Kina, verdens mest befolkede land, er også verdens største bilmarked. Men slik har det ikke alltid vært, og det er faktisk ikke så veldig mange år siden USA hadde denne tittelen.
Tidligere lente den kinesiske bilindustrien seg stort sett på sovjetiske biler, men på 1980-tallet var myndighetene godt i gang med en økonomisk vekstplan som skulle gjøre landet til en tungvekter. Den inkluderte også biler, og på 1990-tallet økte bilproduksjonen betraktelig.
-->
Så ble Kina medlem av Verdens handelsorganisasjon (WTO) i 2001, noe som også åpnet døren for utenlandske merker. Bentley smatt inn allerede i 2002, og har siden vært på plass i Kina. Det er nå Bentleys aller viktigste marked når det kommer til det rene bilsalget.
Det er altså 20 år siden i år, og det må selvsagt ærverdige Bentley markere. Det gjør de med fire spesialutgaver, hver av dem navnet etter historiske plasser i London ‒ hvor W.O. Bentley grunnla merket i 1919.
The Guard, The Carnaby, The Pall Mall og The Savile Row har alle et litt mer unikt design, broderi og Mulliner-funksjoner som kjennetegner bilene, og Bentley setter strek etter 20 eksemplarer av hver av denne kvartetten.
Og ja, de 80 bilene skal selvsagt til Kina, og de første bilene skal leveres allerede i nær framtid. Bentley sier at etterspørselen av slike biler er «ekstremt høy», så ingen av de 80 bilene kommer nok til å støve ned hos de kinesiske forhandlerne.
Her er et samlebilde av bilene, og det er litt av en kvartett Bentley kan by på.
Bentley har altså valgt fire kjente London-ting når det har døpt disse spesialutgavene, og på den måten hedre merkets hjemby. Og London-frelste nordmenn vil nok dra kjensel på flere av disse
La oss begynne med en bil som ikke er døpt etter en gate eller distrikt, men faktisk noen høyst levende personer.
The Guard, en Continental GT, er inspirert av de kongelige vaktene, men kommer ikke i en kongelig blå farge. Her har Bentley gått for St James Red perleskimrende lakk med et Beluga-tak som skal etterligne den røde tunikaen og de svære bjørneskinnshattene som vaktene bærer.
På innsiden har også Bentley puttet inn knapper som skal minne om de i uniformen til gardistene, i tillegg til en masse andre Mulliner-endringer både på utsiden og innsiden.
The Carnaby, en Continental GTC, den eneste toppløse bilen av kvartetten, og er oppkalt etter en gate mange nordmenn kjenner til ‒ Carnaby Street i Soho-distriktet.
Carnaby er tilgjengelig i fire utvendige farger, og har i likhet med Guard fått en ekte Mulliner-oppgradering både utvendig og innvendig.
The Pall Mall, en Flying Spur, er inspirert av Bentley State Limousine. En slik ble nemlig levert til dronningen i 2002, omtrent på samme tid som Bentley etablerte seg i Kina.
Pall Mall-utgaven har en to-tonet lakk og 22-tommers 10-eikers hjul, og dette er en 4-seter med en stor midkonsoll som deler baksetet.
The Savile Row, en Bentayga, er som mange skjønner inspirert av skredderne i den berømte gaten i Mayfair, hvor uttrykket «bespoke» (skreddersydd) visstnok skal ha oppstått.
Mulliner Bentley er altså berømt for sine bespoke-utgaver, og denne Bentayga-utgaven kommer blant annet i en Cumbrian Green-farge og er også skodd med spesielle 22-tommers felger.
Her er bilder av de fire Kina-utgavene, og det er nok flere enn kineserne som kunne tenkt seg disse svært så luksuriøse doningene.
Les også: