Prisen for tidenes sterkeste «folke-SUV» er klar

Går du rundt og tror at Golfen er den mest populære Volkswagen-modellen? Vel, det er den ikke. Den aller mest populære er Tiguan, og denne kommer nå som R-versjon.


Nå skal det sies at Volkswagen Golf faktisk var den mest populære bilen i Europa i 2020, og kan fortsatt skryte av å være «folkebilen» her på det gamle kontinentet.

Men ser vi stort på det, altså globalt, har Toyota Corolla for lengst rappet den tittelen. Og det japanske merket var frekke nok til også å ha fjorårets mestselgende SUV-modellen i verden, nemlig Rav4 som også var januars mest registrerte bil her i Norge.

Den mest populære Volkswagen-modellen i 2020 var altså ikke Golfen, men SUV-modellen Tiguan med et salg som bikket 600.000 eksemplarer ‒ drøyt 100.000 foran Golf.

Dette er den tredje minste SUV-modellen til Volkswagen etter T-Cross og T-Roc, og byr på en ganske så perfekt lengde på rundt 4,5 meter. Og Volkswagen satser hardt på den populære SUV-modellen.

I fjor kunne de vise fram både en ny ladbar hybrid som byr på en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer, og ikke minst et helt nytt flaggskip ‒ Tiguan R.

Dette blir tidenes sterkeste Tiguan hvor en 2-liters TSI-motor huser hele 320 hk med et dreiemoment på hele 420 Nm. Dette åpner ikke bare for rask akselerasjon, men også en trekkraft som en langt større SUV ‒ 2.200 kilo.

Men det skal jo ikke primært være en tilhenger festet til en Tiguan, og med en 7-trinns DSG-kasse går sprintdistansen 0-100 km/t unna på godkjente 4,9 sekunder.

Mange nordmenn nikker nok anerkjennende til trekkraften, og kan nikke enda litt mer når det kommer til driftssystemet til Tiguan R.

For her finner vi et nyutviklet 4 Motion-system med noe kryptisk kalt «R-Performance Torque Vectoring». Forklaringen er heldigvis enklere enn navnet.

Den nye drivenheten fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100 prosent av dreiemomentet som går bakover kan ledes til et enkelt hjul, så denne bør håndtere norsk vinter som en lek ‒ selv med en tung henger bak.

Spesielt når vi vet at Tigaun R også byr på en annen kryptisk benevnelse som sørger for enda bedre veigrep ‒ «Vehicle Dynamic Manager». VDM samkjører firehjulsdriften med de andre dynamiske systemene slik som den elektroniske differensialbremsen (XDS) og det adaptive understellet (DCC).

Alt dette skal gi Tiguan R maksimalt veigrep uansett underlag og nøytrale kjøreegenskaper. Men også sportslige.

For Volkswagen har senket bilens understell med 10 mm og satt på progressiv styring som bør gi enda mer nøyaktige tilbakemeldinger til rattet, og i sum bør dette gjøre Tiguan R til en skikkelig kjøreglad SUV.

Dette bør komme aller best til syne om kjøreprogrammet «Race» velges, for Tiguan har et slikt. Da stilles automatisk alle bilens systemer inn for maksimal ytelse, og på toppen kan også den elektroniske stabilitetskontrollen (EDC) kan deaktiveres.

Programmet kan aktiveres med en egen R-knapp på rattet, akkurat som en «ekte» sportsbil.

Det nye flaggskipet kommer selvsagt godt utstyrt, hvor ting som Travel Assist med sine avanserte førerhjelpsystemer, IQ-Light LED Matrix dynamiske hovedlys, Innovision Cockpit med navigasjonssystem, Top-Sportsseter i R-design, oppvarmet ratt, oppvarmet baksete og 3-soners klimaanlegg er inkludert.

Og den er selvsagt skodd litt mer spesielt, hvor brede dekk med profilen 255/40 på 20-tommers felger er standardutrustning.

Og det beste av alt ‒ bilen kan nå bestilles.

Volkswagen Norge har satt en utgangspris på 743.800 kroner for denne, men ta høyde for frakt- og leveringskostander på toppen av dette.

Her er bilder av tidenes sterkeste «folke-SUV», Volkswagen Tiguan R:

Les også:

Les mer om:

Nyheter