte han et innovativt drivsystem på vann for 135 år siden.

Det var i ledd i den store drømmen til mobilitets-pioneren, nemlig en visjon om motorisering «på vann, på land og i luften».

Sommeren 1886 utstyrte Daimler tre forskjellige båter med den lille og kraftige 1-sylindrede motoren, som på grunn av sin særegne form også ble kjent som «bestefarsklokken». Båtene hadde plass for 2 til 10 personer.

«Neckar» var den største av de tre, «Rems» var den mellomste og «Schwaben» den minste. Motoren, som Daimler og Maybach hadde jobbet med siden 1882, og som først ble vist i verdens førte motorsykkel, Reitwagen i 1885, viste seg raskt til å fungere ganske så bra også i en båt.

Imidlertid som Bertha Benz opplevde under sin testtur, var folk svært så skeptiske til disse nye motorene. Men Daimler visste råd. Sønnen, Paul Daimler, rapporterte følgende:

«I denne båten, som til og med var utstyrt med elektriske isolatorer og ledninger i løpet av dagen, for å holde det faktum at den ble drevet med bensin hemmelig, ble motoren fjernet og installert daglig. Min fars forklaring på dette: «Den går på olje-elektrisitet».

Så ja, dette betyr at Daimler med sin forkledning sommeren 1886, også var først med kamuflering. Ja, slik som alle bilprodusenter nå benytter seg av når de tester ut nye modeller.

I oktober 1886 registrerte Daimler patent på sin nye båtmotor, og denne fikk han i juni 1887. I USA gikk det litt raskere, så det fikk han patent på en «eksplosiv motor» i april 1887.

En annen ting som Daimler også må få æren av å ha funnet opp, er reverseringen. Han gjorde det nemlig mulig for en båt å bli kjørt bakover, for eksempel når den skulle inn og ut av båtplass.

Etter at patentet var i boks, offentliggjorde oppfinnerne sitt nye produkt. Wilhelm Maybach stilte opp med Daimlers kompakte motorbåt i Frankfurt am Main våren 1887, og under en ro-regatta freste mannen som ble kjent som «designer-kongen» fram og tilbake på vannet.

Selv politiet lurte fryktelig på hva dette var for noe, og fant ut at de måtte sjekke ut denne motoriserte skapningen på elven Main. Maybach var nok bare glad for nettopp dette, for det ga helt sikkert enda mer PR.

I oktober 1887 ble «Rems» deretter presentert for utvalgte tilskuere på Waldsee-sjøen nær Baden-Baden. Daimler presenterte også sin motoriserte «håndbil» umiddelbart etterpå, som var en av de første jernbanekjøretøyene som ble drevet av motoren hans.

Serieproduksjonen av motorbåter begynte endelig i 1888. Det unge selskapet bygde til og med sitt eget verft.

Skroget ble levert av eksterne båtbyggere og Daimler monterte motorene og drivsystemet. Denne produksjonen ble også brukt for motorbåten «Marie», bygget i 1888, tilhørende familien til den tyske rikskansleren Otto von Bismarck.

Båten, med et skrog laget av Anderssen fra Neckarsulm, var rikt dekorert. Kunstmalmstøperiet fra Stuttgart, Paul Stotz & Co, leverte den fantastiske innredningen.

Med sin 1,1 kW (1,5 hk) motor nådde «Marie» en hastighet på 11 km/t. I dag er det en del av den permanente utstillingen til Mercedes-Benz-museet. Størrelsen og grunnkonseptet til drivsystemet og roret ligner på «Neckar».

Motorbåter ble raskt en salgsfavoritt for Daimler. Etter ytterligere demonstrasjoner i Hamburg, ved Bodensjøen og på Sicilia var kundene bokstavelig talt solgt. De små båtene med forbrenningsmotorer ble levert til så langt unna som sultanen i Marokko i 1892.

Denne, meget godt utstyrt, ble demontert i seks stykker og transportert på kameler til denne tidlige VIP-kunden av Daimler.

Benz & Cie, Karl Benz’ selskap, produserte også båtmotorer. Den første Benz-motorbåten kunne allerede sees på elven Spree i 1887.

Etter sammenslåingen av Daimler-Motoren-Gesellschaft og Benz & Cie i 1926 leverte daværende Daimler-Benz AG forbrenningsmotorer for båter langt inn på 1900-tallet. Dette inkluderte kraftig marin diesel og høyhastighetsdrev for motorsport på vannet.

Et høydepunkt i denne utviklingen var to rekordstore båter som tilhørte den tidlige Daimler-Benz storaksjonær Herbert Quandt. På slutten av 1950-tallet ble de utstyrt med den 6-sylindrede motoren til Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) ‒ en svært eksepsjonell kombinasjon.

I dag har fortsatt Mercedes-Benz et godt øye til sportslige båter, og kunne blant annet vise fram luksuscruiser «Arrow460 – Granturismo» fra Silver Arrows Marine i 2016.

Les også:

Les mer om:

Nyheter