Ny Ford Mustang på vei

Verdens aller mest populære sportscoupé blir ny, for nå er det klart for 7. generasjon av selveste Ford Mustang.


Tiden går fort, og nå er det faktisk 58 år siden Ford traff blink med en helt ny muskelbil ‒ den nå berømte Ford Mustang.

Tilbake i 1964 ble den faktisk en umiddelbar hit, og samme dag som den ble avduket under verdensutstillingen i New York mottok Ford formidable 22.000 bestillinger. Så vi kan nesten se for oss de besøkende beinfly fra parken og ned til nærmeste forhandler for å bestille denne nye muskelbilen.

I dag er den på plass over hele verden, og faktisk blitt så populær at den siden Ford introduserte en ny Mustang i 2014 har den vært verdens mestselgende sportscoupé.

Totalt er det solgt over 10 millioner Mustanger, og Ford har ingen planer om å fase ut bilen til fordel for elektriske biler som elbilsøsteren Mustang Mach-E helt ennå. Heller det stikk motsatt.

‒ Å investere i en ny generasjon Mustang er en stor markering i en tid da mange av våre konkurrenter nedskalerer satsting på forbrenningsbiler, sier Jim Farley, administrerende direktør i Ford Motor Company.

‒ Ford lader imidlertid opp den satstingen, legger sjefen til.

Den nye Mustang-generasjonen haker ut alle de tre store boksene, for bilen har fått en helt ny og redesignet digital cockpit, en ny avansert V8-motor og et nytt utvendig uttrykk ‒ men den ser selvsagt fortsatt ut som en Mustang.

Ford sier selv at muskelbilen har blitt gjenoppfunnet for det 21. århundre, og at de har kombinert arv med moderne løsninger og digitale opplevelser.

Det siste kommer klart fram når man titter inn i bilen. Her er dashbordet fullstendig redesignet, og bilen byr på et 12,4-tommers instrumentpanel samt en 13,2-tommer Sync 4-skjerm som også har støtte for Apple CarPlay og Android Auto.

Begge skjermene kan konfigureres av føreren, og faktisk har Ford vært så opptatt av skjermene at de har hentet en berømt grafikkmotor fra spillverden for å gjøre opplevelsen mest mulig komplett ‒ nemlig den berømte Unreal Engine 3D.

Nye Mustang har også en annen ny motor, nemlig den under panseret.

7. generasjon blir nemlig tilgjengelig med en ny «Gen IV» 5-liters V8 som er koblet til en 6-trinns manuell girkasse som standard. De som er lat kan også velge en 10-trinns automatkasse.

Nye Mustang som er basert på samme plattform som den forrige blir også tilgjengelig med 2.3-liters turbomotoren, også denne modernisert for 2023. Nye Mustang får ingen elektrisk hjelp, så her er det ikke en gang en mildhybrid.

For å sikre best mulig ytelsen har også nye Mustang en turtall-teknologi som sørger for å optimalisere dette under girskiftene, så her er alle hundredelene viktige.

Den kommer også med det såkalte Active Valve Exhaust som byr på ulike motorlyder avhengig av kjøremodus, som det er seks av i den kommende sportsbilen.

Det er mulig å velge modusene som på engelsk heter Normal, Sport, Slippery, Drag og Track, samt at den er en modus som er programbar. Og ja, grafikken i instrumentpanelet endrer seg etter kjøremodusene.

En annen mulighet kommer ikke som en egen modus, men gjennom håndbrekket. Ford har nemlig videreutviklet sin elektroniske driftbremse, som tar det tradisjonelle håndbrekket inn i den moderne tidsalderen. Ifølge Ford passer håndbrekket både til nybegynner og eksperter, så her bør det være mulig å drifte Mustangen for de aller fleste.

I tillegg til et oppdatert ytre design som også åpner for at alle modellutgavene av Mustang får sitt unike utseende, byr den 7. generasjon også på nye Mustang-merker både på de fremre hjulbuene, bakluken og dørterskelene, og innvendig erstatter et «Mustang Dark Horse»-merket den vanlige ponnylogoen på instrumentpanelet og digitale skjermer.

‒ Dette er første gang for Mustang at vi noen gang har hatt en fremovervendt hest, sier Joel Piaskowski, global direktør for Ford Design.

‒ Den er aggressivt, litt skummel og kommer direkte fra skyggene for å vinne.

Å vinne kommer nok også den 7. generasjon av Ford Mustang å gjøre når det kommer til salgstallene, selv om den tradisjonelle utgaven nå lever farligere enn noen gang grunnet den nye elbil-æra som har veltet over oss ‒ og neste Ford Mustang-generasjon kan fort være en ren elbil.

Men enn så lenge holder den tradisjonelle ponnien stand, og her er bilder av den nye generasjonen Ford Mustang som inkluderer en kabriolet som også blir tilgjengelig til sommeren.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter