De lærdes strides som kjent om hvor miljøvennlig elbiler
egentlig er, for mange av disse lades opp med såkalt skitten strøm ‒ spesielt nedover
kontinentet. Men dette er ikke et tema om bilene får strøm direkte fra
sola, og det finnes faktisk en egen benevnelse for slike biler. De kalles Solar
Electric Vehicles, og som med andre biltyper har de en enklere forkortelse ‒ SEV.
den mest kjente er kanskje tyske Sono. De har syslet med en SEV i flere år, og
har nå kommet så langt i utviklingen av den lille bybilen at de har inngått en kontrakt
med Nevs om å produsere bilene på den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan. Å bruke solcelle-teknologi for å lade opp elbiler er
selvsagt ikke en ny idé, og løpet World Solar Challenge som er på over 3.000 kilometer
ble arrangert for første gang så langt tilbake som i 1987. Et lag som har hatt stor suksess i den konkurransen er Solar
Team Eindhoven, som gikk helt til topps både i 2013, 2015 og 2017. Etter suksessen i 2015 bestemte folkene på det nederlandske
laget å satse kommersielt, og i 2016 ble Lightyear opprettet. Siden har de klart å lokke til seg folk fra både Tesla og
Ferrari, noe som bør gi resultater både på den elektrifiserte siden og for
designet. Totalt har selskapet nå over 100 ansatte. Disse har syslet med en prototype av en solcellebil i rundt to år, og tirsdag kunne de endelig vise fram bilen ‒ Lightyear One.
modell, men også på at dette er den første SEV med lang rekkevidde. Sono, som
på en solskinnsdag kan kjøre 34 kilometer på ren solkraft, har for eksempel en
oppgitt rekkevidde på 255 kilometer. Lightyear One med fem kvadratmeter med solcellepaneler stiller
i en helt annen klasse, og produsenten selv påstår at den ruller 725 kilometer
før kabelen må plugges inn. Hmmmmm. Målet til gjengen bak Lightyear er å fjerne rekkeviddeangst
og ladeangst, to viktige ting som bremser elbilsalget. ‒ Vi løser disse problemene med det vi kaller ultra-effektivitet,
sier Lex Hoefsloot, en av grunnleggerne og administrerende direktør. ‒ På den ene siden vil det føre til en eksepsjonell rekkevidde
på 725 kilometer (WLTP) via et relativt lite batteri. For det andre kan den
lades direkte fra sola fordi energiforbruket er mye lavere, og dette genererer energi
verd opptil 20.000 kilometer per år. De fleste har en total årlig kjørelengde langt under dette,
så om du bor i Florida eller nær en ørken skal du altså kun klare deg med
solenergi.
du får mye mer rekkevidde ut av den mengden av energi som lades. Så, rent
effektivt, kan du lade mye raskere uavhengig av strømuttaket. Du kan lade
opptil 400 kilometer per natt fra vanlige 230V kontakter. Det er flott for lange
turer, ettersom du ikke trenger en lade-infrastruktur, sier Hoefsloot. Og ja, den kan selvsagt lades opp via hurtigladestasjoner
også. Vel og bra, men vi må selvsagt også ta en ekstra titt på
bilen. Så her har du den kjørende i en skog, og ja, den skiller seg helt klart
ut: Men Lightyear One er ikke en bil for de store massene, og selv
om selskapet allerede har fått inn reserveringer for 100 biler skal det kun
lages 500 slike. Grunnen er at bilen blir for dyr for de fleste, og Lightyear
forlanger 119.000 euro for denne pluss leveringskostander. ‒ Ny teknologi har en høy startpris, og derfor velger vi å
starte i et eksklusivt marked. Men den neste bilen vi planlegger har en helt
annen pris, og vi planlegger også selvkjørende teknologi og bilflåter. Dermed kan
kostandene per kilometer fordeles over mange flere, forklarer sjefen. De har også en tredje modell på tegnebordet. ‒ Det tredje steget er fullstendig bærekraftige biler som er
langt mer billigere å bruke enn hva det koster å fylle drivstoff på biler med
forbrenningsmotorer. Dette blir det viktigste skjæringspunktet i nær framtid,
og skal brøyte veien for 100 prosent bærekraftige biler, melder han. Men den første modellen er altså Lightyear One, og skal etter
planen være leveringsklar i 2021. Her er flere bilder av den: Les også:
- Solcelle-bilen produseres i Saab-fabrikken
- Hissig Mini vises fram
- Denne gir gammelt jagerfly god karma