Elbilene har kanskje vunnet kampen mot hydrogenbiler, men over hos de største på veiene har fortsatt hydrogen store fordeler kontra batterielektrisk.
En utfordring med store lastebiler som skal dekke store avstander er rekkevidden, og de batterielektriske trenger enorme batteripakker i tillegg til at ladetiden selvsagt er langt større enn det å fylle opp dieselbilene.
Den neste generasjonen er kommet så langt at stjernemerket allerede har sendt de på krevende tester på sveitsiske alpeveier, og her møtte bilene snø og kulde og utfordrende terreng med bratte bakker. Mercedes sier at testen har gitt de verdifull innsikt under realistiske ekstreme forhold.
– For videreutviklingen av vår Mercedes-Benz GenH2 Truck bygger vi sømløst på erfaringene fra den første prototypegenerasjonen og er derfor i stand til å teste den forbedrede teknologien under ekstreme forhold helt fra begynnelsen, forklarer Rainer Müller-Finkeldei, leder for Mercedes-Benz Trucks Product Engineering.
– Med en maksimal høyde på mer enn 2.000 meter over havet og en stigning på 600 meter ga ruten over Simplon-passet gode forhold for å teste samspillet mellom brenselcellesystemet og andre forbedrede komponenter. De vellykkede testene har understreket potensialet og påliteligheten til GenH2 Trucks, selv under krevende forhold.
Mer eksakt så fikk tyskerne testet samspillet mellom alle essensielle komponenter intensivt, inkludert brenselcellen, høyspentbatteriet, e-akselen, tanksystemet og termisk styring.
Brenselcellebilene ble fylt opp via en mobil hydrogentankstasjon fra Air Products, som ble satt opp på testbasen i Valais, forklarer Mercedes.
Det er ikke bare lastebilmerkene som har troen på hydrogendrift, og i fjor godkjente tyske myndigheter en svær pakke på 226 millioner euro EU-midler som Daimler Truck skal bruke til utvikling, småskala produksjon og kundedistribusjon med drift og vedlikehold av 100 brenselcellebiler.
- Ja, dette er en ekte bil
- Nei, steinsprut er ikke et særnorsk problem
- Toyota GR Yaris – en skikkelig kruttønne