Tesla nektet å være med på kvalitetsundersøkelse

Amerikanske J.D. Power har kommet med sin årlige kvalitetsundersøkelse,og Hyundai-gruppen stikker av med de tre øverste plassene. Men vi finner ikkeTesla på listen.


La oss starte med en understrekning. Kvalitetstester rundt nybiler
i USA vil skille seg fra det å teste slike i Europa.

For det første kjøpes det litt andre merker i USA enn i
Europa, og for det andre kan modellene være bygd litt annerledes og kvaliteten
kan dermed være noe forskjellig.

Og for det tredje er det ikke sikkert at de tester alle
merkene som er populære i Norge og Europa.

Men vi får uansett en pekepinn på hvordan det står til i bilindustrien,
og leit nok er det lite forbedring å spore de siste 12 månedene.

For J.D. Power har akkurat offentliggjort listen over hvor
mange feil nybilene i snitt har innen de første 90 dagene, og de aller fleste merkene
går dessverre den gale veien.

På topp finner vi Hyundai Motor Group, og de tre øverste
plassene er faktisk helt identisk til 2018.

Øverst er Genesis, deretter Kia og så Hyundai, alle tre hjemmehørende i den samme gruppen. Genesis hadde 63 problemer per 100 biler (i fjor 68), Kia 70 (72) og Hyundai 71 (74), og alle tre har altså en nedgang i antall feil og en positiv utvikling.

Men det er dessverre unntakene.

Ford knep 4. plass med 83 feil, opp fra 81 i 2018 og den
gang 5. plass på oversikten, mens Porsche som var nummer fire i fjor med 79
feil har falt som en stein. De er nå langt under snittet på 93 med sine 96 feil,
og helt nede på 15. plassen rett bak Mercedes og Mazda med 94 feil.

Under snittet og dermed bedre enn industrien totalt sett er også
merker som Nissan (86), Lexus (90) og Toyota (90), mens et merke som BMW er
helt nede på 20. plass med 102 feil ‒ altså mer enn én feil på hver eneste
nybil.

Men de er langt fra de verste av populære merker her hjemme.

Subaru og Volkswagen står bokført med 113 feil per 100 biler,
mens Volvo følger med 114 feil. Det er kun fire merker bak de, som i fjor var 3.
sist med 122 feil. Så om ikke annet går det riktig vei for svenskene.

Under Volvo finner vi Alfa Romeo med 118 feil, Mitsubishi med
121 feil, Land Rover med 123 feil og helt sist Jaguar med hele 130 feil. Men i
likhet med Volvo går det riktig vei for Land Rover og Jaguar, som i fjor ble
klokket inn med henholdsvis 160 og 148 feil.

J.D. Power har også rangert bilene i de forskjellige segmentene, og den aller beste modellen totalt sett var ikonet Porsche som også gikk til topps i fjor.

Ford Motor stakk dog av med fleste 1. plasser med hele fem modeller, mens Hyundai-gruppen hadde biler som toppet fire segmenter. Se alle vinnerne lenger ned.

Morsomt nok har J.D. Power også rangert fabrikkene, og den som leverer biler som det oppstår færrest feil på er Yoshiwara-fabrikken til Toyota. Der produserer de Lexus LX og Toyota Land Cruiser, og de noterte seg kun for 13 feil per 100 biler. Applaus!

To merker var dog ikke å finne i undersøkelsen, og en av de
hadde en ganske så logisk grunn.

Det var rett og slett ikke mange nok Fiat-modeller til å få et
rettferdig resultat, så de er utelatt fra oversikten.

Men så har vi Tesla da.

Da BI kom med sitt kundebarometer som blant annet måler tilfredshet i mai var Volvo på topp, etterfulgt av Toyota og Flytoget. Dårligst av de 12 bilmerkene som var i barometeret var Tesla, som totalt lå helt nede på 51. plass.

I J.D. Powers undersøkelse er de ikke en gang med.

«I enkelte stater trenger vi produsentens tillatelse til å
kontakte kundene deres», skriver J.D. Power i en uttalelse.

«Disse statene utgjør ca. 70 prosent av Teslas salgsvolum,
og Tesla gir oss ikke godkjenning i disse statene. (Alle andre bilprodusenter
gir tillatelse.) Derfor har vi bare svar fra stater som utgjør om lag 30
prosent av Teslas salgsvolum, og våre nåværende regler hindrer oss fra å
rapportere offentlig om det som kan være et ikke-representativt utvalg av
kunder.»

Så Tesla nektet de like godt å snakke med kundene, og på den
måten slapp de unna undersøkelsen ‒ og muligens kroken.

Men la oss hylle alle de gode bilene.

Her er alle modellene som gikk til topps i sine segmenter i J.D.
Powers undersøkelse:

  • Totalvinner: Porsche 911
  • Liten bil: Kia Rio
  • Mellomstor bil: Chevrolet Malibu/Ford Fusion
  • Liten premium bil: BMW 2-serie
  • Mellom sportbil: Dodge Challenger
  • Kompakt bil: Kia Forte
  • Mellomstor bil premuim: Mercedes CLS
  • Kompakt sportslig bil: Mini Cooper
  • Stor bil: Nissan Maxima
  • Kompakt premium bil: Genisis G70
  • Liten SUV: Kia Sportage
  • Mellomstor premium SUV: Lexus RX
  • Kompakt SUV: Chevrolet Equinox
  • Minivan: Kia Sedona
  • Kompakt premium SUV: BMW X4
  • Stor SUV: Chevrolet Tahoe
  • Mellomstor pickup: Ford Ranger
  • Stor premium SUV: Cadillac Escalade
  • Mellomstor SUV: Hyundai Santa Fe
  • Stor lett pickup: Nissan Titan
  • Stor tung pickup: Chevrolet Silvardo HD

Les også:

Les mer om:

Nyheter