Ny kompakt Mercedes med sju seter

Hva passer perfekt mellom GLA og GLC? Ja, selvfølgelig en GLB ‒ en kompakt SUV som også kommer med sju seter.


Om du en gang lærer deg Mercedes-oppskriften er det ganske enkelt å holde styr på hvilke modeller det er snakk om.

Du har bokstavene A, B, C etc, og disse står for klassene de
forskjellige modellene hører hjemme i. Og du har modeller med GL foran disse
klassebenevnelsene, noe som indikerer at det er snakk om SUV-modeller.

Så en Mercedes A-klasse er en «vanlig» personbil, mens en
Mercedes GLA er en SUV-modell.

Mercedes tilbyr for tiden både GLA og GLC, men det eneste vi
har sett til den som i størrelse går mellom de to var en konseptmodell vist
fram under Auto Shanghai tidligere i år.

Men der og da var det ganske så klart at Mercedes ville ta
GLB videre fra konseptstadiet og inn i produksjon, og det får vi nå bekreftet.

Mercedes skal fylle tomrommet mellom GLA og GLC, og den nye
modellen skal være klar innen vi går inn i 2020.

Tyskerne kaller den nye modellen for en kompakt bil, men det er kanskje å dra det litt langt. Lengden er på 4,634 meter, og det betyr at den kun er 21 centimeter kortere enn GLC. Det er for eksempel ganske så mye lengre enn Volkswagen Tiguan med sine 4,486 meter.

Uansett er det ikke en diger bil, men Mercedes har likevel
klart å presse inn tre seterader i en av modellvariantene.

Dette har Mercedes klart ved å drøye ut akselavstanden enda
mer, og med 2,829 meter har GLB fått 10 centimeter større avstand enn for
eksempel den nye B-klassen.

Setekonfigurasjonen for sjuseteren er 2+3+2, og den bakerste raden er ikke akkurat for de langbeinte. Mercedes opplyser at disse to setene kan brukes av personer som er opp til 1,68 meter høye, så en gjennomsnittlig høy voksen nordmann skal slite med plassen helt bakerst.

Produsenten sier dog at hodeplassen på femseteren er
klasseledende med 1,035 meter, og at beinplassen er på 967 mm for baksetene.

Helt bakerst opplyser tyskerne at bagasjerommet er fra 560
til 1.755 liter, avhengig av hvilke seter som er slått ned.

I likhet med alle nye modeller fra Stuttgart-selskapet er også GLB utstyrt med multimedialøsningen MBUX, noe som innebærer en bred skjerm der det «gamle» instrumentpanelet en gang befant seg. Og som ventet kommer også GLB med en masse ny teknologi og førerassistenter, akkurat som alle de andre nye og oppgraderte modellene til Mercedes har.

GLB kommer både med og uten 4-hjulstrekk, og som bensin og
diesel.

På bensinsiden kommer den som GLB 200 med 163 hk og et
dreiemoment på 250, noe som sender den opp til 100 km/t på 9,1 sekunder. GLB
250 4Matic byr på 224 hk og 350 Nm, og gjør sprinten på 6,9 sekunder.

Det er tre dieselversjoner fra start av. GLB 200 d med 150
hk og 320 Nm, og bikker 100 km/t på 9,0 sekunder. GLB 200 d 4Matic også med 150
hk og 320 Nm, og som klarer 0-100 km/t på 9,3 sekunder.

Toppversjonen blant dieselene er GLB 220 d 4Matic, som har
190 hk og 400 Nm. Dette gjør at den bikker 100 km/t på 7,6 sekunder, og alle variantene
har en toppfart på over 200 km/t.

Alle versjonene minus GLB 200 kommer med en 8-trinns
DCT-kasse, mens den minste bensinversjonen kommer med en 7-trinns automatkasse.

Om man ser på bildene av den nye modell og spesielt 4Matic-modellene, så ser man at den ser litt mer røff ut en for eksempel GLA og GLC.

GLB er det også enda mer terreng-orientert med et kort
overheng foran og bak, og 4Matic kommer også med en pakke kalt Off-Road
Engineering Package.

4Matic kommer med tre kjøreinnstillinger som gir forskjellig
kraftoverføringer. Eco/Comfort med 80:20 fordeling foran/bak, Sport som gir
70:30, og off-road med 50:50-kraftfordeling.

Den nye modellen produseres i Mexico og i Kina for det
kinesiske markedet, og er ventet inn til Europa i løpet av året.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter