Denne bilen holder seg best i verdi

Land Rover har den modellen som kom aller best ut av tyskeAuto Blids årlige verdiundersøkelse, og presset dermed Porsche ned av tronen.


Å kjøpe nybil er en liten risikosport når det kommer til
selve investeringen. Den litt unøyaktige tommelfingerregelen er at nybiler
faller 20 prosent i verdi det første året, og deretter rundt 10 prosent i året.

Auto Bild har i 16 år holdt et øye med verditapet for mange tusen
biler, og sett ut fra et økonomisk perspektiv har Porsche vært det trygge
valget de siste årene.

Før det regjerte den lille Mini Cooper en årrekke.

Men i år er det en ny verdimester på banen.

Auto Bild har sammen med Schwacke delt bilene opp i hele 13 kategorier, fra elbiler, mikrobiler og kompakte biler til store SUV-modeller, luksusbiler og sportsbiler, og regnet ut et potensielt verditap.

Og det er en modell som stikker seg litt ut, nemlig Range Rover Evoque P250 i kompakt SUV-klassen. Den har en forventet restverdi etter fire år pålydende 65,88 prosent av nybilprisen, og stakk av med tittelen foran nesa på den kompakte bilen Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M-Hybrid med 63,53 prosent.

Audi hadde flest vinnere, og både elbilen e-tron 55 quattro (58,65
prosent), småbilen Audi A1 40 TFSI Sportback S tronic (63,31 prosent) og den
lille SUVen Audi Q2 40 TFSI quattro (58,58 prosent) toppet sine klasser.

Porsche fikk i år to klassevinnere, Panamera 4 (48,34
prosent) i luksusbil-klasse og 911 Carrera S PDK (60,43 prosent) i
sportsbil-klassen.

Også BMW og Mercedes fikk to vinnere.

BMW 3 Series 320i Automat (54,67 prosent) i mellomklassen og
BMW X5 xDrive30d (60,54 prosent) i SUV-klassen, mens Mercedes B 250 (53,43
prosent) vant kompakt van og Mercedes V 250 d long 9G-Tr. (55,58 prosent) gikk
til topps blant de større varebilene.

Den aller siste vinneren var Volkswagen Up 1.0 TSI (57,07
prosent) i mikrobil-klassen.

Dette er altså en tysk undersøkelse, og resultatene kan dermed
ikke direkte overføres til det norske markedet. Men trenden er nok ganske lik
om vi ser bort fra elbilene, som har vært flippernes store gullgruve de siste
årene.

Mange har tjent gode penger på å skaffe seg nye elbiler bare
for å selge de videre med fortjeneste, ettersom etterspørselen har overgått
tilbudet med god margin.

Men den tiden går nå mot slutten, og det blir stadig kortere
ventelister for nye elbiler.

Tesla, den tidligere kongen av ventelistene, har nå så mange Model 3 inne at det nok blir vanskeligere å gjøre penger på å selge slike på bruktmarkedet. Bare for den billigste modellen har Tesla i skrivende stund godt over 100 biler til salgs, og flere av bruktbilene på Finn har en pris som faktisk er høyere enn Teslas egne.

Når det gjelder verdimesteren Evoque som kom i oppgardert utgave tidligere i år starter den på 574.900 kroner, mens det ligger 102 brukte på Finn akkurat nå. Den billigste er en 2012-modell til 239.000 kroner, mens den billigste 2016-modellen ligger ute for 429.000 kroner.

Men merk at Evoque altså har gått gjennom en stor oppdatering
med nytt utstyr og en mildhybridløsning, og det er også meldt en ladbar hybrid
av bilen som har vært kåret til verdens vakreste om noen måneder.

Les også:

Les mer om:

Nyheter