Oljefondet er en diger aktør i det internasjonale aksjemarkedet, og da vi gikk inn i 2022 eide det norske fondet aksjer i formidable 9.338 store selskaper fordelt på 65 land. Disse aksjene var da verd ‒ hold deg fast ‒ 8.878.464.267.752 kroner. Jepp, det er 13 sifre.
Oljefondet er også tungt inne i bilsektoren, og eide da vi gikk inn i 2022 aksjer i bilprodusenter som Daimler, Ferrari, Ford, General Motors, Great Wall, Honda, Hyundai, Mahindra, Maruti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Porsche SE (eier av Volkswagen-gruppen), Renault, Rivian, SAIC, Stellantis, Subaru, Suzuki, Tata, Tesla, Toyota, Volkswagen, Xpeng og Yulon.
-->
Av alle de drøye 9.000 selskapene som Oljefondet er inne i, er Tesla en av de som fondet har aller mest verdier i. Andre selskaper på topplisten når det kommer til verdier er globale flaggskip som Apple, Microsoft, Amazon, Shell og Meta.
Eierstrukturen i store bilprodusenter kan ofte være litt uoversiktlige, og som vi ser av listen over er Oljefondet allerede inne i Porsche. Men det er altså ikke bilmerket Porsche.
Den store Volkswagen-gruppen (Volkswagen AG) eier bilmerkene Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen, og gruppen er på sin side eid av delstaten Niedersachsen, en investeringsgruppe fra Qatar og Porsche SE, en forvaltningsgruppe som i likhet med bilmerket Porsche har sine aner fra Porsche-selskapet Ferdinand Porsche opprettet i 1931.
Så Porsche SE eier deler av Volkswagen AG, som igjen eier Porsche AG ‒ bilmerket med modeller som ikonet 911 og elbilen Taycan.
Og nå skal altså bilmerket Porsche på børs, og grunnen er ifølge Volkswagen-gruppen at de vil ha frisk kapital som skal gjøre de ledende innen både helelektriske biler og automatiserte biler. Begge deler trenger svært mye forskning og utvikling ‒ to veldig kostbare områder.
Den tyske gruppen sier at en børsnotering av Porsche AG vil gi Volkswagen «ytterligere finansiell fleksibilitet og dermed hjelpe til med å akselerere den industrielle og teknologiske transformasjon» for bilmerket.
Børsnoteringen som er planlagt 29. september vil også bety «mer smidighet og gründerautonomi for Porsche AG, og vil også hjelpe Porsche AG med å akselerere implementeringen av sin allerede vellykkede strategi», melder gruppen videre.
Volkswagen har vurdert at Porsche-merket er verd rundt 70 milliarder euro, og totalt vil det bli tilbydd nærmere 1 milliard aksjer hvor rundt halvparten er såkalte preferanseaksjer og resten ordinære aksjer.
Og tyskerne melder at det er fire hjørnestein-investorer som skal inn. Qatar Investment Authority skal investere mellom 1,74 og 1,88 milliard euro avhengig av prissettingen av aksjene, T. Rowe Price skal inn med 750 millioner euro, ADQ med 300 millioner euro og til slutt Norges Bank Investment Management med 750 millioner euro.
Det betyr at Oljefondet går inn med rundt 7,5 milliarder kroner når Porsche entrer Frankfurt-børsen om 10 dager.
Å investere i det tyske sportsbilmerket er nok ikke det dummest Oljefondet kan gjøre, for Porsche er i den såkalte flytsonen. Til tross en rekke globale utfordringer i bilindustrien som forsinker produksjonen og dermed også utleveringene sendte merket ut hele 145.860 nye biler i første halvår, og kunne melde om både økende salgsinntekter og driftsresultat ‒ sistnevnte endte på solide 3,48 milliarder euro for første halvår.
Her hjemme har Porsche Norge opplevd et historisk salg med den rene elbilmodellen Taycan, og det ruller nå over 4.000 slike rundt med norske skilt.
Og det kan bli langt flere, for det er ventet at Porsches helelektriske Macan er på plass allerede til neste år ‒ en SUV i C-segmentet som i dag måler 4,73 meter. Den nye og helelektriske versjonen kommer nok til å falle i smak hos elbilfokuserte nordmenn ‒ som da også mest sannsynlig eier litt av bilmerket gjennom Oljefondet.
Les også: