Annonse
Hjem Elbiler Solcelle-bilen produseres i Saab-fabrikken

Solcelle-bilen produseres i Saab-fabrikken

Sono Motors har inngått en avtale med Saab-eierne Nevs om å produsere den kommende solcellebilen i Trollhättan.

I de siste årene har det kommet en rekke nye benevnelser på biler, slik som BEV, HEV, PHEV, FCEV, MHEV og ICE.  Vet du hva alt dette betyr? Uansett så finner du forklaringen helt nederst.

Mange har nok allerede lært seg disse, men det er en ny benevnelse på vei som kanskje ikke står for det du tror, nemlig SEV.

Så hva i alle dager er det for noe?

Nei, her mener vi verken Space Efficient Vehicle (romslige biler) eller Space Exploration Vehicle (rom-rovere), ei heller Small Electric Vehicles (liten elbil).

Saken fortsetter under Annonsen

Sono Sion er klassifisert som en liten elbil, men her står forkortelsen for noen helt annet ‒ nemlig: Solar Electric Vehicles.

Denne lille elektriske bilen er nemlig kledd i solcellepaneler, og er dermed en skikkelig miljøvennlig liten tass som drives av solkraften.

Bak denne spesielle skapningen står selskapet Sono Motors, og de viste fram den aller første prototypen i 2017.

Slik ser den ut:

Året etter åpnet de også for reserveringer, og fikk seg aldri en så liten overraskelse.

Den lille tyske produsenten mottok nemlig intet mindre enn 9.500 bestillinger, og utfordringen besto plutselig ikke bare å få ferdig bilen. For nå ble de over natta en masseprodusent uten å ha en centimeter av en fabrikk å lage disse i.

Det sendte de ut på jakt etter produksjonspartnere, og i Sverige fant de et selskap med nok en fancy forkortelse (ja, vi vet, det holder snart) ‒ Nevs.

Og det gjetter du aldri hva det står for, for det er intet mindre enn National Electric Vehicle Sweden.

Men ikke la deg lure av at det står Sverige i navnet og at vi har nevnt Saab, for dette er eid av et kinesisk konsortium. Så både Saabs og Volvos personbilavdelinger har havnet i kinesiske hender.

Nevs kjøpte opp Saab bilers konkurs, og med på kjøpet fulgte også hovedkvarteret på Trollhättan.

De er allerede i gang med å produsere elbiler i Kina, og skal etter hvert også starte opp i Trollhättan. I mellomtiden har de like godt kjøpt seg inn i selveste Koenigsegg, så vi kan bare drømme om hvilke elektriske biler (kanskje med Saab-merket?) som kan komme ut av dette.

Saab var som kjent ganske så store på høyden, og kapasiteten er da også på rundt 260.000 biler i året. Så de har nok plass å ta av.

Og her kommer altså Sono inn i historien.

De har, som de selvsagt bør, hårete mål. Dette betyr langt flere biler enn de 9.800 som nå er reservert, og målene skal nåes på Trollhättan.

‒ I Nevs har vi funnet de perfekte partnerne for oss, sier Thomas Hausch, en av sjefene i Sono.

‒ Sammen deler vi en visjon om intelligent og ressursbesparende mobilitet. Vi verdsetter også vår partners spesifikke ekspertise basert på deres mangeårige utvikling og produksjon av tradisjonelle biler, samt ekspertisen innen elektromobilitet.

Sono ser for seg en innkjøringsperiode, og deretter 43.000 årlige biler hvor det jobbes doble skift. Og som vi har erfart i Norge, svenskene er gode til å jobbe.

Ok, vel og bra, men hva er en SEV?

Jo, dette er biler med innebygde solcellepaneler i både dørene, taket, bak og panseret. Den er altså mer eller mindre kledd i solceller, og vi tør ikke å tenke på hva dette vil koste ved en eventuell karosseriskade.

Idéen er å utnytte flatene på best mulig måte, noe de har klart på den første modellen de har på gang.

Sion som den første modellen heter er kledd i paneler med 248 celler som kan generere 1.272 watt, og på en skikkelig solskinnsdag sørger løsningen for å fylle på med opp til 34 kilometers rekkevidde.

De to tyskerne som startet det hele har sjekket hvor langt tyskerne i snitt kjører til og fra jobben, og kommet fram til 17 kilometer. Dette er Sion altså godt innenfor, og skal i teorien kunne kjøre en hel arbeidsuke kun ved hjelp av solstrålene.

Det er miljøvennlig det.

Og det er selvsagt også mulig å plugge laderen til en kontakt og få enda mer strøm. Rekkevidden er opplyst til 255 kilometer via batteriet på 35 kWh.

Innsiden er nesten litt søt, for stort sett det eneste som er der er en liten skjerm rett foran føreren og en litt større på 10 tommer i senter av konsollen.

Vi ser en radio og noen andre knapper, og ellers er dashbordet dominert av grønn mose.

Jepp, som fot i mose.

Dette kaller de selv for breSono (breathe Sono) og er et slags aircondition-filter som fjerner 20 prosent av partiklene og har positive effekter på luften og luftfuktigheten.

En annen spesiell ting er at Sion også er litt av et kraftsenter i seg selv. Den kan altså brukes som en gedigen ladeplugg.

Og det inkluderer også det å lade opp andre elbiler.

Dette er noe de har kalt biSono, og gjør enkelt og greit bilen om til en kraftkilde. Plugg inn stikkontakten akkurat som du gjør hjemme, og voila ‒ du har strøm.

Men, for å si det forsiktig, går det ikke akkurat lynraskt.

Styrken er på 3,7 kW, så om du skal lade opp en elbil vil det ta litt tid. For de mer innvidde kan vi opplyse at det er en Type 2-plugg som gjelder her.

Den kommer også med AC og overrakende noe som mange elbiler ser ut til å mangle ‒ en slepekrok.

Jepp, den lille bilen med en elmotor på 163 hestekrefter kan faktisk slepe en henger opp til om lag 750 kilo.

Jøss!

Prisen har gått litt opp etter hvert som duoen har oppdaget hvor kostbart det egentlig er å lage en solcellebil, og den lyder nå på 25.500 euro. I skrivende stund blir det 244.000 kroner, noe som er litt mer enn kommende små elbiler fra kjente merker.

Men esset er altså at du slipper et stort påslag på strømlinjen. Iallfall om du bor en plass hvor sola gjør litt mer enn kun titter innom en gang iblant.

Så langt har 9.800 solglade bestilt denne, så Sono har om ikke annet fått en god start.

Vi lovet dere forklaringer på alle de forkortelsene vi slengte ut i starten, og det skal vi selvsagt gjøre.

Her er svarene:

BEV/EV: Battery Electric Vehicle. Batterielektriske biler (elbiler).

HEV: Hybrid Electric Vehicle. Hybridbiler som lader seg selv.

PHEV: Plug-In Hybrid Electric Vehicle. Ladbare hybridbiler.

FCEV: Fuel Cell Electric Vehicle. Hydrogenelektriske biler (hydrogenbiler).

MHEV: Mild Hybrid Electric Vehicle. Mildhybridbiler (går på strøm i visse situasjoner, som start/stopp).

ICE: Internal Combustion Engines. Biler med forbrenningsmotor, som diesel- og bensinbiler.

Og SEV vet du nå hva står for.

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker