Vi kan vel si at tiden har rent ut for samarbeidet som har gitt verden noen helt eksepsjonelle og svindyre klokker.
Ja, det finnes en klokke-menighet her i verden, og denne er svært så opptatt av spesielle og eksklusive klokker. Det er ganske så vanlig å bruke beløp som runder 100.000-klassen på en klokke, og mantraet er; jo dyrere klokke jo bedre er kjøpet.
Klokken var altså i likhet med Veyron med en sensasjon, og prisen står også i stil med en Bugatti ‒ 2,4 millioner kroner må du ut med i dag.
Urmakerne har fulgt opp med flere modeller.
Den siste i den supereksklusive rekken kom i 2016 og heter Type 390, og nå var inspirasjonen den ville Bugatti Chiron. Prisen har du sikkert ikke lyst å vite, men vi opplyser den likevel ‒ 2,7 millioner kroner.
Bugatti utviklet en ny konfigurator da de introduserte Chiron, slik at alle eksemplarene faktisk er unike biler.
Parmigiani Fleurier ville ikke være dårligere, så Type 390 består av over 80 komponenter ‒ hvor nesten alle kan tilpasses. Så ingen Type 390 er heller lik hverandre.
Og vi må jo si at også både bilen og klokken er noen imponerende håndverk.
Men dessverre blir dette det siste vi får i denne Bugatti-serien, for nå går de to produsentene hver sin vei.
‒ Dette partnerskapet har vært veldig spesielt, ikke på grunn av tidsperspektivet, men på grunn av den konstante utviklingen. For det å være kreativ og vellykket over en så lang tid, det er ganske bemerkelsesverdig, sier Bugattis president Stephan Winkelmann.
‒ Nå var vi begge enige om at det var på tide å lete etter nye utfordringer, og vi vil få plass til nye partnerskap. Vi vil imidlertid takke Parmigiani Fleurier for de siste 15 årene, og de vil for alltid være en del av Bugatti-historien.
Davide Traxler, administrerende direktør i Parmigiani Fleurier, legger til:
‒ Samarbeidet har inspirert oss til mange horologiske utviklinger og mekaniske sensasjoner, og nå skal vi fokusere på nye klokke-felt. Vi takker for samarbeid og ønsker dem lykke til videre.
Tiden har altså løpt fra samarbeidet, men en ting er sikkert ‒ det var moro så lenge det varte. For maken til klokker har verden knapt sett.
Følg bil24 på Facebook
Les også:


