- Annonse -
HjemElbilerSjekk dette manifestet fra Dacia

Sjekk dette manifestet fra Dacia

Kul, robust og rimelig. Dacia viser fram et konsept kalt Manifesto.

De som trodde at Dacia kun fokuserte på litt anonyme og hverdagslige biler, tar åpenbart feil. For også det rumenske merket kan lage spretne konsepter om de vil. Det viser Manifesto, en bil ganske så annerledes enn for eksempel elbilen Spring.

- Annonse -

Dacia forklarer at manifestet utforsker hvordan de kan knytte bilen til naturen på en miljøvennlig og robust måte, og ikke minst en luftig måte.

Det dristige konseptet skal rett og slett viske ut de fysiske grensene mellom passasjerene og miljøet, og resultatet er det nok mange norske eventyrere som kunne tenke seg.

‒ Hos Dacia liker vi å holde på med det ekte. Mens vi utviklet og utforsket nye ideer, følte vi at vi måtte presse dem forbi 3D-simuleringer og se hvordan de ser ut i det virkelige liv, forklarer Dacias designdirektør, David Durand.

‒ I tillegg til å være et designerobjekt, innkapsler Manifesto Concept vår visjon og kombinerer et bredt spekter av innovasjon – noen involverer ekstrem implementering, men de er fortsatt rimelige for kundene. Vi kommer til å bruke noen av dem på fremtidige Dacia-modeller.

- Annonse -

At det Renault-eide rumenske merket har tenkt miljømessig avtrykk kommer også til syne når det kommer til drivverket, for dette er altså et helelektrisk konsept. Her er faktisk mulig å plukke ut batteriet og bruke det som en ekstern strømkilde, så med denne kan du ta med deg både TV og kaffetrakter på teltturen.

Konseptet som kan minne litt om en stor legobil har verken vinduer eller dører, men det er heller ikke så farlig om det begynner å regne. Bilen er nemlig vanntett, og det er bare å tørke av vannet og kjøre videre.

Konseptet viderefører også Dacias satsting på å integrere brukerens mobil til bilen infotainment og datamaskin, som allerede er på plass i flere modeller. Så ja, det er kanskje greit med en vanntett mobil også.

En annen ting Dacia jobber med er noe kalt for YouClip, og dette betyr at de utvikler ekstrautstyr til bilene som enkelt kan klippes fast i bilen. Så se opp Skoda, dere har en ny utfordrer når det kommer til smarte løsninger.

- Annonse -

Og for å toppe det hele har Dacia utstyrt konseptet med et sentrert frontlys. Jepp, her har de droppet den tradisjonelle løsninger med to frontlykter. For som de sier; «hvorfor trenger man to, når man kan lage en som er mer en sterk nok».

Apropos smarte løsninger. Frontlykten kan faktisk plukkes av bilen og brukes som lommelykt! Ikke nok med det, for setetrekkene kan enkelt fjernes fra setene og deretter brukes som soveposer. Genialt!

Nevnte vi at bilen har firehjulsdrift?

Manifestet som helt klart bokser i lettvekstklassen har et karosseri som er av plast, og store deler av dette kommer fra et resirkulert materiale kalt Starkle. På innsiden har de også benyttet kork i dashbordet, så Dacia har tenkt miljø også når det kommer til selve bilen.

Så har vi hjulene, som ser ut som, vel, ingenting annet.

Konseptet er utstyrt med luftløse dekk som både haker ut boksene for miljø og kostander, og Dacia sier at ettersom man ikke kan punktere med disse vil de vare like lenge som selve bilen.

‒ Vi ønsker å bygge en rekke produkter som styrker vårt merkevareløfte, med fokus på det essensielle og tilpasse kjøretøyene våre for utendørsaktiviteter, sier Lionel Jaillet hos Dacia.

‒ Utover modellene våre jobber vi også med innovative funksjoner som matcher kundenes behov og livsstil enda tettere. Manifesto Concept er en «lab» for å prøve ut og klekke ut nye ideer. Denne bilen vil utvikle seg videre mens vi fortsetter å utforske! Så ikke gå glipp av de neste modellene ‒ de vil bli stadig smartere, stadig mer skreddersydd for utendørsaktiviteter og stadig mer Dacia!

Vi er imponert og ser fram til hva lille Dacia klarer å trylle fram ved neste korsvei, og da er det på tide å sjekke ut bildene av Dacia Manifesto Concept. Her er de:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her