MG har på gang en ny S5 basert på samme plattform som MG 4. (Fotos: MG)

Ny MG S5 på vei

MGs nye elbil kommer i tre rekkevidde-utgaver.


Etter at MG relanserte seg som et mer elektrisk merke har de virkelig stått på, og her hjemme finnes det nå faktisk rundt 20.000 elbiler fra det britiske merket. 

Den elektriske fanebæreren har vært den elektriske ZS-utgaven, men også MG 4 og Marvel R har vært en stor suksess i Norge. 

-->
I tillegg kan MG lokke med MG 5 og den sportslige Cyberster, og nå melder de en ny S5 som ifølge MG selv er designet for å nå nye standarder i det helelektriske SUV-segmentet.

MG S5 blir tilgjengelig i Storbritannia fra neste måned, og deretter skal den sette kurs for resten av det europeiske markedet. Britene melder tre utgaver, S5 EV SE Standard Range, MG S5 EV SE Long Range og flaggskipet MG S5 EV Trophy Long Range.

En viktig grunn for suksessen til MG er prisen, og S5 følger dette opp og starter på 28.495 pund i hjemlandet, noe som i skrivende stund er 333.000 kroner. Godt utstyrte Trophy Long Range starter på 33.495 – 455.000 kroner. Hva norske priser blir vet vi ikke. 

– MG S5 EV er en avansert, fornøyelig og raffinert EV (elbil), sier David Allison, leder for produkt og planlegging for MG Motor UK.

– MGs avanserte og dedikerte EV-plattform har blitt ytterligere forbedret for å skape en virkelig romslig, praktisk og elegant kupéopplevelse for denne helt nye MG-SUVen. I mellomtiden stiger teknologitilbudet fremover med introduksjonen av iSmart og MG Pilot Custom, et attraktivt layout med to skjermer, fem kjøremoduser, Five-Link bakfjæring med Continental EV-system som er skreddersydd.

– Den bakhjulsdrevne MGS5 EV har svært responsive og engasjerende kjøreegenskaper, som sømløst kombinerer sportslighet med utmerket rekkevidde samt hurtiglading og et utvalg av to batterier. Det er vår mest overbevisende og komplette EV så langt, og presterer sterkt på alle arenaer.

Bilen er basert på MG Modular Scalable Platform og skal ha plass til fire voksne med et 453 liter standard bagasjerom. Med setene slått ned øker dette 1.441 liter. 

På innsiden er det en sentralt plassert 12,8-tommers HD-berøringsskjerm som har fått ny grafikk og enda raskere responstider og trådløs tilkobling til Apple CarPlay og Android Auto, og det er også en 10,25-tommers digital skjerm foran føreren. 

Nevnte iSmart åpner for å ting som å lokalisere bilen på parkeringsplassen og ikke minst forhåndsstarte klimakontrollen, og her er det også mulig å lage reiseplaner i forkant og sjekke ting som batteriladestatus og dekktrykk. 

S5 er selvsagt utstyrt med MG Pilot med sine førerassistenter, og her er det også en unik MG Pilot Custom som åpner for å tilpasse og lagre funksjoner. 

I likhet med MG 4 er den satt sammen på MSP-plattformen, og dette åpner for bakhjulsdrift med 47:53 vektfordeling og et drivverk som yter 170 kW/231 hk og 350 Nm. SE Long Range klarer 0-100 km/t på 6,3 sekunder.

Her er det også fem kjøremoduser å velge mellom, Normal, Sport, Comfort, Snow og Custom, og rekkevidden får seg også et løft med nye løsninger som reduserer rullemotstanden.

Det minste batteriet er på 49 kWh for SE Standard Range og det store er på 64 kWh for SE Long Range og Trophy Long Range. MG opplyser at batteriet på 64 kWh gir en kombinert kjørerekkevidde på 480 kilometer for SE Long Range og 463 kilometer for Trophy Long Range. 

Ladeytelse for begge batteriene fra 10 til 80 prosent på 28 minutter, og toppeffekten er på 120 kW for 49 kWh og 139 kW for det store batteriet. 

Les også:

Hva tenker du