Annonse
Hjem Nyheter Ny Zoe overrasker med rekkevidde

Ny Zoe overrasker med rekkevidde

Renault oppgrader elbilen Zoe, og den har 30 prosent bedre rekkevidde enn den utgående generasjonen.

Da den franske produsenten introduserte den første modellversjonen kalt ZE20 i 2012 var den reelle rekkevidden på rundt 150 kilometer. Modellen var utstyrt med en batteripakke på 22 kWh, og elmotoren hadde 88 hestekrefter.

En ny generasjon med modellbenevnelsen ZE40 ble introdusert i 2016, og Renault doblet nærmest batteriet med en kapasitet på 41 kWh. Det ga også en tilnærmet dobling av rekkevidden, som da var på rundt 300 kilometer.

De to første versjonene av den elektriske bybilen har vært en stor salgssuksess, og det er nå registrert nærmere 150.000 Zoe rundt i Europa.

Faktisk utgjør den nesten hver femte elbil som er solgt i Europa, og er på den elektriske salgstoppen i store land som Tyskland, Spania og selvsagt hjemme i Frankrike.

Saken fortsetter under Annonsen

Et så stort antall elbiler gir også en ganske så drøy total kjørelengde, og ifølge Renault har den elektriske modellen lagt bak seg 4 milliarder kilometer ‒ det tilsvarer 10.400 ganger tur/retur månen!

Og det stopper ikke med dette, for nå kommer altså 3. generasjonen av den populære elbilen med benevnelsen ZE50.

Her er en kort video av 3. generasjon Renault Zoe:

Denne gangen har batterikapasiteten økt til 52 kWh, og ifølge produsenten gir dette en rekkevidde på 390 kilometer.

Dermed knuser den kommende små og kompakte elbiler, som Honda E (200+ km), Skoda Citigo E (260 km), DS 3 Crossback E-Tense (320 km), Opel Corsa-e (330 km), Peugeot e-208 (340 km) og Seat Mii electric (260 km).

Den nye elbilen som det kanskje knytter seg størst forventninger til er Volkswagen ID. 3, en elbil i Golf-størrelsen. Den modellen kommer med tre batteripakker som gir ulike rekkevidde, 330 kilometer, 420 kilometer og 550 kilometer.

Så Zoe hamler opp med den minste av de tre versjonene, men blir forbigått av de to andre.

Ladefarten er også viktig, og brukes veggboksen med 7 kW lades nye Zoe opp til 100 prosent på 9 timer og 25 minutter, altså i løpet av en natt. Men det finnes selvsagt raskere lademetoder enn den via boksen på husveggen.

Plugges bilen inn i en lader på 22 kW fylles det 125 kilometers rekkevidde i løpet av én time, og finner man en hurtiglader på 50 kW fylles det kraft nok til å kjøre nye 145 kilometer i løpet av en halv time.

En annen viktig ting er elmotoren, og her går Zoe fra dagens versjon kalt R110 til den nye R135. Tallene står for antall hestekrefter de yter, og den nye på 135 hk har et dreiemoment på 245 Nm. Dette skal gjøre at den klarer sprinten opp til 100 km/t på under 10 sekunder, og toppfarten er nå på 140 km/t.

Dette gir spesielt utslag i akselerasjonen fra 80 til 120 km/t, som den nye motoren gjør på 7,1 sekunder ‒ hele 2,2 sekunder raskere enn R110.

Men det er ikke bare drivverket Renault har oppgradert med 3. generasjonen av Zoe, for bilen er blitt ny både på utsiden og innsiden.

Selve designet er selvsagt ganske så likt, men den har fått en rekke mindre utvendige endringer som skal gjøre den enda litt mer moderne.

De nye lyktene gjør ikke bare bilen mer sportslig i utseende, men Renault har også erstattet de med moderne LED-lys som jo de fleste nye modellene nå får.

På innsiden har både instrumentpanelet og dashbordet blitt oppgradert, og et 10-tommers førerdisplay er nå standard.

I tillegg har den nye generasjonen fått en rekke nye førerassistenter samt en såkalt 1-pedal-løsning, hvor en av kjøremodusene gjør at når gasspedalen slippes opp bremser også bilen betraktelig mer enn vanlig.

Nye Zoe skal være klar for levering allerede i september, mens prisen foreløpig ikke er kjent.

Her er flere bilder av 3. generasjon Renault Zoe:

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker