Annonse
Hjem Nyheter Girkassen i Polo (95 hk) og Bugatti (1.500 hk) runder 15 år

Girkassen i Polo (95 hk) og Bugatti (1.500 hk) runder 15 år

Det er ikke ofte vi finner tilnærmet samme girkasse i en bil med 95 hestekrefter og 1.500 hestekrefter. Det gjør vi med DSG-kassen.

La oss først ta selve forkortelsen. DSG står for «direkt schalt getriebe», noe som på norsk kan oversettes med «direkte skifte gir». Altså en form for automatgir.

Men vi skal også være ærlige.

Volkswagens DSG var ikke den første kassen som var bygget opp slik den er. Den æren tilfaller Porsche, som introduserte PDK (Porsche Doppelkupplung) i Porsche 956/962-racere på 1980-tallet. Audi oppdaget dette, og benyttet dette systemet på S1 quattro rallybilene i samme periode.

Men teknologien og oppbygningen av girkassen var så komplisert og dyr at vanlige biler ble snytt for slike, og vi måtte vente helt til 2003 før Volkswagen endelig kom med sine DSG-kasser.

Saken fortsetter under Annonsen

Så hvordan fungerer DSG?

Den har to koblinger. Kobling 1 styrer alle girene framover, mens kobling 2 i tillegg styrer ryggegiret. Teknologien sørger for at det neste giret alltid er klargjort, slik at giringen går raskere enn ellers. Kjører bilen for eksempel i sjette gir, er sjuende gir gjort klart ‒ men ikke aktivert. Når bilen når det ideelle tidspunktet åpnes koblingen for sjette gir, og en annen kobling lukker og preaktiverer det sjuende. Dette skaper igjen en overlapp mellom åpning og lukking av de to girene, og det hele skjer på 1/100 sekund og uten at føreren opplever at trekkraften faller.

R32 først ute

I 2003 var det den råe Golf R32 som først fikk den lynraske kassen med seks trinn, og sammen med en V6 på 250 hestekrefter og 4Motion ble det en svært potent pakke.

Golf V kom samme året, og dermed rullet Volkswagen ut girkassen til et spredt spekter av biler. Fire av de sterkere Golf-modellene samt Touran fikk DSG, og i 2005 fulgte Passat og året etter ble DSG parret med 1,4-liters TSI-motoren i Golf og Touran.

Alle disse hadde sekstrinn-varianten, mens den med sju kom i 2008. Modellene med 1,4 TSI (122 hk) og 1,9 TDI (105 hk) fikk da DSG, og i 2009 var det Poloens tur og i 2011 Tiguan.

21 millioner DSG-kasser

Når vi skriver 2018 består Volkswagen-gruppen av en rekke merker (deriblant Porsche, Audi og Bugatti), og det er nå mer enn 21 millioner biler med en DSG-kasse. Av disse teller Volkswagen-modellene mer enn 14 millioner.

Og det er et svært stort sprang mellom modellene.

Som vi skrev helt øverst så har en Polo med 95 hestekrefter en slik girkasse, og det har også den spinnville Bugatti som vrir ut 1.500 hestekrefter. Ganske så utrolig.

Samtlige Volkswagen-modeller foruten Polo selges nå i hovedvekt med DSG-kassen, og Passat leveres for eksempel kun med automatgir. Fire av Polo-modellene leveres med manuelt gir, og de fire siste med DSG. Verstingmodellen blant Polo-modellene, GTI med 200 hestekrefter har sekstrinns DSG-kassen ‒ de tre andre med sju trinn.

Kjører som en hybrid

Det er altså 15 år siden Volkswagen kom med DSG-kassen, og den utvikles selvsagt fortsatt.

Den nyeste som vi blant annet finner i Golf 1,5 EVO som har en funksjon som gjør at bilen opp til 130 km/t kjører som en hybridbil. Når gasspedalen slippes slåes motoren av, og bilen triller. Drivlinjen har et ekstra litium-ion-batteri som leverer strøm til elektroniske funksjoner, som for eksempel klimaanlegget. Når gasspedalen igjen tråkkes på vil motoren starte automatisk enten via startmotoren, DSG-kassen eller en kombinasjon av de to. Denne teknologien skal kunne redusere drivstofforbruket med opp mot 0,04 liter på mila sammenlignet med de eksisterende DSG-kassene.

I tillegg er de nye DSG-kassene koblet opp mot diverse førerassistenter, så 15-åringen er slett ikke utdatert. Den lever faktisk i beste velgående sammen med den aller nyeste teknologien.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker