Elbilene har kanskje vunnet kampen mot hydrogenbiler, men over hos de største på veiene har fortsatt hydrogen store fordeler kontra batterielektrisk.
En utfordring med store lastebiler som skal dekke store avstander er rekkevidden, og de batterielektriske trenger enorme batteripakker i tillegg til at ladetiden selvsagt er langt større enn det å fylle opp dieselbilene.
Hydrogentankene fylles dog like raskt som dieseltanken, og brenselcellebiler trenger ikke heller store batteripakker for å få lang rekkevidde. Så det er ikke så rart at flere lastebilmerker satser på hydrogendrift.
Et av disse er Mercedes-Benz, som nå har klar to prototyper av neste generasjons brenselcellelastebiler som går gjennom krevende tester. De to er altså neste trinn i utviklingen av Mercedes GenH2 Truck.

Den neste generasjonen er kommet så langt at stjernemerket allerede har sendt de på krevende tester på sveitsiske alpeveier, og her møtte bilene snø og kulde og utfordrende terreng med bratte bakker. Mercedes sier at testen har gitt de verdifull innsikt under realistiske ekstreme forhold.
– For videreutviklingen av vår Mercedes-Benz GenH2 Truck bygger vi sømløst på erfaringene fra den første prototypegenerasjonen og er derfor i stand til å teste den forbedrede teknologien under ekstreme forhold helt fra begynnelsen, forklarer Rainer Müller-Finkeldei, leder for Mercedes-Benz Trucks Product Engineering.
– Med en maksimal høyde på mer enn 2.000 meter over havet og en stigning på 600 meter ga ruten over Simplon-passet gode forhold for å teste samspillet mellom brenselcellesystemet og andre forbedrede komponenter. De vellykkede testene har understreket potensialet og påliteligheten til GenH2 Trucks, selv under krevende forhold.
Mer eksakt så fikk tyskerne testet samspillet mellom alle essensielle komponenter intensivt, inkludert brenselcellen, høyspentbatteriet, e-akselen, tanksystemet og termisk styring.
Videre forklarer de at det var et spesielt fokus på bruken av Predictive Powertrain Controls-systemet, den topografiavhengige cruisekontrollen. Målet var å bruke batteriet i kombinasjon med brenselcellen effektivt, både med tanke på fremdrift og til regenerering ved nedoverbakke.
Lastebilene hadde en totalvekt opp mot 40 tonn i de to ukene de ble testet, og tilbakela formidable 6.500 kilometer og krysset fjellveier med en samlet stigning på 83.000 meter.
Spesielt utfordrende var de cirka 20 km lange opp- og nedoverbakker med stigninger på 10 til 12 prosent, med en total avstand på 1.600 kilometer.

Brenselcellebilene ble fylt opp via en mobil hydrogentankstasjon fra Air Products, som ble satt opp på testbasen i Valais, forklarer Mercedes.
Det er ikke bare lastebilmerkene som har troen på hydrogendrift, og i fjor godkjente tyske myndigheter en svær pakke på 226 millioner euro EU-midler som Daimler Truck skal bruke til utvikling, småskala produksjon og kundedistribusjon med drift og vedlikehold av 100 brenselcellebiler.
EU har selv et hydrogenprogram som tar sikte på å utvikle hele verdikjeden som dermed legger til rette for serieproduksjon av hydrogendrevne lastebiler.
Mercedes sier at den andre generasjonen nå nærmer seg, og at de første er forventes å gå i drift hos ulike kunder fra slutten av 2026.
Les også: