Dekkprodusent Nokian sier det greit – hver vår forvandler frostskader nordiske veier til humpete hinderløyper. Resultatet er dekk- og felgskader, inkludert punkteringer, kutt, kul på sideveggen, bøyde hjul og hjulstillingsproblemer.
Og Nokian advare om at klimaendringer sannsynligvis vil forverre veiskadeproblemene i fremtiden.
Med inntoget av elbilene og de populære SUV-modellene er også vektsnittet på vei opp, og for eksempel er elbiler generelt tyngre grunnet store batteripakker som veier mange hundre kilo.
Dette øker utfordringene med frostskader, forklarer Kjetil Røssel Produktsjef i Nokian Dekk.
Nokian peker på at tilstrekkelig lufttrykk vil bidra til å holde dekket intakt hvis du kjører inn i et hull, og nå som våren er i anmarsj anbefaler de bilistene til å sjekke om trykket lever opp til bilprodusentens anbefaling.
Mønsterdybden påvirker også dekkets holdbarhet.
– Et slitt dekk har mindre gummi som beskytter det og går dermed lettere i stykker enn et nytt, forklarer Røssel.
Minimum mønsterdybde er 3 mm for vinterdekk og 1,6 mm for sommerdekk, men de sikkerhetsforbedrende funksjonene reduseres for både vinter- og sommerdekk rundt 4 mm, opplyser Nokian, som gir oss disse tipsene for skadede vårveier:
- Hold avstand til andre biler for bedre reaksjonstid
- Ha tilstrekkelig lufttrykk
- Sjekk at dekkenes mønsterdybde er godt over det tillatte minimumet
- Ja, dette er en ekte bil
- Nei, steinsprut er ikke et særnorsk problem
- Toyota GR Yaris – en skikkelig kruttønne