- Annonse -
HjemNyheterHer er verdens dyreste bil

Her er verdens dyreste bil

Bugatti har laget en bil som koster 100 millioner kroner ‒ før skatt og avgifter. Og med 16 sylindre!

Vi vet alle at det kan både være utfordrende og forpliktende å feire jubileum. Bugatti er inne i et slik nå, for i 2019 runder de nemlig 110 år.

- Annonse -

Og når du heter Bugatti forplikter det nok litt ekstra, men produsenten gjør da heller ikke noe for å dempe forventningene.

De gjør faktisk det motsatte. For hvorfor ikke lage verdens dyreste bil?

Bilen er døpt «La Voiture Noire», og hedrer en legendarisk bil som grunnlegger Ettori Bugatti eide selv.

- Annonse -

Førkrigsmodellen Bugatti Type 57 Atlantic er ansett som verdens dyreste veteranbilmodell, og det ble kun laget fire slike biler.

Tre av disse har overlevd til i dag, mens den fjerde ‒ den som Ettori eide ‒ er søkk borte.

Den modellen ble kjent som La Voiture Noire, den svarte bilen, og i kaoset som fulgte med 2. verdenskrig forsvant den sporløst.

Om noen kommer over den, kan vi trygt slå fast at de har snublet over gullskatten. Prisen er stipulert til en plass rundt 1 milliarder kroner ‒ verdens desidert mest verdifulle bil.

- Annonse -

Men den er altså borte, så hva er mer passende enn å lage en ny La Voiture Noire som fyller tomrommet til det manglende ikonet?

Bugatti har gjort nettopp dette, og satt sammen det som er verdens dyreste nybil.

Håndlaget, kledd i karbon og ved å bruke det ypperste materialet og nyeste teknologi har de tolket designet på Type 57 Atlantic på en moderne måte.

Det som kjennetegner Type 57 Atlantic er «sømmen» som strekker seg fra panseret og over taket, og ble til på grunn at Ettoris sønn Jean Bugatti brukte materialet elektron som ikke lot seg sveise. Dermed måtte han nagle sammen platene, som resulterte i en søm som deler bilen i to.

Og Bugatti er ikke snauere enn at de har kopiert dette på den moderne La Voiture Noire også, og legger vi virkelig godviljen til kan vi jo se at de to bilene ligner litt på hverandre:

Under panseret på en Type 57 Atlantic satt det et beist av en motor den gang de fire ble laget. Bugatti kom nemlig opp med en 3,3-liters rekkesekser med 200 hestekrefter, og toppfarten bikket faktisk 200 km/t. Og på den tiden var altså hest og kjerre et vanlig syn.

Dagens La Voiture Noire har noe like unikt under panseret.

Nå har nemlig produsenten kommet opp med et 8-liters beist med fire turboer og 16 sylindre. Dette gir den 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 1.600 Nm, og bare for å understreke kreftene stikker det fram seks eksosrør bak på bilen.

Bilen er basert på Chiron, og er meget eksklusiv. Faktisk så unik at Bugatti setter sluttstrek på… 1 bil.

Jepp, ikke er den bare verdens dyreste nybil, den er også verdens mest eksklusive. Og ja, den er solgt.

Bugatti sier ikke noe om eieren, foruten at den er solgt til en entusiast for den nette sum av 11 millioner euro.

Det blir rundt 100 millioner norske kroner, og da før skatter og avgifter slår inn.

Og entusiasten visste hva han gjorde.

Vedkommende er nemlig så (sykelig?) opptatt av Type 57 Atlantic og den manglende La Voiture Noire at han ba Bugatti lage denne som en erstatning.

Ja, har du nok penger så kan du faktisk bestille en bil av Bugatti. Hvem hadde trodd det?

Så selv om entusiasten nok aldri finner den originale La Voiture Noire kan han iallfall slå fast en ting:

Kongen er død; lenge leve kongen!

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Finner ikke verdens mest verdifulle bil

Det er kun laget fire biler av det som er verdens mest verdifulle serie. Og en er sporløst forsvunnet. (Alle foto: Bugatti)
- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her