Mercedes-ikonet returnerer

Nå har Mercedes-AMG fått ansvaret for å bygge en helt ny SL-modell, og da må det vel bare bli bra?


Et ikon. Det er gresk og betyr bilde. Men det kan også bety et idol og et forbilde, og det er sistnevnte som passer til selveste Mercedes SL.

Dette er nemlig modellen som ble en global sensasjon da Mercedes presenterte den i 1952, og det var ingen tvil om hva tyskerne tenkte rundt bilen.

Den var nemlig døpt Mercedes-Benz Type 300 SL, hvor de to siste bokstavene sto for Super og Lett. Så ja, den var opprinnelig en racerbil, men presset fra kundene ble for stort.

De nærmest forlangte en versjon også til vanlig bruk, og dermed så den legendariske 300 SL-modellen dagens lys i 1954. Ja, den som er kalt «Gullwing» grunnet sine spesielle dører.

Siden har den blitt en av få modeller med en ganske så drøy uavbrutt produksjonslinje, og Mercedes har selvsagt oppdatert med nye generasjoner med jevne mellomrom.

Den siste kom i 2012 og ble produsert til i fjor, men da tok Mercedes faktisk en ørliten pause i SL-produksjonen.

De hadde nemlig overlatt ansvaret for 7. generasjon av ikonet til sin mer sportslige avdeling, og AMG tok alt annet enn lett på oppgaven.

Faktisk bestemt Mercedes-AMG seg for å vrake alt fra den forrige generasjonen, og bygge opp en helt ny bil.

Siden har de utviklet, testet, utviklet litt mer, testet igjen, ja, du skjønner tegningen.

Nå får vi se resultatet. En moderne roadster med 2+2-seters konfigurasjon, firehjulsdrift, all mulig ny teknologi og en potent V8-motor under det lange panseret.

‒ SL er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz, og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1952, understreker konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Den nye modellen vil for første gang utvikles helt fra bunnen av hos Mercedes-AMG i Affalterbach, og resultatet er mildt sagt fascinerende. Hver detalj oser av eksklusivitet og luksus, samtidig som den historiske råskapen er ivaretatt.

Ettersom det er AMG-gjengen som står bak denne, er det like greit å ta drivverket med en gang.

Ved salgsstart er den tilgjengelig med en håndmontert 4-liters biturbo selvsagt signert AMG, og denne er mulig å få i to forskjellige kraftpakker.

Topputgaven er SL 63 4Matic+ med 585 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm, og med en AMG Speedshift MCT 9G-girkasse og en hypermoderne firehjulsdrift i bunn åpner dette for 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Toppfarten er opplyst til 315 km/t. Ikke verst for en bil uten et fast tak.

Den andre utgaven heter SL 55 4Matic+ og yter 476 hk og 700 Nm. Her tar sprinten 3,9 sekunder, mens toppfarten lyder 295 km/t.

Senere vil også Mercedes-AMG også tilby SL som en AMG E Performance hybrid.

SL blir altså for første gang tilgjengelig med firehjulsdrift, og AMG har slengt på AMG Performance 4Matic+ som standard for roadsteren. Dette er et såkalt intelligent system som gir fullt variabelt dreiemomentet mellom for- og bakaksel, noe som skal sikre best mulig trekkraft.

Resten av kjøreegenskapene er selvsagt også på plass.

55-utgaven har fått et nyutviklet AMG Ride Control stålfjæring med støtdempere i aluminium og lette spiralfjærer, mens SL 63 er utstyrt med en helt nyutviklet AMG Active Ride Control-fjæringen med aktiv hydraulisk stabilisering.

Her erstatter aktive hydrauliske elementer mekaniske stabiliseringsstenger, og kompenserer for rullende bevegelser i løpet av brøkdeler av et sekund.

Dette bidrar til bedre styring og AMG-typiske kjøreegenskaper når det kommer til dynamiske bevegelser og presisjon, og komforten økes også når det går rett frem og når bilen møter ujevnheter.

På toppen er det også aktiv bakakselstyring som standard, og avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (i opptil 100 km/t) eller i samme retning som forhjulene (raskere enn 100 km/t).

En SL skal selvsagt være luksuriøs på innsiden, og her er det altså 2+2-seter som gjelder. Sist gang det skjedde var med 4. generasjonen introdusert i 1989.

Men dette er ikke en fullverdig løsning med plass for fire voksne personer, for de to baksetene tilbyr kun høyde nok for personer opp til 1,50 meter. Vel og merke når taket er oppe.

Morsom nok har AMG-designerne latt seg inspirere av den originale SL-modellen fra 1954 og gått for et litt renere interiør, selv om innsiden selvsagt er moderne den og.

Høydepunktet på innsiden er kanskje setene, og her bør de fleste kunne sitte ganske så støpt.

Øverst på «skulptur-setene» finner vi også noen ganske spesielle nakkestøtter. Her er det nemlig noen luftdyser, slik at hode- og nakkeområdet til de foran får ekstra varme om det skulle bli kaldt med taket nede.

Ellers går det selvsagt i eksklusive materialer og stoffer på innsiden, og nye SL er også utstyrt med siste generasjonen av MBUX hvor menyen også byr på AMG-spesifikke ting som AMG Performance og AMG Track Pace.

Et smart grep er tatt med den 11,9-tommers berøringsskjermen som dominerer midtkonsollen. Her har designerne tenkt på sollyset når taket er nede, så det er mulig å justere denne til en mer vertikal posisjon slik at den skjermes for refleksjoner.

På utsiden legger man merke til det lange panseret og de korte overhenget både foran og bak, og begge endene har en Mercedes-AMG SL helt klart et hissig uttrykk. Også hjulbuene og de store felgene på 20 tommer bidrar til dette, og nye SL er for øvrig utstyrt med dekk med dimensjonen 265/40 foran og 295/35 bak.

Foran er det en grill med 14 vertikale lameller som skal fremheve effekten av bredden som er en slags signatur for SL-modellene, og dette er en arv som strekker seg helt tilbake til 300 SL racerbilen fra 1952.

Mercedes-AMG har også utstyrt den med slanke Digital Light LED-lykter og LED-baklykter.

På toppen har ingeniørene og designerne gått for et stofftak som faktisk sparer hele 21 kilo i vekt i forhold til det tidligere vario-taket i metall, noe som selvsagt spiller inn for kjørekarakteristikken.

Det tar rundt 15 sekunder å åpne og lukke taket, som kan utføres i opptil 60 km/t.

AMG SL er selvsagt utstyrt med masse kjøremoduser og førerassistenter, og det er mulig å sette bilen i modusene som på engelsk heter «Slippery», «Comfort», «Sport», «Sport +», «Individual» og «Race». Sistnevnte er standard for S 63 4Matic+, men kan også fås via AMG Dynamic Plus-pakken for SL 55 4Matic+

Når det gjelder førerassistenter så kan føreren se disse via 3D-teknologien på skjermen, og Mercedes byr på det meste de har på dette området.

Det inkluderer også de spesielle digitale lysene innovative funksjoner, som for eksempel projisering av retningslinjer eller varselsymboler på veien som kan advare andre trafikanter.

Vi er nå inne i vinterhalvåret, og Mercedes timer den nye toppløse modellen inn mot neste sommer. Så den er meldt inn til Norge i løpet av neste sommer, så noen heldiggriser har noe stort å se fram mot.

Her er bilder av ikonet i en helt ny AMG-drakt, den splitter nye Mercedes-AMG SL:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter