Slik gjorde de en klassiker moderne

I januar dro Renault noe fantastisk opp av hatten, nemlig en moderne helelektrisk variant av ikonet kalt R5 fra 1970-tallet.


Det å tolke gamle klassikere på nytt er ikke altfor vanskelig når det kommer til de generelle linjene, men utfordring er å fange sjarmen og sjelen. Det er en langt større oppgave, men det er mulig ‒ noe Renaults aller siste konsept er et bevis på.

I januar kunne Renault fortelle om strategien for årene som kommer, og ikke overraskende handler det mye om elbiler og ny teknologi. Innen 2025 skal de lansere hele 14 nye kjernemodeller, og av disse skal sju være rene elbiler og resten hybrider.

Men de nøyde seg ikke bare med å si dette, de viste også fram et eksempel.

En av de nye elbilene heter foreløpig Renault 5 Prototype, og det navnet forteller alt om hva dette handler om.

De som har levd en stund eller er skikkelig bilinteresserte husker kanskje Le Car, den lille sjarmøren Renault 5 ‒ kanskje bedre kjent som R5. Mange husker nok også den berømte Renault 5 Turbo.

Det franske merket introduserte bilen i 1972, og første generasjon ble produsert til 1984 og 2. generasjonen til 1996. Da ble den pensjonert til fordel for Clio, en bil som har klart kunststykket å bli kåret til årets bil i Europa to ganger. Så det var en verdig arvtaker.

Men nå ligger det altså en til en sensasjonelt comeback for R5, og slik ser den ikoniske modellen ut i 2021-form:

En av grunnen til at så mange falt for R5 var den koselige fronten. For den lille bilen så rett og slett hyggelig og grei ut, og var en aldri så liten sjarmør. Det mye takket være lyktedesignet.

Så da Renaults designere skulle tegne en moderne og elektrisk utgave av R5, var frontlyktene det aller viktigste.

‒ Alt startet med linjene, vinklene og radiene til elementene på fronten av den originale R5. Men under skissene ble frontlysene forandret totalt både i proporsjoner så vel som i design, forklarer Nicolas Jardin, mannen bak de utvendige linjene til Renault 5 Prototype.

De jaktet nemlig etter å fange noe av det spesielle uttrykket den originale bilen hadde, og den endelige versjonen de kom opp hadde et lekent, flørtende og supermoderne lyktedesign.

Sjekk selv:

Som vi kan ane av bildet har de brukt helt ny teknologi når de har bygd LED matrix-lyktene, og ved bruk av  laserskjæring har de klart å meisle ut lykter med både krystall og 3D-effekt.

Men som bildene viser er ikke lyktene en kopi av de som R5 hadde, mens det var selvsagt aldri intensjonen heller.

‒ For å bli en verdig arving til R5, måtte bilen være uttrykksfull og livlig. Vi har lyktes med det med denne prototypen, et en bil med moderne design som legemliggjør Renaults «joie de vivre», sier Jardin.

R5 spredde altså «livsglede» på sin vei, noe også Renault 5 Prototype akter å gjøre når den kommer.

Og da handler som vi nå har skjønt mye om lyktene, noe som den originale modellen er et godt bevis på.

For hvem blir ikke glad når de ser et slikt bilde?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter