- Annonse -
HjemNyheterSlutt på ultraeksklusive Bugatti-klokker

Slutt på ultraeksklusive Bugatti-klokker

Vi kan vel si at tiden har rent ut for samarbeidet som har gitt verden noen helt eksepsjonelle og svindyre klokker.

Ja, det finnes en klokke-menighet her i verden, og denne er svært så opptatt av spesielle og eksklusive klokker. Det er ganske så vanlig å bruke beløp som runder 100.000-klassen på en klokke, og mantraet er; jo dyrere klokke jo bedre er kjøpet.

- Annonse -

For jo mer eksklusiv en klokke er, jo mer stiger den i verdi.

Og det finnes svindyre serier.

Noen av de mest eksklusive kan vi takke en bilprodusent for. Nærmere bestemt en superbilprodusent kalt Bugatti.

Det franske merket inngikk nemlig i 2004 et samarbeid med et ferskt fransk klokkeselskap som på den tiden hadde store ambisjoner, Parmigiani Fleurier.

- Annonse -

PF ble dannet så sent som i 1996, så samarbeidet med Buggati utgjør en stor del av historien til selskapet.

Og det ga frukter i form av noe helt eksepsjonelle urverk, og du kan bare glemme slike «vanlige» runde klokker som sitter rundt håndleddene.

Vi snakker om noe helt spesielt her.

I 2006 kom den første inspirert av Bugattis superbiler. Bugatti Type 370 var klokkeverdens svar på Bugatti Veyron 16.4, og begge to var intet mindre enn en revolusjon da de kom.

- Annonse -

Da Type 370 ble introdusert ble den kalt en motorblokk på håndleddet, og var verdens første klokke med tversgående urverk. PF brukte intet mindre enn fem år på å utvikle mesterverket, som består av 374 deler og hvor mer enn 50 spesialister var med på utviklingen.

Slik har du aldri sett en klokke før, har du?

Klokken var altså i likhet med Veyron med en sensasjon, og prisen står også i stil med en Bugatti ‒ 2,4 millioner kroner må du ut med i dag.

Urmakerne har fulgt opp med flere modeller.

Bugatti Super Sport var neste ut og er inspirert av Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, og den koster ganske så eksakt 2 millioner kroner.

Ja, også denne er svært så spesiell, og hadde den sittet rundt håndleddet ditt ville du garantert fått noen spørsmål om hva det er for noe.

Den siste i den supereksklusive rekken kom i 2016 og heter Type 390, og nå var inspirasjonen den ville Bugatti Chiron. Prisen har du sikkert ikke lyst å vite, men vi opplyser den likevel ‒ 2,7 millioner kroner.

Bugatti utviklet en ny konfigurator da de introduserte Chiron, slik at alle eksemplarene faktisk er unike biler.

Parmigiani Fleurier ville ikke være dårligere, så Type 390 består av over 80 komponenter ‒ hvor nesten alle kan tilpasses. Så ingen Type 390 er heller lik hverandre.

Og vi må jo si at også både bilen og klokken er noen imponerende håndverk.

Men dessverre blir dette det siste vi får i denne Bugatti-serien, for nå går de to produsentene hver sin vei.

‒ Dette partnerskapet har vært veldig spesielt, ikke på grunn av tidsperspektivet, men på grunn av den konstante utviklingen. For det å være kreativ og vellykket over en så lang tid, det er ganske bemerkelsesverdig, sier Bugattis president Stephan Winkelmann.

‒ Nå var vi begge enige om at det var på tide å lete etter nye utfordringer, og vi vil få plass til nye partnerskap. Vi vil imidlertid takke Parmigiani Fleurier for de siste 15 årene, og de vil for alltid være en del av Bugatti-historien.

Davide Traxler, administrerende direktør i Parmigiani Fleurier, legger til:

‒ Samarbeidet har inspirert oss til mange horologiske utviklinger og mekaniske sensasjoner, og nå skal vi fokusere på nye klokke-felt. Vi takker for samarbeid og ønsker dem lykke til videre.

Tiden har altså løpt fra samarbeidet, men en ting er sikkert ‒ det var moro så lenge det varte. For maken til klokker har verden knapt sett.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Bugatti med ny superbil

Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)
- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her