- Annonse -
HjemNyheterSlutt på ultraeksklusive Bugatti-klokker

Slutt på ultraeksklusive Bugatti-klokker

Vi kan vel si at tiden har rent ut for samarbeidet som har gitt verden noen helt eksepsjonelle og svindyre klokker.

Ja, det finnes en klokke-menighet her i verden, og denne er svært så opptatt av spesielle og eksklusive klokker. Det er ganske så vanlig å bruke beløp som runder 100.000-klassen på en klokke, og mantraet er; jo dyrere klokke jo bedre er kjøpet.

- Annonse -

For jo mer eksklusiv en klokke er, jo mer stiger den i verdi.

Og det finnes svindyre serier.

Noen av de mest eksklusive kan vi takke en bilprodusent for. Nærmere bestemt en superbilprodusent kalt Bugatti.

Det franske merket inngikk nemlig i 2004 et samarbeid med et ferskt fransk klokkeselskap som på den tiden hadde store ambisjoner, Parmigiani Fleurier.

- Annonse -

PF ble dannet så sent som i 1996, så samarbeidet med Buggati utgjør en stor del av historien til selskapet.

Og det ga frukter i form av noe helt eksepsjonelle urverk, og du kan bare glemme slike «vanlige» runde klokker som sitter rundt håndleddene.

Vi snakker om noe helt spesielt her.

I 2006 kom den første inspirert av Bugattis superbiler. Bugatti Type 370 var klokkeverdens svar på Bugatti Veyron 16.4, og begge to var intet mindre enn en revolusjon da de kom.

- Annonse -

Da Type 370 ble introdusert ble den kalt en motorblokk på håndleddet, og var verdens første klokke med tversgående urverk. PF brukte intet mindre enn fem år på å utvikle mesterverket, som består av 374 deler og hvor mer enn 50 spesialister var med på utviklingen.

Slik har du aldri sett en klokke før, har du?

Klokken var altså i likhet med Veyron med en sensasjon, og prisen står også i stil med en Bugatti ‒ 2,4 millioner kroner må du ut med i dag.

Urmakerne har fulgt opp med flere modeller.

Bugatti Super Sport var neste ut og er inspirert av Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, og den koster ganske så eksakt 2 millioner kroner.

Ja, også denne er svært så spesiell, og hadde den sittet rundt håndleddet ditt ville du garantert fått noen spørsmål om hva det er for noe.

Den siste i den supereksklusive rekken kom i 2016 og heter Type 390, og nå var inspirasjonen den ville Bugatti Chiron. Prisen har du sikkert ikke lyst å vite, men vi opplyser den likevel ‒ 2,7 millioner kroner.

Bugatti utviklet en ny konfigurator da de introduserte Chiron, slik at alle eksemplarene faktisk er unike biler.

Parmigiani Fleurier ville ikke være dårligere, så Type 390 består av over 80 komponenter ‒ hvor nesten alle kan tilpasses. Så ingen Type 390 er heller lik hverandre.

Og vi må jo si at også både bilen og klokken er noen imponerende håndverk.

Men dessverre blir dette det siste vi får i denne Bugatti-serien, for nå går de to produsentene hver sin vei.

‒ Dette partnerskapet har vært veldig spesielt, ikke på grunn av tidsperspektivet, men på grunn av den konstante utviklingen. For det å være kreativ og vellykket over en så lang tid, det er ganske bemerkelsesverdig, sier Bugattis president Stephan Winkelmann.

‒ Nå var vi begge enige om at det var på tide å lete etter nye utfordringer, og vi vil få plass til nye partnerskap. Vi vil imidlertid takke Parmigiani Fleurier for de siste 15 årene, og de vil for alltid være en del av Bugatti-historien.

Davide Traxler, administrerende direktør i Parmigiani Fleurier, legger til:

‒ Samarbeidet har inspirert oss til mange horologiske utviklinger og mekaniske sensasjoner, og nå skal vi fokusere på nye klokke-felt. Vi takker for samarbeid og ønsker dem lykke til videre.

Tiden har altså løpt fra samarbeidet, men en ting er sikkert ‒ det var moro så lenge det varte. For maken til klokker har verden knapt sett.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Bugatti med ny superbil

Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)
- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her