Det er mye rart man kan lure på, og en ting er hvorfor vi i alle dager blir bilsyke. Svaret er uvante bevegelser, for hjernen, som er ikke programmert til å takle bevegelser vi opplever i en bil (eller båt og fly). Og hos ganske mange reagerer den da med mottiltak.
Sitter du for eksempel i en bil og leser noe, konkluderer hjernen med at du faktisk sitter i ro (som du jo gjør). Men det er ikke sikkert at balansesenteret mener det samme, og bestemmer seg for at du er i bevegelse (noe du jo strengt tatt også er). Og har du et følsomt balansesenter kan du raskt bli bilsyk på grunn av uenigheten mellom hjernen og balansesenteret.
Barn i utvikling takler dette dårligere enn voksne, og blir derfor raskere bilsyke. Og som de fleste barnefamiliene vet er det alt annet enn morsomt når kvalmen kommer og kaoset braker løs i baksetet. Men det er ikke bare barna.
Ifølge en tidligere undersøkelse gjort av Ford er to av tre personer disponert for å bli bilsyke, så dette er et utbredt problem som mange voksne også opplever.
Og framtiden lover heller ikke godt.
Nye ting som nettbrett, berøringsskjermer og mobiler gjør sitt til å forsterke problemet, og i framtiden blir også bilene enda mer selvkjørende. Det betyr igjen at vi ser enda mindre ut på veien (som hjelper mot bilsyken), og kommer til å fokusere enda mer på skjermene vi har rundt oss.
Resultatet kan til og med bli at sjåføren selv blir bilsyk.
Så det er på tide å gå til kamp mot dette.
En som for lengst har erklært krig mot bilsyken er Jaguar Land Rover (JLR), som allerede i 2018 var godt i gang med å utvikle løsninger som skal forhindre dette. De smarte hodene har jobbet med algoritmer som kalkulerer en slags «velvære-score» for hver eneste passasjer, og på den måte redusere bilsyken med hele 60 prosent.
Målet er at datamaskinen skal si ifra når det det er fare på ferde, slik at bilen selv kan iverksette mottiltak.
Utgangspunktet for britene har vært selvkjørende biler, og JLR har studert passasjerer i bilene som har sjekket epost. Deretter har de klart å kartlegge hvordan bilen skal kjøre for å motstå krangelen mellom hjernen og balansesenteret, og på den måte kan de programmere bilen til å kjøre på en mest mulig «riktig» måte.
«Velvære-scoren» kalkulerer hvor utsatt føreren og hver av passasjerene er for å føle seg bilsyk, og ved bruk av en biometrisk sensor registreres de fysiologiske signalene. Ved å kombinere dette med bevegelse og dynamiske data vil bilen vite ganske nøyaktig når en i bilen er på vei til å bli bilsyk ‒ faktisk før de vet det selv.
Nå har ekspertene implementert kunnskapen de har fått, og bidratt til den selvkjørende programvaren som framtidige biler kommer med.
Denne kunnskapen inkluderer 320.000 kilometer kjørt i simulator, for å beregne et sett med parametere for forbedret kjøredynamikk. Maskinopplæringen sørger for at bilen kan optimalisere sin kjørestil basert på data samlet inn fra hver eneste kilometer kjørt av den autonome bilflåten til Jaguar Land Rover.
Deretter kan teknologien brukes til å lære opp ethvert kjøretøy fra Jaguar og Land Rover til å kjøre autonomt, samtidig som de individuelle egenskapene til hver modell opprettholdes. Den vil altså skille mellom for eksempel ytelsen til en Jaguar og fremkommeligheten til en Land Rover.
Ved å benytte seg av det nye systemet kan akselerasjonen, bremsingen og kjørefeltposisjoneringen, alle faktorer som kan føre til bilsyke, optimaliseres for å unngå kvalme hos alle passasjerer. Kjøreinnstillingene endres hvert 10.millisekund, så her må systemet virkelig jobbe for lønna.
Dermed kan ingeniører utvikle avanserte førerassistenter (ADAS) som også tar høyde for bilsyke, og du kan dermed nyte en bok eller en film uten fare for å bli utsatt for bevegelsessyken i ganske nær framtid.
Og det er det nok mange som ser fram til.
Les også: