Dette er en herlig bil, og den er elektrisk. (Foto: eLife Nordic)

Svenskene har laget en elektrisk hotrod

Det er åpenbart mulig å bygge om alt av biler til elektrisk drift, for under kommende eCarExpo i Stockholm dukker den opp en spesiell hotrod.


Hotrod’ene er sterkt ombygde biler, typisk gamle klassiskere, som gjerne kjennetegnes av digre motorer. Tar man bort den så er det ikke bilen så veldig hotrod.

Men selv slike biler kan gjøres elektrisk, det viser de svenske ombyggerne Sir M. Disse er elektriske ombyggere, og har tidligere gjort klassikere som Volkswagen Karmann Ghia, Saab Sonett, Delorean, Porsche og Land-Rover om til elbiler.

-->
Nå har de kastet seg over en Ford 32, en 5-vindus coupé hotrod, og satt inn en elektrisk motor. 

– Elektrisk konvertering lar entusiastbiler også fungere i hverdagen uten å måtte bekymre seg for reparasjoner, sier Markus Sörlin som driver Sir M.

– Klassiske biler har mye følelse som ikke bare sitter i motoren. Det er alt fra dufter til følelsen av setene og hvordan du sitter.

Han forteller at mange av kundene som henvender seg til ombyggerne sier at de ønsker seg en entusiastbil, en klassiker, som de kan bruke i hverdagen. 

– Gamle drivlinjer er nettopp det, gamle, med alt som betyr ting som kan gå i stykker. Det er alltid litt spennende å se om du kommer dit..., sier Sörlin.

– Når vi bytter ut alt med en helt ny elektrisk drivlinje, byttes stort sett alle bevegelige deler. Og med en elektrisk motor får du fantastisk driftssikkerhet. Foruten hele miljøaspektet og fraværet av oljepytter på garasjegulvet.

Flere av bilene de nå bygger om brukes gjennom hele året, noe som ifølge den svenske bilbyggeren er ganske utenkelig for biler med en original drivlinje.

Men det siste og svært så spesielle kunstverket er faktisk ikke en ombygd bil, men en helt ny en: En Ford 1932 replika hotrod – fullstendig ombygd for elektrisk drift fra grunnen av. 

Batteriene er plassert lavt for et godt tyngdepunkt, og har direktedrift på bakakselen gjennom en vinklet differensial. Batteriet er på 66 kWh og motoren er på 90 kW. 

Bilen har alle moderne elbilfunksjoner inkludert bremseenergiregenerering.

– Vi bygget bilen for en kvinne som vil ha en Ford 32 hotrod som hverdagsbil, påpeker Sörlin.

Men dette er ikke billig, og selskapet sier at de som har en eksisterende bil og vil ha den omgjort til elektrisk kan forvente at den koster rundt 500.000 svenske kroner.

– Selv om det er mye penger, bør det settes i forhold til en vanlig elbil eller hva det koster i det lange løp å eie en tradisjonell entusiastbil, påpeker Sörlin.

– Her får kunden en kombinasjon av driftssikkerhet, driftsøkonomi og en bil som er helt unik.

Bilen finner veien til årets Stockholm-utgave av eCarExpo, og den arrangeres 4.-6. april.

Les også:

Hva tenker du