- Annonse -
HjemElbilerVolvo med historisk steg

Volvo med historisk steg

Den aller første tunge lastebilen med helelektrisk drivverk har entret produksjonen.

Også kongene på veien skal over på nullutslipp, og da snakker vi selvsagt om de store lastebilene som frakter varer rundt om i hele verden.

- Annonse -

Volvo leverte sin første lastebil allerede i 1928, en Volvo LV4. Her hadde svenskene like godt løftet deler fra bilene ÖV4 og PV4, laget seg et kraftigere chassis og montert på et lasteplan helt bakerst.

Siden har ikke Volvo sett seg bakover.

I dag kan Volvo tilby seks forskjellige lastebiler, og i likhet med Volvo som lager personbiler er også Volvo Trucks godt i gang med den elektriske overgangen.

Det første steget tok de for tre år siden med FL og FE Electric, biler som er laget for bydistribusjon og avfallshåndtering. Og nå tar de også det elektriske steget over til noen enda viktigere lastebiler ‒ de virkelige landeveisbeistene.

- Annonse -

For nå starter produksjonen av de helelektriske utgavene av de tunge lastebilene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX, biler som utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg.

Dette gjør at Volvos elektriske portefølje gjør et hopp opp til seks forskjellige modeller, det bredeste utvalget i bransjen.

– Dette er en milepæl og viser at vi leder an i transformeringen av bransjen, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

‒ Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere disse flotte lastebilene til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika.

- Annonse -

Med dette blir Volvo ifølge dem selv den første lastebilprodusenten i verden som går i gang med serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler.

Den historiske bragden skjer faktisk rett over norskegrensen, nemlig i Tuve-fabrikken i Göteborg. Til neste år skal også den elektriske produksjonen starte opp i belgiske Gent.

De elektriske utgavene blir produsert på samme linje som de konvensjonelle lastebilene, noe som ifølge Volvo selv gir stor fleksibilitet i produksjonen og større effektivitet. Batteriene kommer fra Volvo Trucks’ nye batterimonteringsfabrikk i Gent.

Det er en økende etterspørsel av elektriske lastebiler nå som verden skal over på mer luftsnille løsninger, og Volvo sier at deres portefølje vil kunne dekke rundt 45 prosent av alt gods som transporteres i Europa i dag. Dette er områder som er kortere enn 300 kilometer.

– Vi har solgt rundt 1.000 enheter av våre tunge elektriske lastebiler og mer enn 2.600 av våre elektriske lastebiler totalt, sier Alm.

‒ Vi forventer at volumet øker betydelig i årene som kommer. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, slår han fast.

Volvos elektriske kjøretøy dekker et bredt spekter av bruksområder, inkludert bydistribusjon, avfallshåndtering, regional transport og anleggsarbeid.

Og nå altså de tyngste lastebilene, slik som denne elektriske trioen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her