Denne gir gammelt jagerfly god karma

Bilmerket Karma har på gang en svært så linjelekker elektrisk GT-modell, og de feirer med å øse karma over et gammelt jagerfly.


Karma Automative har en spennende bil på gang. Merket som
kan spores tilbake til Danmark og Henrik Fisker skulle satse utelukkende på elbiler,
men etter konkurs og oppkjøp av kinesiske Wanxiang i 2014 har Karma gått for en
halvveis løsning.

Fortsatt skal det i Fiskers ånd lages sportslige luksusdoninger,
men nå med litt hjelp av forbrenningsmotoren.

Nye Karma Revero GT er altså en hybrid, men ikke en slik som
vi er vant til.

Karma innledet allerede i 2015 et samarbeid med BMW-gruppen
for å utvikle en passende motor, og dette har resultert i en 3-sylindret
TwinPower Turbo som skal drive en generator og to elmotorer på hvert sitt
bakhjul.

Totalt skal den rene elektriske rekkevidden være på nærmere
130 kilometer, og settes forbrenningsmotoren i arbeid går denne opp til solide
580 kilometer. Da snakker vi.

Karma understreker at 3-sylinderen ikke skal på jobb før
bilen runder 40 km/t, så den skal kjøre elektrisk inne i byene.

Revero GT har altså linjer som kan minne om den Karma Fisker
utviklet, og det sportslige ytre lyver ikke ‒ noe som jo ville vært særdeles
dårlig karma.

Bilen skal ha 535 hestekrefter, og skyter fra 0-100 km/t på rett over 4,5 sekunder. Ikke lynraskt, men for en luksusdoning klart akseptabelt.

Og nå skal Karma vise en noe spesiell utgave fram under et ni dagers langt rally som går fra Miami i Florida til Austin i Texas.

Der kan publikum se en utgave med en dekorasjon som skal
hylle det gamle jagerflyet P-51 Mustang, et av de mer dødelige enseters
jagerflyene under 2. verdenskrig.

Revero GT-modellen skal sende tankene til P-51 drapert i
fargene rødt, gult, grått og sølv, og denne kommer garantert til å vekke
oppsikt langs løypa på 3.000 miles (4.828 km).

Det er meningen at modellen skal i salg i USA allerede senere
i år, men om den dukker opp i Norge og hva prisen eventuelt blir vet vi ikke.

Men produsenten har iallfall sagt at den kommer til Europa i
2020, og de har i tillegg vist fram en helelektrisk roadster kalt SC1 Vision
Concept som det foreløpig ikke er noen produksjonsplaner for.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter