Her er en Volvo som kjører av seg selv

Volvo har sammen med Uber satt sammen den første produksjonsklare selvkjørende XC90.


I 2016 inngikk Volvo en strategisk avtale med Uber om å
utvikle selvkjørende biler, og i 2017 ble det klart at dette gjelder 24.000
basismodeller av XC90.

Dette innebærer at Volvo leverer biler som har alt det
nødvendige basisutstyret for autonom kjøring, mens Uber monterer egne selvkjøringsløsninger
på toppen av dette.

Målet er at Uber kan tilby turdeling og taxiturer uten
menneskelige sjåfører, og de har nå tatt ytterligere et steg mot denne framtiden.

Volvo har nå vist fram den første produksjonsbilen som også
har Ubers selvkjørende system, og denne bilen kan altså kjøre av seg selv.

«Blant de viktigste funksjonene til Volvo Cars’ selvkjøringsklare produksjonsbil er reservesystemer for både styring, bremser og batteri. Reservesystemene er designet til å stoppe bilen på en sikker måte dersom hovedsystemene av en eller annen årsak slutter å fungere», melder Volvo.

Se video av systemet lenger ned.

Bilen har en rekke sensorer på både innsiden og utsiden, og
disse er tilpasset Ubers selvkjørende systemer som skal bidra til å gjøre
kjøringen trygt også i et urbant miljø.

Uber har flere ganger vært i søkelyset på grunn av sjåførene,
dette inkluderer både arbeidskontrakter, skattemessige grunner og kriminelle
handlinger. Blant annet mistet de i 2017 lisensen i London grunnet «kriminelle
handlinger rundt Uber-transporten og manglende bakgrunnssjekker».

Selskapet innså raskt at selvkjørende biler var framtiden, også
sett fra et trafikksikkerhets-perspektiv.

– Nære samarbeid med selskaper som Volvo er en
nøkkelingrediens for å kunne bygge en trygg, skalerbar flåte av selvkjørende
biler på en effektiv måte. Volvo er kjent for sin forpliktelse til trafikksikkerhet,
noe som også er en hjørnesten i deres nye produksjonsklare basisbil til
selvkjørende kjøretøyer, sier Eric Meyhofer, leder av Ubers teknologiske
utviklingsgruppe.

Volvo utvikler neste generasjon plattform som bilene i 60- og
90-seriene skal bygges på, kalt SPA 2. Denne åpner for enda mer avansert teknologi
og ikke minst kunstig intelligens, som er svært viktig for selvkjørende biler.

– Vi tror selvkjørende teknologi vil gjøre det mulig for oss
å forbedre sikkerheten ytterligere, og det er selve fundamentet i selskapet
vårt, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

‒ Innen midten av det neste tiåret forventer vi at en tredjedel av salget vårt vil være fullstendig selvkjørende biler. Samarbeidet med Uber understreker vår ambisjon om å være den foretrukne leverandøren for de ledende ridehailing-selskapene i verden, legger han til.

Her er en video som viser Volvos selvkjørende Uber-modell:

Etter tre år i Oslo besluttet Uber i 2017 å sette den populære
tjenesten Uber Pop på hold, etter å ha blitt anmeldt av blant andre Oslo
kommune, Samferdselsdepartementet og Taxiforbundet for brudd på
yrkestransportloven. Også skattemyndighetene jaktet på sjåførene den gang.

To andre tjenester, Uber Black og Uber XXL, fortsatte dog å
fungere i den norske hovedstaden.

Uber sa den gang at de tok pause i påvente av nye
reguleringer, noe som nå har skjedd.

Tidligere denne måneden vedtok Stortinget flere viktige endringer
i drosjereguleringen, blant annet ble taket på hvor mange løyver det kan være fjernet
og kravet om å være tilknyttet en drosjesentral droppet.

‒ Folk forventer gode dør-til-dør-tjenester, og vi må se på mulighetene som ligger i ny teknologi. Vi foreslår derfor å endre drosjereguleringen, for å få et drosjemarked som fungerer bedre enn i dag og som legger til rette for mer innovasjon og større valgfrihet for kundene. Dette er viktige skritt mot morgendagens mobilitet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale før endringen formelt var vedtatt. Det er den altså nå.

Les også:

Les mer om:

Nyheter