Dekkene får kjørt seg i vårsmeltingen. (Fotos: Nokian)

Vårens verste eventyr –⁠ slik tar du vare på dekkene

Sand og grus, stein og hull, det går hardt utover hjulene om våren. Her er ekspertens tips.


Dekkprodusent Nokian sier det greit – hver vår forvandler frostskader nordiske veier til humpete hinderløyper. Resultatet er dekk- og felgskader, inkludert punkteringer, kutt, kul på sideveggen, bøyde hjul og hjulstillingsproblemer. 

Og Nokian advare om at klimaendringer sannsynligvis vil forverre veiskadeproblemene i fremtiden.

-->
Utfordringene er at telehiv og hull i veien oppstår av at vann trenger gjennom små porer i asfalten og dypere ned i veibanen. Når temperaturen synker og vannet fryser ekspanderer det og forårsaker frostskader, forklarer Nokian.

De viser også til at klimaforskere tror at det blir mer uforutsigbare vintre med svært svingende temperaturer i framtiden, og ifølge Miljødirektoratet akselerer utviklingen av klimaendringer forringelsen av veier og øker behovet og kostnadene for vedlikehold.

NAF har også pekt på at klimasikringen av veiene må trappes opp, og at forfallet bare på fylkesveiene vil koste mer enn 100 milliarder kroner å hente inn. 

Og det er mer dårlig nytt for hjulene.

Med inntoget av elbilene og de populære SUV-modellene er også vektsnittet på vei opp, og for eksempel er elbiler generelt tyngre grunnet store batteripakker som veier mange hundre kilo. 

Dette øker utfordringene med frostskader, forklarer Kjetil Røssel Produktsjef i Nokian Dekk.

– Etter hvert som gjennomsnittsstørrelsen og vekten på biler øker, blir dekkets motstand mot støtskader enda viktigere, sier han.

– Når en tung SUV eller elbil treffer et skarpt hull, er kraften større, og risikoen for skade er høyere. Dette er noe vi tar hensyn til under utvikling av dekk. På en annen side ruller også større dekk lettere over hullene.

Dekkprodusenter tar altså høyde for alt dette og tar i bruk teknologier og løsninger som skal takle hull enda bedre, og Nokian Tyres legger for eksempel til aramidfibre i gummiblandingen de bruker i sideveggen til sine SUV- og varebildekk. Dette er noe som brukes av romfarts- og forsvarsindustrien. 

Nokian sier at dette gir fibrene i dekk en eksepsjonell holdbarhet og punkteringsmotstand. 

– Nokian Tyres Aramid Sidewall Teknologi har vært svært vellykket når det gjelder å forhindre dekkskader, sier Røssel.

Selv om uflaks – i form av et skarpt hull – kan ramme oss alle, er det et par ting sjåfører kan gjøre for å minimere risikoen for dekkskader om våren, forklarer Røssel.

– Å holde god avstand til andre biler hjelper deg med å oppdage veiskader og reagere i tide, sier han. 

– Noen råder at du bør øke hastigheten når du nærmer deg et hull, men det anbefales ikke, legger han til.

Nokian peker på at tilstrekkelig lufttrykk vil bidra til å holde dekket intakt hvis du kjører inn i et hull, og nå som våren er i anmarsj anbefaler de bilistene til å sjekke om trykket lever opp til bilprodusentens anbefaling.

Mønsterdybden påvirker også dekkets holdbarhet. 

– Et slitt dekk har mindre gummi som beskytter det og går dermed lettere i stykker enn et nytt, forklarer Røssel.

Minimum mønsterdybde er 3 mm for vinterdekk og 1,6 mm for sommerdekk, men de sikkerhetsforbedrende funksjonene reduseres for både vinter- og sommerdekk rundt 4 mm, opplyser Nokian, som gir oss disse tipsene for skadede vårveier:

  • Hold avstand til andre biler for bedre reaksjonstid
  • Ha tilstrekkelig lufttrykk
  • Sjekk at dekkenes mønsterdybde er godt over det tillatte minimumet
Les også:

Hva tenker du