M-Hero er et virkelig friskt pust i elbilmarkedet, og er et skikkelig terrengmonster ‒ da ment i aller beste mening. I et slikt segment heter konkurrentene Hummer og Tesla Cybertruck, to andre imponerende elbiler.
M-Hero som offisielt også er modellen I (romertallet) er et terrengbeist som er 4,99 meter langt, 2,08 meter bred og formidable 1,94 meter høy. Det bør også være svært god plass på innsiden av bilen som helt klart også kan betegnes som en SUV, for her er det en akselavstand på 2,95 meter.
Det er dog en skikkelig festbrems, og nei, det er ikke rekkevidden. Denne bilen har et gigantisk batteri på hele 142 kWh.
Nei, det som legger demper er egenvekten, den er nemlig på 3.293 kilo. Tillatt totalvekt er 3.920 kilo, og dette åpner for å trekke tilhenger på opptil 2.500 kilo.
Men det åpner også opp for at man må ha C-førerkort, så her holder det dessverre ikke med klasse B-lappen.
Den norske importøren Electric Way kunne i mars melde at denne var på vei til Norge, og selve bilen ble vist fram hjemme i Kina allerede i 2022. Det er Dongfeng som står bak M-Hero-merket, og dette konsernet er en av de fire store statseide bilselskapene som også står bak Voyah-merket som Electric Way importerer.
Nå er M-Hero altså klar for Norge, og det er også åpnet for bestilling.
– Vi har brukt litt lengre tid enn planlagt på å få M-Hero salgsklar i Norge, men endelig er den her og vi gleder oss til å se bilen rulle ut på norske veier, sier Torje Aleksander Sulland, CEO i Electric Way.
– Fra 25. oktober vil bilen være tilgjengelig i vårt Experience Center i Klingenberggata i Oslo. Det vil også være mulig å ta en nærmere titt på den på vår stand på Oslo Motorshow førstkommende helg. Etter hvert vil M-Hero også selges via våre forhandlere i Bergen Trondheim og Stavanger.
Vi beskrev M-Hero I som et terrengbeist, men vi kunne like godt skrevet krigshelt. Bokstaven M står nemlig for det kinesiske ordet Mengshi, som betyr kriger. Og Hero betyr som kjent helt.
Dette er en luksuriøs 5-seters helelektrisk 4WD-SUV som er utstyrt med fire elmotor, for skal du sammenlignes med nye Hummer og den oppsiktsvekkende Tesla Cybertruck bør det ikke stå på kreftene.
M-Hero I følger da også opp sitt svært røffe ytre med 800 kW, og det tilsvarer altså 1.088 hestekrefter. Så nei, det skal ikke stå på kreftene.
Tungvekteren har en ganske ok rekkevidde takket være batteripakken, for den oppgitte WLTP-rekkevidden lyder på 450 kilometer.
‒ Det sier seg selv at dette ikke er en bil for hvermansen, men vi har veldig god tro på at den vil appellere til en kjøpegruppe som liker tøffe og luksuriøse biler, sier Sulland.
‒ I første omgang ser vi for oss å selge om lag 50 biler totalt i Norden, legger han til.
Prisen er like solid som selve bilen, for denne starter på 1.695.000 kroner. Så det er kanskje greit å skru salgsmålene litt ned.
Men at den kommer til å vekke oppsikt hvor enn den befinner seg er ganske så sikkert, for maken til elbil finnes det ikke.
Sjekk denne:
Les også: