Du tenker kanskje på biler som Forfour og Fortwo når du hører Smart, men det er det gamle merket. Det nye er styrt av både Mercedes og Geely, førstnevnte designer og sistnevnte produserer, så det er all grunn til å ha forventinger når nye Smart lanserer nye modeller.
De to som allerede er på plass er #1 og #3, nummer én og tre, og de følger linjen med introduksjonen av #5.
Smart holder en jevn takt nå som de er i gang med andre generasjon elbiler, og #5 blir den tredje modellen på tre år. Den største byr selvsagt på enda mer plass, og er altså basert på en 800-volts plattform. Det gir fordeler både for ladingen og rekkevidden.
I tillegg er det altså Mercedes som har designet bilen, noe som bør gi både god komfort og et romslig interiør.
Bilmerket sier at inngangsmodellen, den smarte #5 Pro, er utstyrt med et 76 kWh batteri, og tilbyr avanserte komfortfunksjoner, et panoramisk halotak, sømløs tilkobling og førerassistentsystemer.
Lyd er viktig, og Smart #5 dunker til med et Sennheiser Signature Sound System, med 20 høyttalere i Premium-utgavene. Smart sier at i kombinasjon med løftehøyttaleren på dashbordet og synkronisert omgivelsesbelysning løfter lydsystemet hver reise.
Det bør ikke stå på effekten, for den lyder på 1.190 watt, og det bør heller ikke stå på surrounden, her er det et fullt 7.1.4 Dolby Atmos-oppsett.
Smart #5 er også utstyrt med en rekke sikkerhetsfunksjoner, og førerassistentsystemet har også fått seg et løft. Elbilen kommer også med ting som smart Pilot Assist og Adaptive Cruise Control med Stop & Go og Highway Assist (HWA).
Smart #5 skal rulles ut fra 24. april, med Tyskland som det første landet. Der er startprisen satt til 45.900 euro, noe som betyr at den akkurat passerer momsgrensen på 500.000 kroner her i Norge.
Nå er ikke de norske prisene offentliggjort, så vi får se hva den tredje Smart-modellen faktisk lander på.
Her er flere bilder:
Les også: