Sonys første bil nærmer seg

Den japanske teknologikjempen viser nå fram en kjørende Vision-S. Se video.


For å ta det åpenbare spørsmålet først, ja, Sony lager seg en bil. De vil rett og slett vise hvordan det er mulig å lage en bil som tar utgangspunktet i de som sitter på innsiden, altså det som så flott heter morgendagens mobilitet.

Sony kan selvsagt ingenting om det å lage biler, så de har like godt gått til de som hjalp Mercedes med å lage en av de aller mest berømte modellene ‒ G-klassen. Magna Steyr har også vært med på å utvikle nåværende modeller som BMW 5-serie, BMW Z4/Toyota Supra og elbilen Jaguar I-Pace, så det østerrikske selskapet kan virkelig sine saker.

Mercedes og BMW er en ting, Sony noe helt annet ‒ så Magna Steyr skvatt nok i stolen da teknokjempen banket på døra ‒ og svarte ganske så umiddelbart ja til den overraskende forespørselen.

Når Sony skal lage morgendagens bil handler det selvsagt om de to tingene som de fleste bilprodusentene fokuserer på nå, elektriske og selvkjørende biler.

Sony har altså som mål å lage en elbil fra brukernes perspektiv, og for å få det til stapper de inn alt det de har tilgjengelig av teknologi. Det betyr blant annet 40 kameraer og flere radarer som skal overvåke det meste, og spesielt når det kommer til kameraene bør vi kunne forvente at Sony lager noe helt eksepsjonelt.

Selskapet er selvsagt heller ikke noen eksperter på selvkjørende bilteknologi, og her har de også banket på døra til en av de virkelige tungvekterne ‒ Bosch. Det tyske selskapet var heller ikke vonde å be, for i likhet med Sony ønsker Bosch å forandre måten vi kjører bil på med sin teknologi.

Enkelt sagt skal vi helst kun sitte på i framtiden, mens bilen selv gjør unna jobben med kjøringen.

En annen gigant som skal hjelpe Sony til dette er tyske Continental, som også eier også Elektrobit. Og dermed kan vi skryte av litt nordiske gener i Vision-S også, for dette selskapet var tidligere finsk og basert i byen Oulu.

Andre kjente selskaper Sony samarbeider med rundt den kommende elbilen er deleleverandørkjempen Valeo, som kan skryte av rundt 120.000 ansatte, og telegiganten Vodafone.

Med slike navn under beltet skjønner vi at det japanske selskapet ikke tar lett på jobben, og utvikler en bil som kan bli ganske så eksepsjonell.

Sony har ikke sagt noe om spesifikasjonene til elbilen ‒ faktisk har de ikke en gang bekreftet at den skal inn i serieproduksjon. Men med slike samarbeidspartnere og så mye jobb som ligger bak, tipper vi at Sony har planer som strekker seg langt utover kun en prototype som skal vise hva som er mulig for morgendagens mobilitet.

Og de har nå kommet så langt at Magna Steyr har luftet bilen hjemme i Østerrike, så her kan du se hvordan bilen faktisk ser ut kledd i litt kamuflasjemønster.

Legg spesielt merke til sidespeilene, hvor speilene selvsagt er erstattet av kameraer., og dashbordet som består av store skjermer.

Og ikke overraskende ser Sony Vision-S også ganske så moderne ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter