Smart #5 nærmer seg nå. (Fotos: Smart)

Smart #5 med god rekkevidde og rask lading

Det er på vei en storesøster av nye Smart, og igjen handler det om oddetall. Den nye, smart nok med 800V, er Smart #5.


Du tenker kanskje på biler som Forfour og Fortwo når du hører Smart, men det er det gamle merket. Det nye er styrt av både Mercedes og Geely, førstnevnte designer og sistnevnte produserer, så det er all grunn til å ha forventinger når nye Smart lanserer nye modeller. 

De to som allerede er på plass er #1 og #3, nummer én og tre, og de følger linjen med introduksjonen av #5. 

-->
Dette blir den første mellomstore SUV-modellen til merket, og dermed også den største i familien. Og som du skal få lese står den ikke tilbake for elbiler fra andre merker. 

– Vi er stolte av å lansere smart #5 som vår første mellomstore familie-SUV noensinne i Europa, bygget på en avansert 800V-plattform for overlegen effektivitet og ytelse, sier Dirk Adelmann, administrerende direktør i smart Europe.

– Som vår mest allsidige modell til dags dato, kombinerer smart #5 rekkevidde, brukervennlighet og fremtidssikker teknologi. Denne milepælen viser innovasjon og ekspertise innen ingeniørteamet vårt.

Smart holder en jevn takt nå som de er i gang med andre generasjon elbiler, og #5 blir den tredje modellen på tre år. Den største byr selvsagt på enda mer plass, og er altså basert på en 800-volts plattform. Det gir fordeler både for ladingen og rekkevidden. 

I tillegg er det altså Mercedes som har designet bilen, noe som bør gi både god komfort og et romslig interiør.

Bilmerket sier at inngangsmodellen, den smarte #5 Pro, er utstyrt med et 76 kWh batteri, og tilbyr avanserte komfortfunksjoner, et panoramisk halotak, sømløs tilkobling og førerassistentsystemer. 

Fra #5 Pro+ og utover drives alle modellene av et batteri på 100 kWh som er bygget på en avansert 800-volts plattform, som leverer en rekkevidde på opptil 590 kilometer. 

Ladingen 10-80 prosent er opplyst til raske 18 minutter, og #5 byr også på firehjulsdrift, en ekstra bred dobbel OLED sentralskjerm og en energieffektiv varmepumpe.

Bilen er også tilgjengelig med Vehicle-to-Load-strømuttak med 230V, og det er jo smart når man først er ute på en skikkelig tur. 

For her er det også en utgave kalt #5 Summit Edition designet for eventyr, og i tillegg til firehjulsdrift og terrengforbedringer har den et elektrisk tilhengerfeste, en takplattform og sidestige. 

Både Summit og Pulse-linjen har fem terrengfokuserte moduser, Adaptive, Sand, Snow, Mud og Rock, og begge utgavene klarer 0-100 km/t på habile 4,9 sekunder.

Dette er en ganske stor Smart, og med 4,70 meter er den faktisk litt større enn Volkswagen ID.4, og med en akselavstand på 2,90 meter bør det være greit med plass på innsiden. 

Der finner man også oppbevaringsløsninger som inkluderer 34 rom, en 72-liters opplyst front og en romslig lastekapasitet på opptil 1.530 liter. En annen smart løsning er at det er mulig å forvandle cockpiten til et komfortabelt hvile- og soveområde.

I tillegg til mye komfort og teknologi kan #5 også skryte av ting som en elektrisk solskjerm, LED-leselys i flystil og 256-farger ambient belysning.

Det er også et 25,6-tommers Augmented Reality (AR) head-up-skjerm, en 10,25-tommers digital full HD-instrumentklynge og to 13-tommers OLED-senter- og passasjerskjermer. 

De har flikket videre på den AI-støttede stemmekontrollen, som sammen med den nye avataren, Leo, gir veiledning og håndfri kontroll av en rekke kjøretøyfunksjoner. 

Et oppgradert operativsystem åpner også før å strømme video i bilen, og grafikken på skjermene bør flyte svært bra ettersom Smart bruker Unreal 3D-motor hentet fra spillverden. 

Sjekk dette:

Lyd er viktig, og Smart #5 dunker til med et Sennheiser Signature Sound System, med 20 høyttalere i Premium-utgavene. Smart sier at i kombinasjon med løftehøyttaleren på dashbordet og synkronisert omgivelsesbelysning løfter lydsystemet hver reise. 

Det bør ikke stå på effekten, for den lyder på 1.190 watt, og det bør heller ikke stå på surrounden, her er det et  fullt 7.1.4 Dolby Atmos-oppsett. 

Smart #5 er også utstyrt med en rekke sikkerhetsfunksjoner, og førerassistentsystemet har også fått seg et løft. Elbilen kommer også med ting som smart Pilot Assist og Adaptive Cruise Control med Stop & Go og Highway Assist (HWA). 

Smart #5 skal rulles ut fra 24. april, med Tyskland som det første landet. Der er startprisen satt til 45.900 euro, noe som betyr at den akkurat passerer momsgrensen på 500.000 kroner her i Norge. 

Nå er ikke de norske prisene offentliggjort, så vi får se hva den tredje Smart-modellen faktisk lander på.

Her er flere bilder:

Les også:

Hva tenker du