Solcelle-bilen produseres i Saab-fabrikken

Sono Motors har inngått en avtale med Saab-eierne Nevs om å produsere den kommende solcellebilen i Trollhättan.


I de siste årene har det kommet en rekke nye benevnelser på
biler, slik som BEV, HEV, PHEV, FCEV, MHEV og ICE.  Vet du hva alt dette betyr? Uansett så finner
du forklaringen helt nederst.

Mange har nok allerede lært seg disse, men det er en ny benevnelse
på vei som kanskje ikke står for det du tror, nemlig SEV.

Så hva i alle dager er
det for noe?

Nei, her mener vi verken Space Efficient Vehicle (romslige
biler) eller Space Exploration Vehicle (rom-rovere), ei heller Small Electric Vehicles
(liten elbil).

Sono Sion er klassifisert som en liten elbil, men her står
forkortelsen for noen helt annet ‒ nemlig: Solar Electric Vehicles.

Denne lille elektriske bilen er nemlig kledd i
solcellepaneler, og er dermed en skikkelig miljøvennlig liten tass som drives
av solkraften.

Bak denne spesielle skapningen står selskapet Sono Motors,
og de viste fram den aller første prototypen i 2017.

Slik ser den ut:

Året etter åpnet de også for reserveringer, og fikk seg
aldri en så liten overraskelse.

Den lille tyske produsenten mottok nemlig intet mindre enn
9.500 bestillinger, og utfordringen besto plutselig ikke bare å få ferdig
bilen. For nå ble de over natta en masseprodusent uten å ha en centimeter av en
fabrikk å lage disse i.

Det sendte de ut på jakt etter produksjonspartnere, og i
Sverige fant de et selskap med nok en fancy forkortelse (ja, vi vet, det holder
snart) ‒ Nevs.

Og det gjetter du aldri hva det står for, for det er intet
mindre enn National Electric Vehicle Sweden.

Men ikke la deg lure av at det står Sverige i navnet og at
vi har nevnt Saab, for dette er eid av et kinesisk konsortium. Så både Saabs og
Volvos personbilavdelinger har havnet i kinesiske hender.

Nevs kjøpte opp Saab bilers konkurs, og med på kjøpet fulgte
også hovedkvarteret på Trollhättan.

De er allerede i gang med å produsere elbiler i Kina, og
skal etter hvert også starte opp i Trollhättan. I mellomtiden har de like godt
kjøpt seg inn i selveste Koenigsegg, så vi kan bare drømme om hvilke elektriske
biler (kanskje med Saab-merket?) som kan komme ut av dette.

Saab var som kjent ganske så store på høyden, og kapasiteten
er da også på rundt 260.000 biler i året. Så de har nok plass å ta av.

Og her kommer altså Sono inn i historien.

De har, som de selvsagt bør, hårete mål. Dette betyr langt
flere biler enn de 9.800 som nå er reservert, og målene skal nåes på Trollhättan.

‒ I Nevs har vi funnet de perfekte partnerne for oss, sier
Thomas Hausch, en av sjefene i Sono.

‒ Sammen deler vi en visjon om intelligent og ressursbesparende mobilitet. Vi verdsetter også vår partners spesifikke ekspertise basert på deres mangeårige utvikling og produksjon av tradisjonelle biler, samt ekspertisen innen elektromobilitet.

Sono ser for seg en innkjøringsperiode, og deretter 43.000 årlige biler hvor det jobbes doble skift. Og som vi har erfart i Norge, svenskene er gode til å jobbe.

Ok, vel og bra, men hva
er en SEV?

Jo, dette er biler med innebygde solcellepaneler i både
dørene, taket, bak og panseret. Den er altså mer eller mindre kledd i
solceller, og vi tør ikke å tenke på hva dette vil koste ved en eventuell karosseriskade.

Idéen er å utnytte flatene på best mulig måte, noe de har
klart på den første modellen de har på gang.

Sion som den første modellen heter er kledd i paneler med 248 celler som kan generere 1.272 watt, og på en skikkelig solskinnsdag sørger løsningen for å fylle på med opp til 34 kilometers rekkevidde.

De to tyskerne som startet det hele har sjekket hvor langt
tyskerne i snitt kjører til og fra jobben, og kommet fram til 17 kilometer. Dette
er Sion altså godt innenfor, og skal i teorien kunne kjøre en hel arbeidsuke
kun ved hjelp av solstrålene.

Det er miljøvennlig
det.

Og det er selvsagt også mulig å plugge laderen til en
kontakt og få enda mer strøm. Rekkevidden er opplyst til 255 kilometer via
batteriet på 35 kWh.

Innsiden er nesten litt søt, for stort sett det eneste som er der er en liten skjerm rett foran føreren og en litt større på 10 tommer i senter av konsollen.

Vi ser en radio og noen andre knapper, og ellers er
dashbordet dominert av grønn mose.

Jepp, som fot i mose.

Dette kaller de selv for breSono (breathe Sono) og er et
slags aircondition-filter som fjerner 20 prosent av partiklene og har positive
effekter på luften og luftfuktigheten.

En annen spesiell ting er at Sion også er litt av et
kraftsenter i seg selv. Den kan altså brukes som en gedigen ladeplugg.

Og det inkluderer også det å lade opp andre elbiler.

Dette er noe de har kalt biSono, og gjør enkelt og greit
bilen om til en kraftkilde. Plugg inn stikkontakten akkurat som du gjør hjemme,
og voila ‒ du har strøm.

Men, for å si det forsiktig, går det ikke akkurat lynraskt.

Styrken er på 3,7 kW, så om du skal lade opp en elbil vil det ta litt tid. For de mer innvidde kan vi opplyse at det er en Type 2-plugg som gjelder her.

Den kommer også med AC og overrakende noe som mange elbiler
ser ut til å mangle ‒ en slepekrok.

Jepp, den lille bilen med en elmotor på 163 hestekrefter kan
faktisk slepe en henger opp til om lag 750 kilo.

Jøss!

Prisen har gått litt opp etter hvert som duoen har oppdaget
hvor kostbart det egentlig er å lage en solcellebil, og den lyder nå på 25.500
euro. I skrivende stund blir det 244.000 kroner, noe som er litt mer enn
kommende små elbiler fra kjente merker.

Men esset er altså at du slipper et stort påslag på
strømlinjen. Iallfall om du bor en plass hvor sola gjør litt mer enn kun titter
innom en gang iblant.

Så langt har 9.800 solglade bestilt denne, så Sono har om
ikke annet fått en god start.

Vi lovet dere forklaringer på alle de forkortelsene vi slengte
ut i starten, og det skal vi selvsagt gjøre.

Her er svarene:

BEV/EV: Battery
Electric Vehicle. Batterielektriske biler (elbiler).

HEV: Hybrid
Electric Vehicle. Hybridbiler som lader seg selv.

PHEV: Plug-In
Hybrid Electric Vehicle. Ladbare hybridbiler.

FCEV: Fuel Cell
Electric Vehicle. Hydrogenelektriske biler (hydrogenbiler).

MHEV: Mild Hybrid
Electric Vehicle. Mildhybridbiler (går på strøm i visse situasjoner, som
start/stopp).

ICE: Internal
Combustion Engines. Biler med forbrenningsmotor, som diesel- og bensinbiler.

Og SEV vet du nå hva står for.

Les mer om:

Elbiler Nyheter