Oljefondet er en diger aktør i det internasjonale aksjemarkedet, og da vi gikk inn i 2022 eide det norske fondet aksjer i formidable 9.338 store selskaper fordelt på 65 land. Disse aksjene var da verd ‒ hold deg fast ‒ 8.878.464.267.752 kroner. Jepp, det er 13 sifre. Oljefondet er også tungt inne i bilsektoren, og eide da vi gikk inn i 2022 aksjer i bilprodusenter som Daimler, Ferrari, Ford, General Motors, Great Wall, Honda, Hyundai, Mahindra, Maruti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Porsche SE (eier av Volkswagen-gruppen), Renault, Rivian, SAIC, Stellantis, Subaru, Suzuki, Tata, Tesla, Toyota, Volkswagen, Xpeng og Yulon. Av alle de drøye 9.000 selskapene som Oljefondet er inne i, er Tesla en av de som fondet har aller mest verdier i. Andre selskaper på topplisten når det kommer til verdier er globale flaggskip som Apple, Microsoft, Amazon, Shell og Meta. Eierstrukturen i store bilprodusenter kan ofte være litt uoversiktlige, og som vi ser av listen over er Oljefondet allerede inne i Porsche. Men det er altså ikke bilmerket Porsche. Den store Volkswagen-gruppen (Volkswagen AG) eier bilmerkene Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen, og gruppen er på sin side eid av delstaten Niedersachsen, en investeringsgruppe fra Qatar og Porsche SE, en forvaltningsgruppe som i likhet med bilmerket Porsche har sine aner fra Porsche-selskapet Ferdinand Porsche opprettet i 1931. Så Porsche SE eier deler av Volkswagen AG, som igjen eier Porsche AG ‒ bilmerket med modeller som ikonet 911 og elbilen Taycan. Og nå skal altså bilmerket Porsche på børs, og grunnen er ifølge Volkswagen-gruppen at de vil ha frisk kapital som skal gjøre de ledende innen både helelektriske biler og automatiserte biler. Begge deler trenger svært mye forskning og utvikling ‒ to veldig kostbare områder. Den tyske gruppen sier at en børsnotering av Porsche AG vil gi Volkswagen «ytterligere finansiell fleksibilitet og dermed hjelpe til med å akselerere den industrielle og teknologiske transformasjon» for bilmerket. Børsnoteringen som er planlagt 29. september vil også bety «mer smidighet og gründerautonomi for Porsche AG, og vil også hjelpe Porsche AG med å akselerere implementeringen av sin allerede vellykkede strategi», melder gruppen videre.
