Volvo med historisk steg

Den aller første tunge lastebilen med helelektrisk drivverk har entret produksjonen.


Også kongene på veien skal over på nullutslipp, og da snakker vi selvsagt om de store lastebilene som frakter varer rundt om i hele verden.

Volvo leverte sin første lastebil allerede i 1928, en Volvo LV4. Her hadde svenskene like godt løftet deler fra bilene ÖV4 og PV4, laget seg et kraftigere chassis og montert på et lasteplan helt bakerst.

Siden har ikke Volvo sett seg bakover.

I dag kan Volvo tilby seks forskjellige lastebiler, og i likhet med Volvo som lager personbiler er også Volvo Trucks godt i gang med den elektriske overgangen.

Det første steget tok de for tre år siden med FL og FE Electric, biler som er laget for bydistribusjon og avfallshåndtering. Og nå tar de også det elektriske steget over til noen enda viktigere lastebiler ‒ de virkelige landeveisbeistene.

For nå starter produksjonen av de helelektriske utgavene av de tunge lastebilene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX, biler som utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg.

Dette gjør at Volvos elektriske portefølje gjør et hopp opp til seks forskjellige modeller, det bredeste utvalget i bransjen.

– Dette er en milepæl og viser at vi leder an i transformeringen av bransjen, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

‒ Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere disse flotte lastebilene til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika.

Med dette blir Volvo ifølge dem selv den første lastebilprodusenten i verden som går i gang med serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler.

Den historiske bragden skjer faktisk rett over norskegrensen, nemlig i Tuve-fabrikken i Göteborg. Til neste år skal også den elektriske produksjonen starte opp i belgiske Gent.

De elektriske utgavene blir produsert på samme linje som de konvensjonelle lastebilene, noe som ifølge Volvo selv gir stor fleksibilitet i produksjonen og større effektivitet. Batteriene kommer fra Volvo Trucks’ nye batterimonteringsfabrikk i Gent.

Det er en økende etterspørsel av elektriske lastebiler nå som verden skal over på mer luftsnille løsninger, og Volvo sier at deres portefølje vil kunne dekke rundt 45 prosent av alt gods som transporteres i Europa i dag. Dette er områder som er kortere enn 300 kilometer.

– Vi har solgt rundt 1.000 enheter av våre tunge elektriske lastebiler og mer enn 2.600 av våre elektriske lastebiler totalt, sier Alm.

‒ Vi forventer at volumet øker betydelig i årene som kommer. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, slår han fast.

Volvos elektriske kjøretøy dekker et bredt spekter av bruksområder, inkludert bydistribusjon, avfallshåndtering, regional transport og anleggsarbeid.

Og nå altså de tyngste lastebilene, slik som denne elektriske trioen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter