Slutt på ultraeksklusive Bugatti-klokker


Vi kan vel si at tiden har rent ut for samarbeidet som har gitt verden noen helt eksepsjonelle og svindyre klokker.

Ja, det finnes en klokke-menighet her i verden, og denne er svært så opptatt av spesielle og eksklusive klokker. Det er ganske så vanlig å bruke beløp som runder 100.000-klassen på en klokke, og mantraet er; jo dyrere klokke jo bedre er kjøpet.

For jo mer eksklusiv en klokke er, jo mer stiger den i verdi.

Og det finnes svindyre serier.

Noen av de mest eksklusive kan vi takke en bilprodusent for. Nærmere bestemt en superbilprodusent kalt Bugatti.

Det franske merket inngikk nemlig i 2004 et samarbeid med et ferskt fransk klokkeselskap som på den tiden hadde store ambisjoner, Parmigiani Fleurier.

PF ble dannet så sent som i 1996, så samarbeidet med Buggati utgjør en stor del av historien til selskapet.

Og det ga frukter i form av noe helt eksepsjonelle urverk, og du kan bare glemme slike «vanlige» runde klokker som sitter rundt håndleddene.

Vi snakker om noe helt spesielt her.

I 2006 kom den første inspirert av Bugattis superbiler. Bugatti Type 370 var klokkeverdens svar på Bugatti Veyron 16.4, og begge to var intet mindre enn en revolusjon da de kom.

Da Type 370 ble introdusert ble den kalt en motorblokk på håndleddet, og var verdens første klokke med tversgående urverk. PF brukte intet mindre enn fem år på å utvikle mesterverket, som består av 374 deler og hvor mer enn 50 spesialister var med på utviklingen.

Slik har du aldri sett en klokke før, har du?

Klokken var altså i likhet med Veyron med en sensasjon, og prisen står også i stil med en Bugatti ‒ 2,4 millioner kroner må du ut med i dag.

Urmakerne har fulgt opp med flere modeller.

Bugatti Super Sport var neste ut og er inspirert av Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, og den koster ganske så eksakt 2 millioner kroner.

Ja, også denne er svært så spesiell, og hadde den sittet rundt håndleddet ditt ville du garantert fått noen spørsmål om hva det er for noe.

Den siste i den supereksklusive rekken kom i 2016 og heter Type 390, og nå var inspirasjonen den ville Bugatti Chiron. Prisen har du sikkert ikke lyst å vite, men vi opplyser den likevel ‒ 2,7 millioner kroner.

Bugatti utviklet en ny konfigurator da de introduserte Chiron, slik at alle eksemplarene faktisk er unike biler.

Parmigiani Fleurier ville ikke være dårligere, så Type 390 består av over 80 komponenter ‒ hvor nesten alle kan tilpasses. Så ingen Type 390 er heller lik hverandre.

Og vi må jo si at også både bilen og klokken er noen imponerende håndverk.

Men dessverre blir dette det siste vi får i denne Bugatti-serien, for nå går de to produsentene hver sin vei.

‒ Dette partnerskapet har vært veldig spesielt, ikke på grunn av tidsperspektivet, men på grunn av den konstante utviklingen. For det å være kreativ og vellykket over en så lang tid, det er ganske bemerkelsesverdig, sier Bugattis president Stephan Winkelmann.

‒ Nå var vi begge enige om at det var på tide å lete etter nye utfordringer, og vi vil få plass til nye partnerskap. Vi vil imidlertid takke Parmigiani Fleurier for de siste 15 årene, og de vil for alltid være en del av Bugatti-historien.

Davide Traxler, administrerende direktør i Parmigiani Fleurier, legger til:

‒ Samarbeidet har inspirert oss til mange horologiske utviklinger og mekaniske sensasjoner, og nå skal vi fokusere på nye klokke-felt. Vi takker for samarbeid og ønsker dem lykke til videre.

Tiden har altså løpt fra samarbeidet, men en ting er sikkert ‒ det var moro så lenge det varte. For maken til klokker har verden knapt sett.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Bugatti med ny superbil

Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)

Les mer om:

Nyheter