- Annonse -
HjemNyheterMercedes’ sterkeste bil noensinne

Mercedes’ sterkeste bil noensinne

Nå flytter Mercedes teknologi over fra formel 1 og inn i vanlige gatebiler. Eller, vanlig er kanskje å dra begrepet litt langt. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance er nemlig alt annet enn det.

Rett skal være rett. Nå vi proklamerer at Mercedes-AMG GT 63 S E Performance er den sterkeste bilen fra Mercedes noensinne, mener vi av de modellene som er ment for masseproduksjon.

- Annonse -

Mercedes-AMG har blant annet gående et prosjekt kalt One, og her har de bokstavelig talt løftet formel 1-bilen over til gateplanet. One skal være en slags kopi av de lynraske formel-bilene, og er en hybrid som kan skilte med mer enn ett tusen hestekrefter. Jepp!

Men dette er en hyperbil som selvsagt ikke skal masseproduseres, men tyskerne har selvsagt noen vanvittig sterke «vanlige» biler også.

Den aller sterkeste er Mercedes-AMG GT Black Series, en bil som knuste rekorden til Jaguar XE SV Project 8 rundt Nürburgring sist november. Med det ble den uoffisielt verdens raskeste serieproduserte bil.

En Mercedes-AMG GT Black Series er utstyrt med den velkjente 4-liters V8 biturbo AMG-motoren, og kan by på 730 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.000-6.000 r/min. Det er ekstremt.

- Annonse -

Men ikke nok til å bli sittende på tronen, for det er altså en ny dronning på vei.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance har nemlig enda flere gener fra formel 1-bilene, og kan i tillegg til V8 biturbo-motoren som nå yter 639 hk også by på hybridteknologi med en elmotor på 204 hk samt et høyytelse-batteri.

I sum gir dette denne GT-utgaven et hav av krefter.

‒ AMG GT 63 S E Performance er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach, og leverer en kraftpakke på hele 843 hestekrefter og 1.470 Nm. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser, samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

- Annonse -

Bilen er et resultat av et samarbeid mellom Mercedes-AMG og formel 1-teamet Mercedes-AMG Petronas som ble innledet allerede i 2012, og nå skal avdelingene i tyske Affalterbach og engelske Brackley og Brixworth jobbe enda tettere sammen.

E Performance-versjonen av GT-modellen har selvsagt det aller siste stjernemerket har utviklet, deriblant fullt variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk. Og ja, det er en egen drift-modus.

Den elektriske motoren sitter på bakakselen og er integrert med en 2-trinns girkasse og en elektrisk differensial. Dette gir en kompakt elektrisk enhet, og kompakt kan vi trygt si at høyytelse-batteriet også er.

Dette er inspirert av løsningene som vi finner i de hybride formel 1-bilene, og har en kapasitet på 6,1 kWh som gir elmotoren 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i 10 sekunder. Batteriet veier kun 89 kilo og en energitetthet på 1,7 kW/kg.

Selv om dette faktisk er en ladehybrid som kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, handler det ikke om mest mulig elektrisk rekkevidde for AMG GT 63 S E Performance. Denne er oppgitt til 12 kilometer, så det er mulig å komme seg ut av bysentrum uten utslipp, men hybridteknologien er først og fremst ment for å gi bilen eksepsjonelle ytelser.

Ifølge Mercedes er en utfordring med å lage kompakte høyytelse-batteri kjølingen, som raskt kan overopphetes som ikke er bra for verken ytelse eller levetid. Mercedes-AMG har løst dette ved å lede en høyteknologisk kjølevæske rundt alle 560 cellene, og disse blir dermed avkjølt individuelt.

Tyskerne forklarer at «konvensjonelle kjølesystemer, som bare avkjøler med luft, eller indirekte med vann, når raskt sine grenser ‒ spesielt når kravene fortsetter å øke på grunn av celler med stadig økende energitetthet».

Så hva er resultatet av alt dette?

Jo, AMG GT 63 S E Performance klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på under 10 sekunder og når en toppfart 316 km/t.

Dette er altså en bil som hører hjemme i den potente GT-familien til Mercedes-AMG, og skiller seg fra andre med en ladeluke på høyre side og modellspesifikasjonen har røde detaljer. E Performance-merket indikerer at dette er en ladbar hybrid.

Og det beste er at alle som vil kan bestille AMG GT 63 S E Performance.

Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av første kvartal av 2022, og det er også mulig å få den med AMG Night Package eventuelt en kombinasjon av Night Package og Carbon Package.

Nye felger i 20- og 21 tommer kan leveres i to fargevarianter samt en eksklusiv utgave blir også tilgjengelig.

For øvrig har det nyeste tilskuddet også fått oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her