Sportsbil-favoritt i ny utgave

Alpine A110 har slått biler fra Ferrari, Porsche, BMW og Lamborghini i kåringer, og nå kommer den som en ekstra kjøreglad versjon også.


Renault traff blink da de børstet støvet av den legendariske
modellen Alpine A110, en bil som opprinnelig kom så langt tilbake som i 1961.

Men de franske eierne bestemte seg altså for å
gjenintrodusere bilen, og i 2017 kom de med en helt ny versjon av den lille og
legendariske sportsbilen.

Og hvilken bil det var!

Ekspertene rundt på kloden falt pladask, og da Top Gear
skulle kåre årets sportsbil i fjor slo Alpine A110 knock-out på 13 konkurrenter.
Og vi snakker ikke om hvilke som helst biler, for feltet besto av superbiler
som Ferrari 488 Pista, Porsche 911 GT2 RS, McLaren 600LT, Aston Martin Vantage,
Lamborghini Urus og selveste Bugatti Chiron.

Alpine A110 slo dem alle.

«Det er en bil med en fantastisk holdning og balanse, den
rører seg fint med en løs, fleksibel energi. Det handler om ren kjøreglede, og
det er vår årets sportsbil 2018», skrev magasinet til det populære
bilprogrammet.

Renault har selvsagt fått med seg alle prisene Alpine A110 har
raket med seg etter den kom, og byr nå på et helt nytt medlem i familien som fra
før av består av A110 Pure og A110 Légende.

Den nye er kalt A110S, og vi tipper S’en står for sport.

For den helt nye versjonen er en enda mer kjøreglad variant,
som både veier mindre og har fått flere hestekrefter.

Denne versjonen av sportsbilen med midtstilt motor og to
seter veier inn til 1.114 kilo, og byr på 292 hestekrefter under panseret. Lav
vekt og mange hestekrefter er som kjent den gylne formelen for sportsbilene, så
A110S øker kraft-til-vekt-ratioen enda mer.

I tillegg får S-versjonen designelementer som skiller den
fra søstrene, og den er også mulig å få med et tak i karbonfiber.

De har justert enda mer på understellet, gjort den lavere, satt
på GT-felger og bredere dekk (215/245) og gitt den et nytt ratt.

Og de har altså trimmet den 1,8-liters store motoren
ytterligere, blant annet ved å øke turbotrykket med 0,4 bar.

Den har 40 flere hk enn standardutgaven, og 292 hk er
tilgjengelig ved 6.400 r/min. Dreiemomentet er på 320 Nm, og er tilgjengelig fra
2.000- til 6.400 r/min ‒ 1.400 høyere enn 252-hesteren.

Dette gir den en kraft-til-vekt-ratio på solide 3,8 kilo per
hk, så en morsom bil har helt klart blitt enda morsommere.

Kreftene sendes til bakhjulene via en dobbelclutch 7-trinns
automatkasse, og 0 til 100 km/t går unna på 4,4 sekunder.

Prisen er ikke ille heller, drøyt 600.000 kroner i Frankrike,
så du kan vel enten kjøpe 30-40 slike eller en eneste Chiron.

Renault sier at den nye versjonen skal ut til butikkene i
oktober, så du får eventuelt høre med din lokale Renault-forhandler om de kan
få tak i en slik en.

Den franske produsenten bestemte seg for å blåse nytt liv i
Alpine i 2012, og ikke overraskende gikk de altså for modellen A110.

Modellen var klar i 2017, og A110 Première Edition kom kun i
1.955 eksemplarer ‒ en hyllest til Jean Rédélé som etablert Alpine tilbake i
1955.

Det tok fem dager før de var utsolgt, så da lanserte de versjonene
Pure og Légende som mekanisk er lik premiereversjonen.

Det er for øvrig akkurat 50 år siden Rédélé bygde Alpine-fabrikken
i Dieppe, og det er nettopp der Alpine fortsatt produseres ‒ men selvsagt i en ny
og mer moderne fabrikk.

Så da passer det jo ekstra bra med en ny og enda mer
kjøreglad versjon av legenden A110, som du kan bruke på bane ‒ eller til
butikken.

Her er flere bilder av Alpine A110S:

Les også:

Les mer om:

Nyheter